Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
DİFERANSİYEL DENKLEMLER |
Birinci düzey |
TB 201 |
Zorunlu |
3 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ ZEYNEL ABİDİN KUŞ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ÖĞR. GÖR. ZEYNEL ABİDİN KUŞ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Örgün (Yüz Yüze)
|
Dersin amacı
|
Dersin amacı; bir çok mühendislik uygulamasında karşımıza çıkan diferansiyel denklemleri ve sistemlerini öğrenciye tanıtmak ve karşılaşılan farklı diferansiyel denklemleri çözme becerisinin öğrenciye kazandırılmasıdır.
|
Dersin tanımı
|
Diferansiyel denklemlerin tanımı ve sınıflandırılması, diferansiyel
denklemlerin bulunması, Birinci mertebeden diferansiyel denklemlerin çözüm yöntemleri ve uygulamaları. Bazı özel tipteki diferansiyel denklemler
|
1- |
Diferansiyel Denklemlerin Sınıflandırılması
|
2- |
Adi ve Kısmi Diferansiyel Denklemler
|
3- |
Diferansiyel denklemin mertebesi ve derecesi
|
4- |
Diferansiyel denklemlerin çözümleri
|
5- |
Diferansiyel denklemlerin doğrudan integral yoluyla çözümleri
|
6- |
Lineer ve Lineer Olmayan Diferansiyel Denklemler
|
7- |
1.Mertebeden Diferansiyel Denklemler (İntegral Çarpanı)
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Değişkenlere ayrılabilir tipte diferansiyel denklemler
|
10- |
Homojen tipte diferansiyel denklemler
|
11- |
Bernoulli Diferansiyel Denklemi
|
12- |
Clairaut Diferansiyel Denklemi
|
13- |
Riccati Diferansiyel Denklemi
|
14- |
Yüksek mertebeden diferansiyel denklemler
|
15- |
YARIYIL SONU SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bazı fiziksel olayların diferansiyel denklemler ile nasıl modellendiğini bilir,
|
2- |
Bir diferansiyel denklemin türünü, mertebesini ve derecesini belirler,
|
3- |
Adi ve Kısmi Diferansiyel Denklemleri ayırt eder,
|
4- |
1.Mertebeden Diferansiyel Denklemleri çözer,
|
5- |
Değişkenlere ayrılabilir tipte bir diferansiyel denklemi çözer,
|
6- |
Homojen tipte ve homojen tipe dönüşebilen tipte bir diferansiyel denklemi çözer,
|
7- |
Bernoulli, Clairaut, ve Riccati türündeki diferansiyel denklemleri çözer.
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Temel ve mühendislik bilimlerini kullanabilme yeteneğini kazanır.
|
|
2- |
Biyosistem Mühendisliği alanında sistem denetlemesi, problem analiz etme, sentezleme yapma ve çözümleme becerisi kazanır.
|
|
3- |
Ekonomik, teknik ve sürdürülebilir çerçevede proje üretir.
|
|
4- |
Biyosistem Mühendisliği problemlerinin çözümünde disiplinler arası iş birliği yapar.
|
|
5- |
Biyosistem Mühendisliği alanında mevcut mevzuata hâkim olur ve sorumlulukları kavrar.
|
|
6- |
Etkin iletişim kurabilme becerisi kazanır.
|
|
7- |
Biyosistem Mühendisliği alanında geliştirilmiş sistemleri yönetir.
|
|
8- |
Alanındaki gelişmeleri takip eder ve kendini geliştirme bilincini kazanır.
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
3
|
39
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
3
|
39
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
6
|
6
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
96
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Boyce, W.E. and R.C. DiPrima. 1992. Elementary Differential Equations and Boundary Value Problems, John Wiley & Sons, Inc., New York.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
-Ayres, F. 1952. Theory and Problems of Differential Equations, Schaum’s Outline Series, McGraw-Hill, New York.
-Kreyszig, E. 1993. Advanced Engineering Mathematics, John Wiley & Sons, Inc., New York.
|
|