Giriş | English

Yüksek Lisans > Sosyal Bilimler Enstitüsü > Türk Dili Ed. (yüksek Lisans) > TÜRKÇENİN CÜMLE BİLGİSİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TÜRKÇENİN CÜMLE BİLGİSİ İkinci düzey TDE 514 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri yok
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör DOÇ. DR. GÖKÇE YÜKSELEN PELER
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. GALİP GÜNER
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. GALİP GÜNER
Dersin veriliş şekli TEORİK VE PRATİK
Dersin amacı TÜRKÇENİN KELİME GRUPLARINI VE CÜMLENİN ÖGELERİNİ TANIMAK. CÜMLE ÇÖZÜMLEMESİNİN NASIL YAPILDIĞI KONUSUNDA BİLGİ SAHİBİ OLMAK.
Dersin tanımı Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri ve Türk yazı dilinin tarihî gelişimi konularıyla giriş yapıldıktan sonra gramere geçilecektir. Burada dilin en küçük birimi olan sesten başlanarak, Türkçenin ses olayları örneklerle anlatılacak; hece, kelime, kök, gövde ve ekler bütün özellikleriyle verilecektir.

Dersin içeriği
1- İsim tamlaması ve iyelik grupları
2- Sıfat tamlaması, birleşik isim grubu
3- Tekrar grubu, aitlik grubu
4- Edat ve ünlem grubu,unvan grubu
5- Birleşik fiil grubu, sayı grubu
6- Ünlem grubu
7- Fiilimsi grupları
8- Ara Sınav
9- Bağlama grubu ve kısaltma grupları
10- Cümleyi meydana getiren gruplar
11- Yüklem
12- Özne( fail)
13- Nesne, zarf
14- Yer tamlayıcısı
15- Cümle dışı unsur
16- Final Sınavı
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Türk dilinin ilk yazılı belgelerinden günümüze kadar gelen devreleri kronolojik olarak, eserleriyle birlikte bilir.
2- Alanıyla ilgili problemleri tespit eder.
3- Tespit edilen problemlerin çözümüne yönelik gerekli verileri toplar.
4- Elde ettiği verilere göre sonuçları yorumlar.
5- Yeni Türk dili ile ilgili dönemlere ait metinlerde; kelime tahlili, cümle tahlili ve kelime etimolojisi yapar.
6- Eski Türk dili ile ilgili dönemlere ait metinlerde; kelime tahlili, cümle tahlili ve kelime etimolojisi yapar.
7- Edebî metin çözümlemeleri yapar.
8- Yeni Türk Edebiyatının kapsadığı edebî dönem, metin ve edebiyatçıların özelliklerini tam olarak bilir; bu dönemlerde yazılmış yapıtları çözümler; karşılaştırmalı tartışmalar yürütür.
9- Alanıyla ilgili karşılaştığı problemlerin çözümünde bilgisayar teknolojilerini kullanır.
10- İlgi alanında veya toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel olarak iletişim kurabilir.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Türk Dili ve edebiyatı alanında araştırma ve çalışma için temel bilgi ve becerileri kazanır.
2- Türk Dili ve edebiyatı alanındaki kavram ve teorileri bilimsel yöntemlerle değerlendirir.
3- Türk Dili ve edebiyatının başlangıçtan günümüze kadarki tarihi gelişim ve değişimine vakıf olur.
4- Türk Dili ve edebiyatı konularında ileri düzey araştırma ve çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir.
5- Osmanlı Türkçesiyle yazılmış edebi metinleri okuma, yazma ve anlama bilgi ve becerisine sahip olur.
6- Türkçeyi doğru, güzel ve etkili bir şekilde kullanır.
7- Türk halk kültürü ve edebiyatının sözlü-yazılı ürünlerini ve kaynaklarını tanır.
8- Dil ve edebiyat alanlarındaki duyarlılık ve zevkini geliştirir.
9- Bilimsel düşünmeyi öğrenir.
10- Mesleki terminolojiye hâkim olur.
11- Türk Dili ve edebiyatı alanıyla ilgili bilgi ve dökümanlara internet ve kütüphaneler aracılığıyla ulaşabilir.
12- Disipline ilişkin sorunları görme, eleştirel bakış açısıyla değerlendirme ve çözüm üretme yetisi kazanır.
13- Alanla ilgili karşılaşılan problemleri çözmeye dayalı öneriler geliştirebilir.
14- Türk Dili ve edebiyatının etkilendiği düşünce ve sanat hareketlerini ve bunların izlerini tespit eder.
15- Disiplinler arası bakış açısı ve değerlendirmeler yapabilir
16- Akademik dünyayı tanır.
17- Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin farkına varır.
18- Sistematik düşünme yetenek ve kapasitesine sahip olur.
19- Bilimsel ve mesleki etik ve sorumluluk sahibi olur.
20- Yaşadığı dünya, içinde bulunduğu toplum ve kendisi hakkında eleştirel bir anlayışa sahip olur
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 8 112
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     156
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı LEYLA KARAHAN, TÜRKÇEDE SÖZ DİZİMİ, AKÇAĞ YAY., ANKARA.
Yardımcı Kaynaklar MUstafa Özkan - Veysi Sevinçli, Türkiye Türkçesi Söz Dizimi, 3F Yayınları, İstanbul

Ders ile ilgili dosyalar