Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
KANATLI HAYVAN HASTALIKLARI |
Birinci düzey |
3.1.04 |
Zorunlu |
5 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
There is no prerequisite.
|
Eğitimin dili
|
Turkish
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ. İBRAHİM SÖZDUTMAZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. FUAT AYDIN, PROF. DR. KADİR SEMİH GÜMÜŞSOY, PROF. DR.SEÇİL ABAY, DR. ÖĞR. ÜYESİ EMRE KARAKAYA, DOÇ. DR. AYŞE GENÇAY GÖKSU, DR. ÖĞR. ÜYESİ İBRAHİM SÖZDUTMAZ, PROF. DR. LATİFE ÇAKIR BAYRAM,
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
ARAŞ. GÖR. ÖZGÜR GÜRAN
|
Dersin veriliş şekli
|
Face-to-face & Online (In the Covid-19 pandemic, it can be given mixed or online, according to the decision of Council of Higher Education (CoHE))
|
Dersin amacı
|
To provide information about etiology, symptoms, diagnosis, treatment of poultry diseases and also control and prevention of poultry diseases.
|
Dersin tanımı
|
Bacterial and viral infections of poultry.
|
1- |
TEORİK: Ders dönemi sonunda dersin öğrenciye kazandıracağı bilgi, beceri ve kazanımların vurgulanması. Ders kaynaklarının ve derse ilişkin uygulama ve değerlendirme yöntemlerinin tanıtılması. / PRATİK: Mikrobiyoloji laboratuvarı çalışma prensipleri ve biyogüvenlik kurallarının belirtilmesi. Söz konusu uygulama alanlarında olası biyolojik-kimyasal tehlikeler ve önlemler konusunda bilgi aktarımı.
|
2- |
TEORİK: Kanatlı hayvan hastalıklarından korunma ve mücadele ile ilgili temel prensipler / PRATİK: Kanatlı immun sistemi, kan serumu-plazma elde edilmesi
|
3- |
TEORİK: Kanatlı hayvan hastalıklarının teşhis ve tedavisi ile ilgili genel prensipler / PRATİK: Kanatlı Anatomik Yapısı ve Nekropsi
|
4- |
TEORİK: Kanatlılarda Salmonella infeksiyonları Tifo ve paratifo grubu, Salmonella’ların izolasyon ve identifikasyonunda kullanılan yöntemler / PRATİK: Salmonella''''nın Laboratuvar Tanısı (Gram Boyama, Fizyolojik-Biyokimyasal-Serolojik Testler vb.)
|
5- |
TEORİK: Kanatlılarda Mycoplasma infeksiyonları / PRATİK: Mycoplasma gallisepticum ve M synoviae hastalıkları teşhisi için Pleyt aglutinasyon (RSA), HI, bakteriyoloji ve PCR’ın kullanımı
|
6- |
TEORİK: Kanatlılarda Escherichia coli infeksiyonları / PRATİK: E.coli izolasyonu ve identifikasyonu (Gram Boyama, Fizyolojik-Biyokimyasal vb.)
|
7- |
TEORİK: Kanatlılarda Streptococcus, Staphylococcus, Pasteurella ve Avibacterium infeksiyonları. / PRATİK: Streptococcus, Staphylococcus, Pasteurella ve Avibacterium infeksiyonlarının Laboratuvar Tanısı (Gram Boyama, Kapsül Boyama, Fizyolojik-Biyokimyasal-Serolojik Testler, Makroskobik-Mikroskobik Morfolojilerin İncelenmesi vb.)
