Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
DOĞU ERMENİCE GRAMER 2 |
Birinci düzey |
EDE 116 |
Zorunlu |
2 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
ERMENİCE ve TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
DOÇ. ARINA BERİDZE
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç. ARINA BERİDZE
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Dersin amacı, öğrenciye Ermeni gramer ile ilgili teorik bilgiler ve pratik beceriler öğretmektir. Ders esnasında öğrenci gramer kavramları ve onların sistematik ilişkileri bilgisini geliştirecek, ayrım edebilecek, işlem yapabilecek ve kurallara uyarak birleşik cümleleri kurabilecek. Öğrenci, Ermenice gramerini ileri seviyesinde öğrenerek konuşma, yazma, okuma ve dinleme becerileri geliştirecek.
|
Dersin tanımı
|
Öğrenci, Ermeni diline ait gramer kavramları ve kuralları bilgisini ve kullanma becerisini geliştirecek. • Öğrencı, Ermeni diline ait gramer özellikleri kendi anadilinin özelliklerle kasılaştırabilecek, benzerlikleri ve farklı gramer kategorileri ayırtabilecek. • Öğrenci, gramer kuralları kullanarak ileri seviyesinnde kendini sözlü ve yazılı şekilde ifade edebilecek.
|
1- |
Genel tekrar. Edat. a) Sözcüklerin Önünde Kullanılan Edatlar. Sözcüklerin Önce Kullanılan İstisnaları. (1. -e halinde kullanılan edatları. 2. -i halinde kullanılan edatları. )
Cümle üzerinde çalışması. Konuyla ilgili kelimeler üzerinde çalışmaları
|
2- |
Edat. b) Sözcüklerin sonra Kullanılan Edatlar. (1. - in halinde kullanılan edatları. 2. – e halinde kullanılan edatları. 3. –i halinde kullanılan edatları. 4. –den halinde kullanılan edatları. 5. -ile halinde kullanılan edatları. ) Sözcüklerin Sonra Kullanılan İstisnaları.
Cümle üzerinde çalışması. Konuyla ilgili kelimeler üzerinde çalışmaları. Pratik alıştırmalar.
|
3- |
İki yönlü edatlar.Edatlar oluşum Şekilleri. (Basit edatlar. Birleşik edatlar.)
Edatların çekimi.
Cümle üzerinde çalışması. Konuyla ilgili kelimeler üzerinde çalışmaları. Pratik alıştırmalar.
|
4- |
Bağlaç. Bağlaçların çeşitleri. 1. Eş Gündümlü Bağlaçlar.(Eş Güdümlü bağlaçların kullanım şekli.)
Cümle üzerinde çalışması. Konuyla ilgili kelimeler üzerinde çalışmaları
|
5- |
Bağlaç. Bağlaçların çeşitleri. 1. İkincil (Alt) Bağlaçlar. (İkincil (Alt) Bağlaçların kullanım şekli.)
Cümle üzerinde çalışması. Konuyla ilgili kelimeler üzerinde çalışmaları. Pratik alıştırmalar.
|
6- |
Bağlaçların oluşumu. (basit ve birleşik ve türemiş)
Cümle üzerinde çalışması. Konuyla ilgili kelimeler üzerinde çalışmaları. Pratik alıştırmalar.
|
7- |
1-6 Haftadaki derslerin tekrar edilmesi
Cümle üzerinde çalışması. Pratik alıştırmalar.
|
8- |
Ara sınavı
|
9- |
Ünlemler. Ünlemlerin Çeşitleri.
a) Düygü ifade eden ünlemler.
Cümle üzerinde çalışması. Konuyla ilgili kelimeler üzerinde çalışmaları. Pratik alıştırmalar.
|
10- |
Ünlemler. Ünlemlerin Çeşitleri.
b) Seslenme ifade eden ünlemler.
c) Ahenk (Uyum) ifade eden ünlemler.
Cümle üzerinde çalışması. Konuyla ilgili kelimeler üzerinde çalışmaları. Pratik alıştırmalar.
|
11- |
Վերաբերական. “Veraberakan“
1. Հաստատական վերաբերականներ.
2. Գնահատողական վերաբերականներ
3. Ժխտական վերաբերականներ։
Cümle üzerinde çalışması. Konuyla ilgili kelimeler üzerinde çalışmaları. Pratik alıştırmalar.
|
12- |
Վերաբերական. “Veraberakan“
4. Սաստկական վերաբերականներ։
5. Երկբայական վերաբերականներ։
6. Սահմանափակային վերաբերականներ
Cümle üzerinde çalışması. Konuyla ilgili kelimeler üzerinde çalışmaları. Pratik alıştırmalar.
|
13- |
“Veraberakan“- oluşum ve doğru yazma (basit birleşik ve türemiş). “Veraberakan“ - noktalama. Cümle üzerinde çalışması. Konuyla ilgili kelimeler üzerinde çalışmaları. Pratik alıştırmalar.
|
14- |
Cümle üzerinde çalışması
Pratik çalışması
Cümle üzerinde çalışması. Konuyla ilgili kelimeler üzerinde çalışmaları. Pratik alıştırmalar.
