Giriş | English

Lisans > İletişim Fakültesi > Gazetecilik Uzaktan Öğretim > İLETİŞİM TARİHİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
İLETİŞİM TARİHİ Birinci düzey URTS 102 2 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. HÜLYA ÖZTEKİN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. HÜLYA ÖZTEKİN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Konferans
Dersin amacı Öğrencilerin, ilk insandan günümüze kadar farklı iletişim biçimlerinin ve iletişim araçlarının ortaya çıkışını, teknik ve tarihsel gelişimini; bu iletişim biçimlerinin ve iletişim araçlarının ekonomik, toplumsal ve kültürel boyutlarını öğrenmesi temel amaçtır.
Dersin tanımı İletişim biçimlerinin ve iletişim araçlarının tarihsel gelişiminin siyasal, ekonomik, toplumsal ve kültürel boyutlarıyla ele alındığı bir derstir.

Dersin içeriği
1- İletişim kavramının anlamsal çeşitliliği, iletişime ilişkin tanımlar ve bu tanımların ortak noktaları, iletişimi sınıflandırma biçimleri, kitle iletişimi, iletişim ve kitle iletişimi arasındaki yapısal ve genel farklar.
2- İletişim ve tarih ilişkisi, uygarlık tarihinde iletişimin önemi, iletişim alanındaki yenilik ve gelişmelerin siyasi, ekonomik, kültürel ve toplumsal önemi.
3- Sözlü kültür dönemi: Mağara resimleri, heykelcikler, hesaptaşları, konuşma, ses ve ritm, sözlü kültür döneminin özellikleri.
4- Elyazmalı (chirografik) kültür dönemi: Çivi yazısı ve tabletler, hiyeroglifler ve papirüs, alfabetik yazı ve kağıt, ilk kitaplar ve ilk kütüphaneler, yazının işlevleri, elyazmalı kültürün özellikleri.
5- Basılı (tipografik) kültür dönemi: Matbaanın icadından önceki baskı yöntemleri, Gutenberg matbaasının icadı, matbaanın siyasi, toplumsal, kültürel, dini ve ekonomik sonuçları, yazılı basının doğuşu.
6- Elektrikten önceki haberleşme ve iletişim sistemleri: Pers, Antik Yunan, Roma, Çin, Bizans imparatorluklarında haberleşme ve iletişim sistemleri.
7- Elektrikten önceki haberleşme ve iletişim sistemleri: İslam devletlerinde ve Türk devletlerinde haberleşme ve iletişim sistemleri.
8- Elektrikten önceki haberleşme ve iletişim sistemleri: Ortaçağ Avrupa''''sında haberleşme ve iletişim sistemleri.
9- Osmanlı İmparatorluğu''nda haberleşme ve iletişim sistemleri: Derbend sistemi, menzil sistemi, posta teşkilatı.
10- Osmanlı İmparatorluğu''nda haberleşme ve iletişim sistemleri: Osmanlı''da matbaanın kuruluşu, yazılı basının doğuşu.
11- Elektrik ve elektronik kültür dönemi: Optik telgraf, elektrikli telgraf, telefon.
12- Elektrik ve elektronik kültür dönemi: Fotoğraf, hareketli görüntü ve sinema.
13- Elektrik ve elektronik kültür dönemi: Radyo, televizyon.
14- Elektrik ve elektronik kültür dönemi: İnternet ve yeni medya
15- Osmanlı ve Türkiye''de elektrik-elektronik iletişim: Telgraf, telefon, sinema.
16- Osmanlı ve Türkiye''de elektrik-elektronik iletişim: Radyo, televizyon, internet.
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Çeşitli iletişim biçimlerinin ve iletişim araçlarının dünyadaki ve Türkiye''deki tarihini kuramsal olarak öğrenir.
2- İletişim ve haberleşme alanlarındaki yeni teknolojilerin kültür ve uygarlığa etkisini kavrar.
3- Sözlü, yazılı ve elektronik kültür arasında karşılaştırma yapar.
4- Dünyanın çeşitli coğrafyalarında ve Türkiye''de egemen iletişim biçimleri ve iletişim araçlarının tarihsel gelişimini karşılaştırma imkanı bulur.
5- İletişim tarihi özelinde uygarlık tarihine ilişkin genel bir değerlendirme yapabilecek alt yapıyı kazanır.
6- Bilgi, iktidar, sermaye ve teknoloji arasındaki ilişkiyi anlar.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Alanıyla ilgili temel kavramları ve ilkeleri bilir.
2- Alanındaki içerik üretim süreçlerini bilir.
3- Alanıyla ilgili teknolojik gelişmeleri takip eder; mevcut teknolojileri kullanabilir.
4- Alanıyla ilgili mesleki sorunları saptama, yorumlama ve çözme becerisine sahiptir.
5- İletişim alanının tarihsel gelişim sürecini bilir.
6- Ekip çalışmasına uyum sağlamaya ve zaman sınırlılığı içinde üretim yapmaya yetkindir.
7- Mesleki etik ilkelerini bilir ve uygular.
8- Temel düzeyde sosyal bilimler formasyonuna sahiptir.
9- İş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi ve deneyim sahibidir; girişimci ve yenilikçi yaklaşım bilinciyle davranır.
10- Toplumsal sorunlara karşı farkındalık sahibidir; bu sorunların iletişim alanıyla bağını kurar.
11- İş sağlığı ve güvenliği konusunda alanıyla ilgili bilgiyi kendi alanında uygular.
12- En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 16 2 32
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 8 1 8
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     60
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   20
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   20
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   80
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı David Crowley, Paul Heyer, İletişim Tarihi, Phoenix Yayınları, Ankara, 2010. Michael T. Poe, İletişim Tarihi -Konuşmanın Evriminden İnternete Medya ve Toplum, Islık Yayınları, 2015.
Yardımcı Kaynaklar Massimo Baldini, İletişim Tarihi, Avcıol Basım Yayın, İstanbul, 2000. Asa Briggs, Peter Burke, Medyanın Toplumsal Tarihi, Kırmızı Yayınları, İstanbul, 2011. İrfan Erdoğan, İletişimi Anlamak, Erk Yayınları, 2008. Serdar Öztürk, Osmanlı''''da İletişimin Diyalektiği, Phoenix Yayınları, Ankara, 2010.

Ders ile ilgili dosyalar