|
8- |
TEORİK: Seminer ve ödev sunumları / PRATİK: Seminer ve ödev sunumları, kendi kendine öğrenme (SSL)
|
9- |
TEORİK: Kanatlılarda Tuberkulosis infeksiyonları / PRATİK:Kanatlılarda tuberkuloz infeksiyonu teşhisinde kullanılan yöntemler (Ziehl Neelsen Boyama Yöntemi, Boyanan Preparatların İncelenmesi)
|
10- |
TEORİK: Infectious Bursal Disease (IBD) Hastalığı. / PRATİK: ELISA ve IBD teşhisinde ELISA''''nın önemi
|
11- |
TEORİK: Kanatlı İnfeksiyöz Anemisi / PRATİK: Kanatlı infeksiyöz Anemisi hastalığının laboratuvar teşhisinde kullanılan yöntemler
|
12- |
TEORİK: Kanatlılarda Reovirus infeksiyonları. / PRATİK: Reovirus infeksiyonları için AGP ve Embriyolu yumurta inokulasyonu ve virus izolasyonu
|
13- |
TEORİK: Kanatlılarda Newcastle infeksiyonları (ND). / PRATİK: ND hastalığı teşhisinde Yumurtalı Tavuk İnokulasyonu ve RT – PCR yöntemleri
|
14- |
TEORİK: Kanatlılarda Adenovirus infeksiyonları, Neoplastik infeksiyonlar. / PRATİK: Egg Drop Sendrom infeksiyonu tanısı için HI testinin uygulanması ve yorumlanması ve kanatlılarda onkojenik infeksiyonlarının teşhisi
|
15- |
TEORİK: Kanatlı İnfluenzası (AI) Hastalığı, Infectious Bronchitis Hastalığı (IB), Marek Hastalığı. / PRATİK: HA ve HI Testleri, IB hastalığı teşhisinde HI testi ve RT- PCR ‘ın kullanımı, Marek hastalığının teşhisinde kullanılan yöntemler
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Kanatlı immun sistemini bilir.
|
2- |
İnfeksiyöz kanatlı hayvan hastalıklarının etiyolojileri, patogenesisleri ve tanılarıile ilgili bilgiler edinir.
|
3- |
Kanatlı hayvan hastalıklarında bulaşma yollarını kavrar.
|
4- |
Kanatlı hayvan hastalıklarından korunma ve mücadele ile ilgili temel prensipleri öğrenir.
|
5- |
Kanatlı hayvan infeksiyöz hastalıklarının tanısında kullanılacak uygun laboratuvar tanı yöntemlerini bilir ve uygulayabilir.
|
6- |
Kanatlılarda görülen bakteriyel, viral ve mantar enfeksiyonlarının laboratuvar teşhisini (kültürel yoklama, moleküler analizler ve serolojik testler) öğrenir ve uygulayabilir.
|
7- |
Kanatlı anatomisini öğrenir ve nekropsi yapabilir.
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Mesleki, hayvan refahı, müşteri, halk sağlığı, toplum ve çevre ile ilgili hususlar da dâhil olmak üzere veteriner hekimlerin içinde çalışması gereken etik ve yasal çerçeveyi anladığını gösterecek şekilde hareket etmek.
|
|
2- |
Bilimsel araştırma yöntemlerini, temel ve uygulamalı araştırmaların bilime katkısını ve 3R ilkesinin (Replacement, Reduction, Refinement) uygulanmasını anlamak.
|
|
3- |
Veteriner hekimliği uygulamaları ile ilgili organizasyon, yönetim ve mevzuat hakkında temel bilgi sahibi olduğunu göstermek.
|
|
4- |
Veteriner hekimin faaliyet gösterdiği ekonomik ve duygusal bağlamı anlamak.
|
|
5- |
Veteriner hekimin çalıştığı yerde kendisinin, hastaların, müşterilerin, meslektaşlarının ve çevrenin sağlık ve biyogüvenliğini korumak, izlemek ve geliştirilmesine katkıda bulunmak
|
|
6- |
Kalite güvence ilkeleri hakkında bilgi sahibi olduğunu göstermek; mesleki uygulamalarında risk yönetimi ilkelerini uygulamak.
|
|
7- |
İlgili kitleye uygun bir dil kullanarak, gizlilik ve mahremiyete tam saygı göstererek müşteriler, halk, profesyonel meslektaşlar ve sorumlu makamlarla etkili bir şekilde iletişim kurabilmek.
|
|
8- |
İletişim, liderlik, yönetim, ekip çalışması, karşılıklı saygı ve diğer sosyal beceriler dahil olmak üzere kişiler arası etkili etkileşim ilkelerini uygulamak.
