Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
İŞ HUKUKU |
Birinci düzey |
ADS 266 |
|
4 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ MELİKE URFALIER
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Yrd. Doç. Dr. Ertuğrul Yuvalı
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze eğitim
|
Dersin amacı
|
1. İş hukukunun temel kavramları, iş sözleşmesinin yapılması ve sona ermesi, iş güvencesinden yararlanma, çalışma süreleri, kıdem tazminatı konularını kavramak
2.Toplu iş sözleşmesi, sendika, sendikal güvenceler, grev-lokavt konularını öğrenmek
3.Sosyal güvenlik hukukunda temel kavramlar, sigortalı grupları, kısa vadeli sigorta kolları, uzun vadeli sigorta kolları konularına hakim olmak
|
Dersin tanımı
|
İş Hukukunun tarihi gelişimi; bireysel iş sözleşmesi; tarafların hak ve borçları; işin düzenlenmesi ve çalışma süreleri; ücretlerin ödenmesi; ücretli izinler ve yıllık ücretli izin; iş sözleşmesinin feshi; iş güvencesi; toplu işçi çıkarma; kıdem tazminatı.
Toplu iş ilişkileri; sendikaların yapısı ve örgütlenmesi; toplu iş sözleşmeleri; toplu iş uyuşmazlıklarının çözümü; arabuluculuk ve tahkim; grev ile lokavt ve grev, lokavt yasakları.
|
1- |
İş hukukunun temel prensipleri, kavramları(işçi, işveren, işyeri v.b.) üzerinde durulur.
|
2- |
İş hukukunun kaynakları incelenir. İş sözleşmesi çeşitleri anlatılır.
|
3- |
İş sözleşmesinin yapılması, hükümleri ve sona erme halleri (fesih, ikale, sürenin bitmesi gibi) anlatılır.
|
4- |
Çalışma süreleri, yıllık ücretli izinler, ara dinlenmesi, resmitatil süreleri, fazla çalışma, kısa çalışma konuları örnekler ve pratik çalışmalarla anlatılır.
|
5- |
İş sözleşmesinden doğan taraf borçları üzerinde durulur.
|
6- |
İş güvencesinden yararlanma şartları ve iş güvencesinde tazminatlar konusu anlatılır.
|
7- |
Kıdem tazminatına hak kazanma şartları anlatılır.
|
8- |
Sendikaya üye olma, sendika özgürlüğü, sendika ve konfederasyonların faaliyetleri anlatılır.
|
9- |
Sendika temsilcisi ve yöneticiliğinin önemi ve iş güvenceleri anlatılır.
|
10- |
Toplu iş sözleşmesinin yapılması, içeriği ve türleri ele alınır. Toplu iş sözleşmesinden doğan borçlar üzerinde durulur. Toplu iş sözleşmesinden doğan uyuşmazlıklar ve çözüm yolları incelenir.
|
11- |
Sosyal güvenlik kavramı ve sigortalı grupları (4-a, 4-b ve 4-c)üzerinde durulur. Sosyal sigortaların uygulama alanından bahsedilir.
|
12- |
Kısa vadeli sigorta kolları; iş kazası ve meslek hastalığı sigortası, hastalık sigortası, analık sigortası ve şartları ele alınır.
|
13- |
Uzun vadeli sigorta kollarından ve şartlarından genel olarak bahsedilir.
|
14- |
Genel sağlık sigortası ve bireysel emeklilik sistemi anlatılır.
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrenci, iş hukukunun teml kavramlarını bilir.
|
2- |
İş sözleşmesinin sona erme hallerini ve iş güvencesinini şartlarını bilir.
|
3- |
İş sözleşmesinden doğan taraf borçlarını bilir.
|
4- |
Çalışma sürelerini ve kıdem tazminatına hak kazanma koşullarını bilir.
|
5- |
Toplu iş sözleşmesinin yapılması, türleri, düzeyi hakkında bilgi sahibidir.
|
6- |
Toplu iş uyuşmazlıklarını ve çözüm yollarını; grev, lokavt, arabuluculuk ve tahkimi bilir.
|
7- |
Sosyal güvenlik kavramını ve sigortalı gruplarını bilir.
|
8- |
Kısa vadeli ve uzun vadeli sigortakollarını ve hak sahiplerini bilir.
|
9- |
Genel sağlık sigortasıyla ilgili bilgi sahibidir.
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, Fen Bilimleri ve Çevre Mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık mühendislik çözümlerinde kullanabilme becerisi,
|
|
2- |
Karmaşık mühendislik problemlerini belirleme, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi,
|
|
3- |
Karmaşık bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi,
|
|
4- |
Mühendislik uygulamalarında karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi,
|
|
5- |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme,
|
|
6- |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi, alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi,
|
|
7- |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni, başladığı bir işi tamamlama ve karşılaşabileceği olası karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretme becerisi,
|
|
8- |
Alanındaki bilgileri takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi,
|
|
9- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi, yenilikçi fikirlere açık olma bilinci,
|
|
10- |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi,
|
|
11- |
İş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi ile çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilinci,
|
|
12- |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini kavrayabilme becerisi, mühendislik çözümlerinin hukuksal konusunda farkındalık,
|
|
13- |
Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını mühendislik problemleri ve çözüm önerileri ile ilgili konularda yazılı ve sözlü olarak bilgilendirme becerisi,
|
|
14- |
Alanında her türlü proje geliştirebilme ve uygulama bilgi ve becerisi, sorumluluğu altında çalışanları projeye dâhil etme bilinci, meslek etkinliklerini planlama ve yönetme becerisi, girişimcilik hakkında farkındalık
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
5
|
70
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
2
|
5
|
10
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
92
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
-
|
|