Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
GIDA KİMYASI |
Birinci düzey |
KVBH 516 |
|
2 |
6.00 |
6.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. AYLİN KASIMOĞLU DOĞRU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. AYLİN KASIMOĞLU DOĞRU
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Gıdaların önemli bileşenlerin irdelenmesi ve gıda işleme sırasında bunlarda meydana gelen değişiklerin öğretilmesi amaçlanmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Gıda kimyasına giriş, makro ve mikro gıda molekülleri, karbonhidratlar, lipitler, proteinlerin önemli reaksiyonları ve bileşenleri, mineral maddeler ve vitaminler, su, enzimler gibi önemli konuları iredeler.
|
1- |
Gıda kimyası ve önemi, besin bileşenlerinin sınıflandırılması
|
2- |
Şekerler, monosakkaritler, yapıları ve dönüşümleri
|
3- |
Monosakkaritlerin türevleri
|
4- |
Glikosit bağları ve gıdalardaki önemi, oligo sakkaritler
|
5- |
Şekerlerin bozunma reaksiyonları
|
6- |
Polisakkaritler, nişasta ve yapıları
|
7- |
Pektinler ve yapısı, polisakkarit analizleri
|
8- |
Lipidler ve yağ asitleri, yağların acılaşma reaksiyonları
|
9- |
Trigliseritler ve yapıları
|
10- |
Proteinler, amino asitler, protein yapısı ve analizleri
|
11- |
Proteinler, amino asitler, protein yapısı ve analizleri
|
12- |
Süt ve sütün misel yapısı
|
13- |
Et, etin protein yapısı, bozunması, pH ve önemi
|
14- |
Et, etin protein yapısı, bozunması, pH ve önemi
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Gıdaların kimyasal yapısı ile ilgili genel çerçeve
|
2- |
Gıda teknolojilerinde ham madde kimyası ve meydana gelen değişimler
|
3- |
Hayvansal kaynaklı gıdalarda meydana gelen değişimlerin fizyolojik olarak yorumlanması
|
4- |
Muhafaza koşullarının gıdalarda meydana getirdiği kimyasal değişimler
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilimsel kavramlar ve olgular bilgisine sahiptir.
|
|
2- |
İlkokul eğitiminde öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri, sınıf yönetimi ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
|
|
3- |
İlkokul öğrencileri için ders kitabı ve çocuk kitabı seçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
|
|
4- |
Bilimsel bilginin kaynağı, sınırları, kapsamı, güvenilirliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
|
|
5- |
İlkokul öğrencilerinin gelişim, öğrenme, öğrenme güçlükleri ve gereksinimleri bilgisine sahiptir.
|
|
6- |
İlkokul eğitiminde bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
|
|
7- |
İlkokul eğitimi ile ilgili doğru ve güvenilir bilgiye ulaşma yollarını bilir ve kullanır.
|
|
8- |
İlkokul eğitimi ile ilgili bilimsel bir problemi ele alır, inceler ve çözüm yolları üretir.
|
|
9- |
İlkokul eğitiminde geleneksel ve güncel öğrenme-öğretme yaklaşım, strateji, yöntem ve tekniklerini bilir ve uygular.
|
|
10- |
Felsefe, psikoloji, tarih, coğrafya, hukuk, antropoloji ve sosyoloji alanlarında geçen kavramları alanına uygular.
|
|
11- |
Çeşitli sosyo-kültürel çevrelerde bulunur, toplumsal sorumluluk alır, çeşitli projelere katılır ve sonuçlarını paylaşır.
|
|
12- |
Mesleki yetkinliklerini ve yeterliliklerini tanır; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanarak zayıf yönlerini geliştirir.
|
|
13- |
Mesleki olarak kendini sürekli yeniler ve bu yönde olumlu bir tutum geliştirir.
|
|
14- |
En az bir yabancı dili kullanarak (B1 düzeyinde) alanıyla ilgili gelişmeleri takip eder ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurar.
|
|
15- |
Sınıf öğretmenliği alanıyla ilgili sanatsal ve kültürel etkinlikleri takip eder ve etkinliklere aktif bir şekilde katılır.
|
|
16- |
Öğretmenlik mesleği ile ilgili olarak insan haklarına, demokratik, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere ve mesleki yasa ve yönetmeliklere uygun davranır.
|
|
17- |
Türkçeyi hem yazılı hem de sözlü olarak sosyal ve akademik ortamlarda doğru ve etkili bir şekilde kullanır.
|
|
18- |
Temel matematik ve temel fen bilimleri alanlarında geçen kavramları alanına uygular.
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
5
|
5
|
25
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
10
|
3
|
30
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
14
|
2
|
28
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
14
|
3
|
42
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
5
|
5
|
25
|
Toplam iş yükü
|
|
|
194
|
AKTS
|
|
|
8.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
İnternet Erişimi
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Prof.Dr.M.Tayar, Prof.Dr.R.Çıbık (2013). Gıda Kimyası. Dora Yayıncılık
|
|