|
|
9- |
Doğru klinik ve müşteri kayıtlarını, gerektiğinde vaka raporlarını ilgilileri için tatmin edici bir biçimde hazırlamak.
|
|
10- |
Hizmetlerin sunumunda multidisipliner bir ekibin üyesi olarak etkin bir şekilde çalışmak ve tüm ekip üyelerinin katkısını kabul etmek.
|
|
11- |
Literatürü ve sunumları eleştirel bir gözle inceleyebilmek ve değerlendirebilmek.
|
|
12- |
Veteriner iyi klinik uygulamaları ile araştırma temelli ve kanıta dayalı veteriner hekimliği sağlamak için “Tek Sağlık” ilkelerini anlamak ve uygulamak.
|
|
13- |
Kanıtları eleştirel ve akılcı bir şekilde analiz etme, yetersiz olunan konularla başa çıkma, beklenmedik durumlarla başa çıkma, bilgi ve becerileri çeşitli senaryolara ve bağlamlara uyarlama becerisini göstermek.
|
|
14- |
Hayvanların, insanların ve çevrenin sağlık, güvenlik ve refahının yanı sıra Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Hedeflerini teşvik etmek amacıyla veteriner hekimliği mesleğinin ve Tek Sağlık kavramının ilerlemesine katkıda bulunmak.
|
|
15- |
Kişisel ve mesleki sınırlarını tanımak ve gerektiğinde profesyonel tavsiye, yardım ve destek alacağını bilme becerisini göstermek.
|
|
16- |
Yaşam boyu öğrenmeye ve mesleki gelişime bağlılık göstermek. Bu, mesleki deneyimin kaydedilmesini, paylaşılmasını, performans ve yetkinliği geliştirmek için önlemler alınmasını içerir.
|
|
17- |
Mesleki performansı iyileştirmek için düzenli olarak öz denetim ve akran grubu incelemesi gibi süreçlere katılmak.
|
|
18- |
Hayvan ya da hayvan gruplarında bulunan hayvanların geçmişi ile ilgili ilgili doğru elde edebilmek.
|
|
19- |
Hasta hayvanları güvenli bir şekilde ve hayvana saygı göstererek tutmak ve zapt etmek, bu tekniklerin uygulanması için yardımcı personellere talimat vermek.
|
|
20- |
Eksiksiz bir klinik muayene gerçekleştirmek ve klinik karar verme becerisini göstermek.
|
|
21- |
Uygun tedavi planları geliştirmek, mevcut kaynaklar ile uygun halk sağlığı ve çevresel hususları göz önünde bulundurarak bakımları altındaki hayvanın yararına olacak şekilde tedavi uygulamak.
|
|
22- |
Acil bir durumda müdahale etmek ve yaygın hayvan türlerinde ilk yardım uygulamak. Durumsal aciliyete öncelik vermek ve kaynakları buna göre tahsis etmek.
|
|
23- |
Bir hayvanın ya da hayvan grubunun fiziksel, refah ve beslenme durumunu değerlendirmek ve müşteriye hayvancılık, besleme, üreme, üretim, refah, bireysel sağlık, sürü sağlığı ve halk sağlığı ilkeleri hakkında tavsiyelerde bulunmak.
|
|
24- |
Örnekleri toplamak, muhafaza etmek ve nakletmek, uygun teşhis testlerini seçmek, test sonuçlarını yorumlamak ve sınırlamalarını anlamak.
|
|
25- |
Meslektaşlarla açık bir şekilde iletişim kurmak, sevk ve teşhis hizmetlerinde iş birliği yapmak.
|
|
26- |
Temel tanı ekipmanlarını kullanmak, hastalara iyi sağlık ve güvenlik uygulamaları kapsamında ve de mevcut yönetmeliklere uygun şekilde etkili bir muayene gerçekleştirmek.
|
|
27- |
Dijital araçların ve yapay zekânın veteriner hekimliğe katkısını bilmek ve kullanmak.
