Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÜCR.ÖĞRETİM GÖREVLİSİ RAMAZAN KOCA
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. MUSTAFA ÖZTÜRK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze veya uzaktan öğretim
|
Dersin amacı
|
Öğrenciler siyasi coğrafyanın temel kavramlarını ve yöntemini kavrarlar. Ayrıca ülkemizin bulunduğu konum, bu konumdan kaynaklanan ulaşım fonksiyonunun yeri (kıtalar arası geçişte önemli rol oynaması gibi.), sahip olduğu yer altı ve yer üstü kaynakları,…vb. durumlar dikkate alındığında ülkemizin ne tür jeopolitik ve jeostratejik değerlere sahip olduğunu kavrarlar.
|
Dersin tanımı
|
Siyasi coğrafyanın, coğrafya bilimi içindeki yeri, mekansal analiz ve öğrenmeyi kolaylaştıran araç-gereçlerin kullanımı; Siyasi coğrafya, kıta ve ülkelerin öğrenilmesinde anahtar öğeler; haritalardan yararlanılarak enlem ilişkileriyle konumlandırma ve iklim kuşaklarıyla yeryüzü şekilleri ve doğal kaynakları belirleme; siyasi coğrafyada fiziki etmenler; konum, iklim, bitki örtüleri, yeryüzü şekilleri, ülke biçimleri, sınırları; siyasi coğrafyada beşerî etmenler; nüfus özellikleri, yerleşme biçimleri, ekonomik yapı; siyasi coğrafya kuramları (Büyük Orta Doğu Projesi, Uygarlıklar Çatışması Kuramı, küresel iklim değişikliği); coğrafi özelliklerden yararlanılarak siyasi coğrafya kuramı oluşturma; Türkiye’nin jeopolitiği, Dünya ve Türkiye’yi etkileyen ülke birlikleri; Türkiye’yi etkileyen siyasi coğrafya bölgeleri (Avrupa Birliği, Orta Doğu, Balkanlar, Kıbrıs, Kafkaslar ve Orta Asya); Dünya’yı ve Türkiye’yi etkileyen siyasi sorunlar.
|
1- |
Siyasi coğrafyanın, coğrafya bilimi içindeki yeri; siyasi coğrafya’nın konusu ve inceleme alanı; mekânsal analiz ve harita kullanımı.
|
2- |
Siyasi coğrafya, kıta ve ülkelerin öğrenilmesinde anahtar öğeler ve kavramlar; jeopolitik ve siyasi coğrafya. Siyasi coğrafyanın metodolojisi.
|
3- |
Siyasi coğrafyada fiziki etmenler: Konum, mutlak ve göreli konum, haritalardan yararlanılarak enlem ilişkileriyle konumlandırma ve iklim kuşaklarıyla yeryüzü şekilleri ve doğal kaynakları belirleme.
|
4- |
Türkiye''nin mutlak ve göreli konumu. İklimi, bitki örtüsü ve yeryüzü şekilleri.
|
5- |
Alan kavramı. Siyasal ünitelerin büyüklüğü üzerinde fiziki yapının etkisi. Alan büyüklüğü bakımından devlet tipleri. Türkiye''nin alanı.
|
6- |
Biçim, biçimin önemi, biçim yönünden devlet tipleri. Sınırlar, sınır bölgeleri, sınır çizgileri, sınır tipleri, sınırların tespiti, sınır çeşitleri. Doğal elemanlara göre tespit edilen sınırlar, sınır anlaşmazlıkları. Türkiye''nin biçimi ve sınırları.
|
7- |
Siyasi coğrafyada beşerî etmenler; nüfus özellikleri, yerleşme biçimleri, ekonomik yapı. Türkiye''nin özellikleri.
|
8- |
Siyasi coğrafya kuramları -1
|
9- |
Siyasi coğrafya kuramları -2
|
10- |
Siyasi coğrafyanın yöntemini kullanarak siyasi coğrafya kuramı oluşturma
|
11- |
Türkiye’nin jeopolitiği, Dünya ve Türkiye’yi etkileyen ülke birlikleri (NATO, AB gibi).
|
12- |
Türkiye’yi etkileyen siyasi coğrafya bölgeleri: Avrupa Birliği, Orta Doğu, Balkanlar.
|
13- |
Türkiye’yi etkileyen siyasi coğrafya bölgeleri: Kıbrıs, Kafkaslar ve Orta Asya.
|
14- |
Türkiye’yi etkileyen siyasi coğrafya bölgeleri: Kıbrıs, Kafkaslar ve Orta Asya.
