Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Türk Dili ve Edebiyati > YENİ TÜRK EDEBİYATI VI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
YENİ TÜRK EDEBİYATI VI Birinci düzey TDE442 Seçmeli 8 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok.
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. HİLAL AKÇA ÖCAL
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Dr. Öğretim Üyesi HİLAL AKÇA
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı yok
Dersin veriliş şekli Teori-Uygulama
Dersin amacı Cumhuriyet Dönemi Türk edebiyatının estetik değerlerini ve içerik özelliklerini kavratmak.
Dersin tanımı Cumhuriyet dönemi Türk Edebiyatı.

Dersin içeriği
1- Dersin kapsamı, içeriği, kaynakça bilgisi. Okunacak eserler.
2- Cumhuriyet dönemi edebiyatımızın genel özellikleri. Belli başlı edebi yönelişler. Sosyal ve kültürel ortam.
3- Yedi Meşale hareketi ve Ziya Osman Saba. Sanat görüşleri ve külliyatları.
4- Sabahattin Ali; hayatı, sanatı, eserleri. Hikâyelerinden okumalar. Ses kitabındaki metinler.
5- Tarık Buğra; hayatı, sanatı, eserleri. Yağmur Beklerken romanının tahlili.
6- Mavi ve Hisar Hareketi.
7- İkinci Yeni hareketi.
8- İkinci Yeni Hareketi şairlerinden örnek metin inceleme.
9- ARA SINAV
10- Toplumcu gerçekçiler: Sadri Ertem, Reşat Enis Aygen.
11- Türkiye Dışı Türk Edebiyatı.
12- Cengiz Aytmatov: Cemile.
13- Cengiz Dağcı: Korkunç Yıllar.
14- Bahtiyar Vahapzade: Nereye Gidiyor Bu Dünya.
15- YARIYIL SONU SINAVI
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Cumhuriyet Dönemi (1923-1950) Türk edebiyatının genel özelliklerinin öğrenimesi. Belli başlı gruplar, eğilimler va şahıslar hakkında bilgi sahibi olunması.
2- Yedi Meşale hareketini kavrar.
3- Sabahattin Ali''nin hayatı, sanatı ve eserlerini kavrar.
4- Tarık Buğra''nın hayatı, sanat ve eserlerini kavrar.
5- Mavi ve Hisar Hareketini kavrar.
6- II. Yeni Hareketini kavrar.
7- Toplumcu gerçekçileri kavrar.
8- Türkiye Dışı Türk Edebiyatını kavrar.
9- Cengiz Aytmatov ve Cengiz Dağcı romancılığını kavrar.
10- .

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Türk Dili ve Edebiyatı alanında, edindiği bilgi ve becerileri kullanır. Sosyal bilimlerin diğer alanlarında yürütülen çalışmalarda ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
2- Türk Dili ve Edebiyatı sahasına giren eserleri okuma, anlama, inceleme ve yorumlama konusunda kuram ve yöntemleri öğrenir ve bunları eserler üzerinde eleştirel bir bakış açısıyla uygular. Kişisel ve kurumsal gelişimini tamamlayarak planlar.
3- Türk Dili ve Edebiyatı alanında kazandığı bilgi, beceri ve yetkinliklerle yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
4- Türk Dili ve Edebiyatı alanında, bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak nicel ve nitel verilerle bilgileri düzenler, iletir, saklar; kişi ve kurumlarla paylaşır.
5- Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek, meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi edinir. Bu yabancı dil bilgisiyle kendi alanındaki bilgileri takip eder ve kullanır.
6- Beşeri bilimler alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır ve bu etkinliklerin düzenlenmesinde etkin rol alır.
7- Beşeri bilimler alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik ve ahlaki değerleri gözeterek kalite yönetim süreçlerine uygun davranır.
8- Beşeri bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
9- Türkçeyi doğru, güzel ve etkin kullanmayı öğrenerek iletişim kurma becerisini geliştirir. Anlama, yorumlama ve çözümleme yetkinliğine sahip olarak bu alandaki bilgisini araştırma ve geliştirme yönünde kullanır.
10- Türk dilinin tarihi lehçelerinin yazıldığı alfabeleri öğrenir. Bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya ve Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak metinler üzerinde kültürel, dini, dilbilimsel incelemeler ve değerlendirmeler yapar.
11- Türk dilinin çağdaş lehçelerinin yazıldığı alfabeleri öğrenir. Bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya ve Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak üzerinde dilbilimi ve dilbilgisi incelemeleri yapar.
12- Yeni Türk Edebiyatı alanının tarihi dönemlerine ve edebiyat tarihçiliğine uygun olarak, bilimsel bir şekilde incelemeler ve değerlendirmeler yapar. Dönemlerin tarihini, evrelerini, gelişimini, özelliklerini öğrenerek dönemlere hâkim olan başlıca akım, ekol, edebî çevre, yazar ve şairleri manzum ve mensur eserleriyle açıklar.
13- Eski Türk Edebiyatı tarihini araştırır ve öğrenir. Eski Türk edebiyatı manzum ve mensur metinlerini Osmanlı Türkçesi alfabesiyle okur ve günümüz harflerine aktarır. Bu metinler üzerinde nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme çalışmaları yapar ve gerekli yöntemleri öğrenir. Eski Türk edebiyatında kullanılan nazım şekillerini kavrar ve aruz bilgisi edinir.
14- Türk halk edebiyatının ortaya çıkışını sağlayan sözlü, yazılı ve elektronik kültür ortamlarını kavrar; sözlü kültürün temel niteliklerini öğrenerek halk edebiyatı metinleri üzerinde inceleme ve değerlendirme yapar. Bu metinlerin hangi temel esaslar üzerine inşa edildiğini kavrayarak anonim, âşık ve tekke edebiyatı çevresinde şekillenen halk edebiyatının tarihi ve sosyo-kültürel gelişimine vakıf olur.
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 14 3 42
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     114
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı İnci Enginün, Yeni Türk Edebiyatı 1-2, Dergâh, 2005.
Yardımcı Kaynaklar 1. Yeni Türk Edebiyatı El Kitabı. 2. Mehmet Kaplan, Şiir Tahlilleri 1-2, Dergâh, 1983. 3. Mehmet Kaplan, Hikaye Tahlilleri, Dergah, 1979. 4. Mehmet Kaplan, Türk Edebiyatı Üzerinde Araştırmalar I-II, Dergâh, 1995. 5. Zeynep Kerman, Yeni Türk Edebiyatı İncelemeleri, Akçağ, 1998. 6. Tahir Alangu, Cumhuriyetten Sonra Hikâye ve Roman, 3 C., 1965. 7. Fethi Naci, Yüz Yılın 100 Romanı, Adam, 1999. 8. Sevim Kantarcıoğlu, Türk ve Dünya Romanlarında Modernizm, KTB, 1988. 9. Olcay Önertoy, Cumhuriyet Dönemi Türk Roman ve Öyküsü, İşbankası, 1985. 10. Hasan Bülent Kahraman, Türk Şiiri, Modernizm, Şiir, Agora, 2004.

Ders ile ilgili dosyalar