|
|
28- |
İhbarı mecburi, rapor edilebilir ve zoonotik hastalıkların yanı sıra hayvanlara yönelik kötü muamele durumlarla ilgili belirtileri tanımak ve ilgili makamlara bildirmek de dahil olmak üzere uygun önlemleri almak.
|
|
29- |
Hayvan bakımı ve refahı, hayvan hareketleri, bildirilmesi zorunlu ve rapor edilebilir hastalıklar, antimikrobiyallerin bilinçli kullanımı da dahil olmak üzere ilaçların kullanımı ile ilgili bilgi ve mevzuata ilişkin uygun kaynaklara erişmek.
|
|
30- |
İlaçları mevzuata ve en son kılavuzlara uygun olarak doğru ve sorumlu bir şekilde reçete etmek ve dağıtmak.
|
|
31- |
Şüpheli advers ilaç reaksiyonlarını uygun kanallar aracılığıyla ilgili resmi kurumlara bildirmek.
|
|
32- |
Biyogüvenlik için protokoller hazırlamak, çalıştığı yerin biyogüvenliğini değerlendirmek ve protokolleri doğru şekilde uygulamak.
|
|
33- |
Aseptik prosedürleri uygun şekilde gerçekleştirmek
|
|
34- |
Sedasyon, genel ve bölgesel anesteziyi güvenli bir şekilde uygulamak; kimyasal hareketsizleştirme yöntemlerini uygulamak.
|
|
35- |
Ağrıyı önlemek, değerlendirmek ve yönetmek.
|
|
36- |
Ötenazinin ne zaman uygun olduğunu bilmek, bunu hayvana ve sahiplerine saygı göstererek, uygun bir yöntem kullanarak, orada bulunanların güvenliğini de göz önünde bulundurarak gerçekleştirmek; karkasın etik ve yasal olarak imha edilmesi konusunda tavsiyelerde bulunmak.
|
|
37- |
Örnek alma, sevk etme ve raporlama dahil olmak üzere tüm yaygın hayvan türlerinde nekropsi yapmak.
|
|
38- |
Refah unsurlarına dikkat etmek, sistematik kaba post-mortem muayene ve gözlemleri kaydetmek, dokuları örnekleme, saklama ve taşıma dahil olmak üzere gıda üreten hayvanların anti-mortem muayenesini yapmak.
|
|
39- |
İlgili gıda teknolojisi de dahil olmak üzere, hayvansal kaynaklı ürünlerin kalite ve güvenliğini etkileyen koşulları doğru bir şekilde belirlemek için gıda ve yem denetimi yapmak.
|
|
40- |
İnsan sağlığının korunması, muhafazası ve iyileştirilmesine katkıda bulunma kapsamında hayvanlar, hayvansal ürünler ve yan ürünlerle doğrudan ya da dolaylı ilgisi olan koşulları belirleyerek halk sağlığını korumak.
|
|
41- |
Kabul edilmiş hayvan sağlığı, hayvan refahı, halk sağlığı ve çevre sağlığı standartları doğrultusunda, hastalığa ve türe uygun önleyici ve eradikasyon programları hakkında tavsiyelerde bulunmak ve bunları uygulamak.
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
15
|
2
|
30
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
1
|
10
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
5
|
1
|
5
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
4
|
2
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
15
|
4
|
60
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
5
|
2
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
125
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Kanatlı Hayvan Hastalıkları:Arda, M., Minbay, A., N., Aydın, Akay, Ö., İzgür, M., Yardımcı, H.,Esendal, Ö.M., Erdeğer, J., Akan, M., 2002., MEDİSAN.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. Diseases of Poultry: Saif Y.M. 2003:, 11th Edition, Iowa State University Pres, Ames, Iowa, USA.
2. Avian Immunology: Davison F., Kaspers B.,Schat K.A.,2008. Academic Press. UK.
3. Pathogenesis of Bacterial Infections in Animal. Gyles C.L., Prescott J.F., Songer J.G., Thoen C.U. Third edition. 2004 Blackwell Publishing.
|
|