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Ülkemizin dünya üzerinde bulunduğu konumun önemini açıklayabilecektir.
|
2- |
Türkiye''nin konumu sonucu çeşitli açılardan sahip olduğu avantaj ve dezavantajları anlayacaktır (petrol yataklarına yakınlık, ulaşım yolları üzerinde olma, doğu-batı arasında yer alma gibi.)
|
3- |
Siyasi coğrafya ile ilgili temel kavram ve metotları kavrayacaktır. Bu sayede günlük yaşantısında karşılaştığı olayları bu bakış açısıyla analiz edebilecektir.
|
4- |
Siyasi coğrafya kuramlarını ve bunların mevcut dünya düzenini nasıl açıkladıklarını kavrar.
|
5- |
Mevcut dünya düzenindeki aktörler ile bunlar arasındaki ilişkilerden hareketle gelecekle ilgili çıkarımlarda bulunacaklardır.
|
6- |
-
|
7- |
-
|
8- |
-
|
9- |
-
|
10- |
-
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Sosyal Bilgileri oluşturan disiplinler ile ilgili temel, güncel, kuramsal, olgusal ve metodolojik bilgiye sahip olur.
|
|
2- |
Sosyal Bilgilerin disiplinlerarası özelliği çerçevesinde konuyla ilgili disiplinleri bütünleştirerek olay ve konulara tematik yaklaşabilme bilgi ve becerisini geliştirir.
|
|
3- |
Birey ve öğretmen olarak görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuatı kavrayarak bu mevzuat ile birlikte mesleki etik ilkelere uygun davranır.
|
|
4- |
Alanıyla ilgili edindiği bilgileri kanıta ve araştırmaya dayalı eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; bireysel, toplumsal ve çevresel sorunları değişim ve süreklilik perspektifinden hareketle tanıyabilir, verileri yorumlayabilir ve araştırmaya dayalı çözüm önerileri getirebilir.
|
|
5- |
Öz değerlendirme yapar; kişisel ve mesleki gelişimine yönelik gereksinimleri belirleyerek hayat boyu öğrenme faaliyetlerini sürdürür; alanıyla ilgili yayınları, tartışmaları ve güncel gelişmeleri izler ve değerlendirir.
|
|
6- |
Öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşlarıyla yazılı ve sözlü olarak etkili bir iletişim ve iş birliği kurar; paydaşlarla birlikte sosyal, kültürel, sanatsal ve sportif etkinlikler düzenler.
|
|
7- |
Öğretim sürecinde Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı doğrultusunda aktif ve yapılandırmacı öğrenmeye dayalı öğrenme etkinlikleri planlayarak etkili ve güvenli öğrenme ortamları hazırlar.
|
|
8- |
Sınıf yönetiminde demokratik bir yaklaşımla güdüleyici ve etkileşimli iletişim ortamı oluşturur.
|
|
9- |
Sosyal Bilgiler öğretimine yönelik strateji, yöntem ve teknikleri etkili biçimde kullanabilir.
|
|
10- |
Ders sürecinde kazanımla ve öğrencilerin bireysel farklılıklarıyla uyumlu araç, gereç ve materyalleri seçip/tasarlayıp kullanabilir.
|
|
11- |
Sonuç ve süreç ölçme-değerlendirme yöntem/teknik ve araçlarını etkin ve amacına uygun olarak kullanarak öğrencilerin bireysel gelişimini izleyip değerlendirebilir.
|
|
12- |
Mesleki gelişimine yönelik uygulamalarda ya da eğitimle ilgili karşılaştığı sorunların çözümünde bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanabilir.
|
|
13- |
Eğitimle ilişkili tüm konularda bireysel olarak inisiyatif alır, bağımsız ve takım halinde çalışabilir, gerektiğinde içinde bulunduğu gruplara liderlik eder.
|
|
14- |
Milli, manevi ve evrensel değerler ile sosyal adalet, kalite kültürü, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak bunlara uygun davranışlar sergiler.
|
|
15- |
Atatürk ilke ve inkılâplarının dayandığı temel esaslar ile Türk inkılabının tarihi anlamını, toplumun siyasal, sosyal ve kültürel alanda gelişimine etkilerini, önemini ve öğrencilere kavratabileceği yöntem ve teknikleri bilir.
|
|
16- |
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
|
|
17- |
Öğretmenin rehberlik görevlerini ve öğrenciyi tanıma yollarını kavrar. Öğrencinin bilişsel, duyuşsal ve fiziksel gelişimini destekleyerek öğretim süreciyle ilişkilendirir.
|
|
18- |
Özel gereksinimli ve dezavantajlı öğrencilerin gereksinimlerini karşılayan kapsayıcı bir öğretim süreci planlar.
|
|
19- |
Alanı için gerekli olacak düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır; mesleki uygulamalarına etkili bir şekilde entegre eder.
|
|
20- |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak Sosyal Bilgiler alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
1
|
6
|
6
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
2
|
4
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
2
|
8
|
16
|
Toplam iş yükü
|
|
|
73
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Siyasi Coğrafya, Ramazan Özey, Aktif Yayınları;
Türkiye Coğrafyası ve Jeopolitiği, Hakkı Yazıcı - Nusret Koca, Pegem
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Mekanın Siyasallaşması, 2013, Servet Karabağ, PegemA;
Jeopolitik Açıdan Sınırlar, 2013, Servet Karabağ, PegemA
Siyasi Coğrafya, Kenan Arıbaş, Çizgi Yayınları
|
|