|
15- |
Final Sınavı
|
16- |
-
|
17- |
-
|
18- |
-
|
19- |
-
|
20- |
-
|
1- |
• Ermeni gramer dersinde teorik bilgiler ve pratik alıştırmalar arasında ilişki kuruluyor.
|
2- |
• Ders kitabı okuma aracı ile ve öğretmenin sözlü ve görsel sunum destek ile kavramlar, sistemler ve örnekler açıklanacak.
|
3- |
• Tartışma, grup çalışma ve yazılı pratik alıştırma esnasında konular pekiştirilecek. Derste Ermeni diline ait gramer kategorileri ve onların gramer kurallara bağlı kullanımı teorik ve pratik açısından işletilecek.
|
4- |
• Temel seviyedeki konuşmaları anlayabilir. • Ermeni dilini yakından tanıyabilir
|
5- |
• Temel eylemlerin dilbilgisel yapısı ve kullanımlarını anlayabilir. • Temel seviyedeki metinleri okuyabilir. • Günlük konuşmaları yapabilir.
|
6- |
-• -Ermenice dil kurallarını öğrenmeleri Ermenice gramerini öğrenerek konuşma becerilerini artırma
|
7- |
-• Temel seviyede sorular sorabilir ve sorulan sorulara cevap verebilir.
|
8- |
-• Ermeni gramerini öğrenerek anlama becerilerini artırmak
|
9- |
Ermenice gramerini öğrenerek konuşma becerilerini artırma.
|
10- |
Ermenice dil kurallarını öğrenmeleri.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Ermenice dilbilgisi, Ermeni Kültürü, Ermeni Tarihi ve Ermeni Edebiyatı alanında bilgi sahibi olur.
|
|
2- |
Ermenice yazma, okuma ve konuşma becerisi kazanır.
|
|
3- |
Alanında edindiği bilgileri; eğitim-öğretim ve araştırma alanlarında kullanır ve uygular.
|
|
4- |
Bireysel olarak özellikle Ermenice– Türkçe, Türkçe –Ermenice çeviri alanında bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
|
5- |
Sorumluluğu altında çalışanların ilgili alandaki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar.
|
|
6- |
Alanındaki bilgi ve becerileri kullanarak, kişisel ve kurumsal gelişimi planlar.
|
|
7- |
Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
|
8- |
Sorumluluğu altında çalışanların öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenme süreçlerini yönetir.
|
|
9- |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
|
10- |
Alanı ile ilgili sorunlara yönelik olarak çözüm önerilerini verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan ve olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır.
|
|
11- |
Özellikle Ermeni Kültürü alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
|
|
12- |
Ermenice´yi kullanarak alanındaki bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla iletişim halinde olur.
|
|
13- |
Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
|
|
14- |
Ermeni dili, edebiyatı ve kültürü alanındaki bilgileri kullanarak kendi ulusuna objektif bakmayı öğrenerek evrensel bilinç kazanır. Aynı zamanda her türlü kültüre saygı duyar, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
|
|
15- |
Ermeni dili, edebiyatı, kültürü ve tarihi alanında araştırma ve inceleme yapar.
|
|
16- |
Edebi konulara ilişkin bireysel yeteneklerini geliştirir.
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
4
|
56
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
1
|
10
|
Ödevler
|
10
|
2
|
20
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
6
|
2
|
12
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
118
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. Աղայան Է., Ժամանակակից հայերենի հոլովումը և խոնարհումը, Երևան, 1967։
2. Սուքիասյան Ա.Մ., Ժամանակակից հայոց լեզու, (Հնչյունաբան., բառագիտ., բառակազմ.) Երևանի համալսարանի հրատարակչուփյուն, Երևան, 2024:
3. Բադիկյան Խ. Ժամանակակից հայոց լեզվի ձևաբանության, տեսության և գործնական աշխատանքների ուսումնական ձեռնարկ, Երևան, 2010:
4. Խաչատրյան Լ., Բառակազմական և ձևաբանական կաղապարները
ժամանակակից հայերենում, Երևան, 2011։
5. Սատրյան Ս. Ե., Ժամանակակից հայոց լեզու. Ձևաբանություն (Երևանի պերական համալսարանի հրատարակություն), Երևան, 2004.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. Աղայան Է., Ժամանակակից հայերենի հոլովումը և խոնարհումը, Երևան, 1967։
2. Սուքիասյան Ա.Մ., Ժամանակակից հայոց լեզու, (Հնչյունաբան., բառագիտ., բառակազմ.) Երևանի համալսարանի հրատարակչուփյուն, Երևան, 2024:
3. Բադիկյան Խ. Ժամանակակից հայոց լեզվի ձևաբանության, տեսության և գործնական աշխատանքների ուսումնական ձեռնարկ, Երևան, 2010:
4. Խաչատրյան Լ., Բառակազմական և ձևաբանական կաղապարները
ժամանակակից հայերենում, Երևան, 2011։
5. Սատրյան Ս. Ե., Ժամանակակից հայոց լեզու. Ձևաբանություն (Երևանի պերական համալսարանի հրատարակություն), Երևան, 2004.
|
|