Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
MEDYA OKURYAZARLIĞI |
Birinci düzey |
URTS 433 |
|
7 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ AYŞEGÜL ÇİLİNGİR
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. AYŞEGÜL ÇİLİNGİR
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Konferans
|
Dersin amacı
|
Medya mesajlarını ve medyanın aktardığı görsel, işitsel ve yazılı enformasyon yapılarını eleştirel bakış açısıyla okuyabilmek, mesajların üretim amaçlarını, arka planlarını, çözümleyebilmek, çözümleyici ve analitik düşünme becerisi kazanmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Medya okuryazarlığı dersi medyada aktarılan haber, yorum, makale, film, belgesel, televizyon programı gibi her tür medya mesajının analitik ve eleştirel bakış açısıyla incelenmesini yapan, bunun neticesinde medyayı okuma becerisi kazanmayı sağlayan bir derstir. Medya mesajlarını ve medyanın aktardığı görsel, işitsel ve yazılı enformasyon yapılarını eleştirel bakış açısıyla okuyabilmek, mesajların üretim amaçlarını, arka planlarını, çözümleyebilmek, çözümleyici ve analitik düşünme becerisi kazanmak üzere medya okuryazarlığı dersi görülmektedir
|
1- |
Medya alanındaki özellikle medya okuryazarlığında yoğun kullanılan terminoloji ele alındıktan sonra özel olarak medya okuryazarlığı alanının kendine özgü terminolojisi öğrenilecektir.
|
2- |
Medya eğitimi ve medya okuryazarlığı başlıkları ve dijital teknolojilerin gelişimiyle birlikte medya okuryazarlığının genişleyen kapsamıyla dijital ve medya okuryazarlığı başlığının incelenmesi. Medya okuryazarlığının temel terminolojisi gözden geçirilmesi
|
3- |
Medyayı okumak ve medyayı yazmak kavramlarına değinerek örneklerle konunun anlatılması
|
4- |
Medya okuryazarlığı şematik olarak neyi ifade ettiği ve Medya okuryazarlığının amaçları
|
5- |
Medya Okuryazarlığı beceri alanları
|
6- |
Medya okuryazarlığı kapsamı
|
7- |
Medya Okuryazarlığı ve Eğitimcilerin Nitelikleri
|
8- |
Medya okuryazarlığı eğitiminde izlenen temel yaklaşımlar. Korumacı Yaklaşıma karşı Güçlendirmeci Yaklaşım.
|
9- |
Medya okuryazarlığı eğitiminde izlenen temel yaklaşımlar:Aşılamacı Yaklaşım, Eleştirel Yaklaşım, Cozumlemeci Yaklaşım
|
10- |
Medya okuryazarlığı eğitiminde izlenen diğer yaklaşımlar
|
11- |
Medya Okuryazarlığı ile ilgili Bloom, Bandura, Gerbner ve McLuhan’ın Yaklaşımları
|
12- |
Medya Okuryazarlığını Önemli Kılan Başlıca Koşullar
|
13- |
Dijital Okuryazarlık
|
14- |
Dijital Okuryazarlık
|
15- |
Dijital Okuryazarlığının Bileşenleri I
|
16- |
Dijital Okuryazarlığının Bileşenleri II
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Tıpkı okuryazarlık gibi, medya okuryazarlığı da ömür boyu kullanılacak, insanın medya yaşamında kılavuzluk edecek bir beceridir. Bu dersle bu beceri kazanılır.
|
2- |
Medya mesajlarının pasif alıcısı değil, çözümlemeci yaklaşımla aktif değerlendirmecisi, bilinçli medya içeriği tüketicisi ve alternatif medya içeriği üreticisi bireylerin yetiştirilmesi ve bu anlayışların geliştirilmesi sağlanır.
|
3- |
Medyadan gelen bilgilere doğrudan inanmak yerine araştıran, keşfeden, yorumlayan, alternatifler sunan, farklı öykülere de açık, ufku geniş bireyler için düşünmeyi ve değerlendirmeyi öğrenir.
|
4- |
Medya okuryazarlığı eğitiminde izlenen temel yaklaşımlar. Korumacı Yaklaşıma karşı Güçlendirmeci Yaklaşım hakkında bilgi sahibi olur.
|
5- |
Medya Okuryazarlığı Dersi ve Temel Konuları ve Uygulamalar: Medyayı okuma becerileri: Haber, Reklam, Film/Dizi çözümlemeleri hakkında bilgi sahibi olur.
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanıyla ilgili temel kavramları ve ilkeleri bilir.
|
|
2- |
Alanındaki içerik üretim süreçlerini bilir.
|
|
3- |
Alanıyla ilgili teknolojik gelişmeleri takip eder; mevcut teknolojileri kullanabilir.
|
|
4- |
Alanıyla ilgili mesleki sorunları saptama, yorumlama ve çözme becerisine sahiptir.
|
|
5- |
İletişim alanının tarihsel gelişim sürecini bilir.
|
|
6- |
Ekip çalışmasına uyum sağlamaya ve zaman sınırlılığı içinde üretim yapmaya yetkindir.
|
|
7- |
Mesleki etik ilkelerini bilir ve uygular.
|
|
8- |
Temel düzeyde sosyal bilimler formasyonuna sahiptir.
|
|
9- |
İş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi ve deneyim sahibidir; girişimci ve yenilikçi yaklaşım bilinciyle davranır.
|
|
10- |
Toplumsal sorunlara karşı farkındalık sahibidir; bu sorunların iletişim alanıyla bağını kurar.
|
|
11- |
İş sağlığı ve güvenliği konusunda alanıyla ilgili bilgiyi kendi alanında uygular.
|
|
12- |
En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
12
|
2
|
24
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
2
|
20
|
Ödevler
|
2
|
5
|
10
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
91
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Medya Okuryazarlığı (N. Türkoğlu, M.C. Şimşek) Medya Okuryazarlığı ve Eğitimi (Ibrahim E. Bilici) Eşleştirel Medya Okuryazarlığı (Abdurrahman Şahin, vb.
|
|