Giriş | English

Lisans > İlahiyat Fakültesi > İlahiyat > DİN SOSYOLOJİSİ II
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
DİN SOSYOLOJİSİ II Birinci düzey İLH408 Zorunlu 4 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. ÜMIT HARUN AKKAYA
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. CELALEDDİN ÇELİK
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Araş.Gör. Hakan TAFRAN
Dersin veriliş şekli Yüz yüze eğitimi ve sunum/seminer hazırlama
Dersin amacı İslam dünyasındaki din sosyolojisi çalışmalarından bahsetmek ve yakın dönem Türk sosyologlarının din ve toplum arasındaki ilişkiye dair düşüncelerini ele almak.
Dersin tanımı Sosyolojinin ve din sosyolojisinin genel olarak İslam dünyasındaki, özel olarak ise Türkiye''''''''''''''''deki serüvenini inceler.

Dersin içeriği
1- Sosyolojinin Klasik ve Modern Çağlarında Din
2- İslam Dünyasında Din Sosyolojisi
3- İslam Sosyolojisi Tartışmaları
4- Din Sosyolojisinin Türkiye Serüveni
5- Yakın Dönem Türk Sosyologları-I: Şerif Mardin
6- Yakın Dönem Türk Sosyologları-II: Erol Güngör
7- Yakın Dönem Türk Sosyologları-III: Nurettin Topçu
8- Yakın Dönem Türk Sosyologları-IV: Cemil Meriç
9- Küreselleşme Sürecinde Sekülerleşme ve Dinin Geleceği
10- Popüler Kültür ve Din: Dindarlığın Değişen Yüzü
11- Türkiye’de İslamcılık Düşüncesi ve Hareketi - I
12- Türkiye’de İslamcılık Düşüncesi ve Hareketi - II
13- Anadolu Şehirleşmesinde Gelenek ve Din - I
14- Anadolu Şehirleşmesinde Gelenek ve Din - II
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Din ve toplumun karşılıklı etkileşimini içeren ilişkiyi kavrar.
2- Toplumsal olayları bilimsel bir yaklaşımla analiz etmeyi öğrenir.
3- Dini-toplumsal olaylara sosyolojik bir bakış açısı kazanır.
4- Eleştirel düşüncenin öneminin farkına varır.
5- Din dahil belli başlı toplumsal kurumların, toplumun bütünlüğü içinde işlevsel bir rol oynayabileceğini fark eder.
6- Dinin sosyo-kültürel tarafını analiz eder.
7- Din ile diğer toplumsal kurumlar arasındaki ilişkinin farkına varır.
8- Dini-tarihi olaylarla günümüz olayları arasında bağlantı kurar.
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
2- İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
3- İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
4- İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
5- Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
6- Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
7- Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
8- İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
9- İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
10- Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
11- Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
12- İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
13- Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
14- İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
15- İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
16- Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
17- Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
18- İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
19- İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
20- İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 5 3 15
Ödevler 2 3 6
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 1 2 2
Toplam iş yükü     68
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Abdurrahman Kurt, Din Sosyolojisi, 2. baskı, Sentez yay., İstanbul, 2012; John Bird, Din Sosyolojisi Nedir, Çev. A. Taştan - M. D. Dereli, Lotus yay., 2015.
Yardımcı Kaynaklar Ünver Günay, Din Sosyolojisi, 3. baskı, İnsan yay., İstanbul, 2000; Hans Freyer, Din Sosyolojisi, Çev. Turgut Kalpsüz, Yay.Haz.: M. Rami Ayas, Doğu Batı yay., Ankara, 2013.

Ders ile ilgili dosyalar