Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TÜRK HUKUK TARİHİ |
Birinci düzey |
HK116 |
Zorunlu |
1 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. HACI YUNUS APAYDIN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. Alpaslan Balcı
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. Miray Özbek
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Türklerin İslamiyet öncesi hukuk sistemi, klasik dönem ve Tanzimat dönemi Osmanlı hukuk sistemi çerçevesinde Türk hukuk tarihinin kavranması amaçlanır.
|
Dersin tanımı
|
Türk hukuk tarihi dersi kapsamında Türklerin İslamiyet öncesi hukuk sistemi, klasik dönem ve Tanzimat dönemi Osmanlı hukuk sistemi anlatılır.
|
1- |
İslamiyet öncesi Türk devletleri ve hukuk sistemlerine genel bir bakış.
|
2- |
Türkler ve İslamiyet, Türklerin müslüman olmaları, bu dönemde kurulan başlıca Türk devletleri.
|
3- |
İslam hukukunun kaynakları, teşekkülü ve özellikleri.
|
4- |
Genel olarak Osmanlı Devleti´nde hukuk, mahkemeler ve şer''i-örfi hukuk ayrımı.
|
5- |
Osmanlı Devlet Teşkilatı: devletin yapısı, fonksiyonları ve temel özellikleri.
|
6- |
Gayrimüslimlerin hukuki durumu, hak ve hürriyetleri.
|
7- |
İslam-Osmanlı Ceza hukuku kapsamında had-kısas-ta''zir suç ve cezaları, Osmanlı Devleti''ndeki uygulamalar.
|
8- |
İslam-Osmanlı Kişiler hukuku kapsamında ehliyet, hukuki temsil ve tüzel kişiler.
|
9- |
İslam-Osmanlı Eşya hukuku kapsamında mal-mülk tanımları, mülkiyet hakkı, irtifak hakları ve zilyetlik.
|
10- |
İslam-Osmanlı Borçlar hukuku kapsamında sözleşmenin unsurları, şartları, butlan-fesad teorisi.
|
11- |
İslam-Osmanlı Aile hukuku kapsamında nişanlanma, evlenme ve evliliğin sona ermesi.
|
12- |
Türk hukuk tarihinde Tanzimat dönemi gelişmeleri.
|
13- |
|
14- |
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Türk hukuk tarihinin dönemlerini ve temel kaynaklarını bilir, yorumlayabilir.
|
2- |
Türklerin İslamiyet öncesi hukukunu ve İslam-Osmanlı hukukunu genel özellikleri, kurumları ile anlatabilir.
|
3- |
Osmanlı''nın devlet yapısı, devletin fonksiyonları ve temel özelliklerini bilir.
|
4- |
Osmanlı Devleti''nde gayrimüslimlerin hukuki durumu, hak ve hürriyetlerini anlatabilir.
|
5- |
İslam-Osmanlı ceza hukukunda, suç ve ceza genel teorisi hakkında bilgi sahibidir.
|
6- |
İslam-Osmanlı kişiler hukukunda ehliyet, hukuki temsil ve tüzel kişiler hakkında bilgi sahibi olur.
|
7- |
İslam-Osmanlı eşya hukukunda malın tanımı-kapsamı, mülkiyet hakkı, irtifak hakları ve zilyetliği anlatabilir.
|
8- |
İslam-Osmanlı borçlar hukukunda akdin unsurları, inikad-sıhhat-nefaz-lüzum şartları ve butlan-fesad teorisi hakkında bilgi sahibi olur.
|
9- |
İslam-Osmanlı Aile hukukunda nişanlanma, evlenme ve evliliğin sona ermesine ilişkin kurumları bilir, anlatabilir.
|
10- |
Türk hukuk tarihinde Tanzimat dönemi gelişmeleri hakkında bilgi sahibi olur.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Çeşitli hukuk disiplinlerine ilişkin kavram ve kurumları ve bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar.
|
|
2- |
Hukuk metodolojisi ile yorum yöntemlerinin bilgisine sahiptir.
|
|
3- |
Hukukun her bölümünde onunla ilgili yasal düzenlemelerden, yargı organlarının kararlarından, bunların gelişiminden ve bunlarla ilgili olarak bilimsel değerlendirmelerden haberdardır.
|
|
4- |
Hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları sıralar.
|
|
5- |
Mevzuat metinlerini, yargı kararlarını ve bilimsel kaynakları hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle inceler, yorumlar, değerlendirir.
|
|
6- |
Mevzuat metinleri, yargı kararları ve bilimsel kaynaklardan hareketle hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları çözer.
|
|
7- |
Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararları ve doktrindeki görüşleri değerlendirerek çözüme kavuşturur.
|
|
8- |
Hukuk uygulamasında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
|
9- |
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir.
|
|
10- |
Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri izleyerek değerlendirir.
|
|
11- |
Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
|
12- |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
|
|
13- |
Hukukla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü olarak aktarır.
|
|
14- |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
|
|
15- |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
|
16- |
Hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
|
17- |
Türkiye Cumhuriyetinin toplumun huzuru, milli dayanışma ve adalet anlayışı içinde, insan haklarına saygılı, Atatürk milliyetçiliğine bağlı, Anayasanın Başlangıcında belirtilen temel ilkelere dayanan, demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti niteliğini savunur ve korur.
|
|
18- |
Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışına sahiptir.
|
|
19- |
Somut uyuşmazlıkların adil biçimde çözülmesini sağlamaya çalışma, hukuki düzenlemeleri takip etme ve bu çerçevede yargılama sürecinde yer alabilecek alt yapıya sahiptir.
|
|
20- |
Evrensel hukuk ilkelerini özümsemiş; hukuksal sorunları olan ve olması gereken hukuk açısından algılama ve çözme yetkinliğine sahiptir.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
16
|
2
|
32
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
2
|
20
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
12
|
12
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
1
|
10
|
10
|
Toplam iş yükü
|
|
|
93
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Prof. Dr. Mehmet Akif Aydın: Türk Hukuk Tarihi.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
|
|