Giriş | English

Yüksek Lisans > Eğitim Bilimleri Enstitüsü > Eğitim Yönetimi (tzs.y.l.iö) > EĞİTİMDE STRES KAYNAKLARI VE BAŞETME YOLLARI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
EĞİTİMDE STRES KAYNAKLARI VE BAŞETME YOLLARI İkinci düzey EGB 546 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ OKSANA MANOLOVA YALÇIN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. MUSTAFA ÇELİKTEN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı yok
Dersin veriliş şekli yüz yüze
Dersin amacı Bu derste örgüt psikolojisi ve insan ilişkilerinin kuramsal temellerinin, insan ilişkileri yaklaşımı ve gelişiminin, örgütsel iletişim, uyum, güven, liderlik, çatışma, stres, güdülenme, etkililik kavram ve kuramlarının verilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin tanımı Bu derste örgüt psikolojisi ve insan ilişkilerinin kuramsal temellerinin, insan ilişkileri yaklaşımı ve gelişiminin, örgütsel iletişim, uyum, güven, liderlik, çatışma, stres, güdülenme, etkililik kavram ve kuramlarının verilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin içeriği
1- Stresin Tanımı
2- Stres Her Zaman için Kötü müdür?
3- İnsanların Kişilik Özelliklerine Göre Stresin Etkileri ve Bağı
4- Stres ve Başarı Kavramları
5- Stres Kaynakları ve Strese Neden Olan Olaylar
6- İş Stresi ve Stres Kaynakları
7- Fiziksel ve Duygusal Stres Kaynakları
8- Kurumsal Ortamla İlgili Stres Kaynakları Stresin Yapısı ve Belirtileri
9- Stresle Başa Çıkabilme
10- Stresle Başa Çıkmada Etkili Yollar (Örgütsel - Bireysel Stratejiler)
11- Stresle Başa Çıkmada Bireysel ve Kurumsal Stratejiler
12- Stresle Başa Çıkmada Başarısız Yollar
13- Stresle Zihinsel ve Bedensel Başa Çıkma Yöntemleri
14- Stresin Bireye ve Kuruma Olan Etkileri
15- Stres ve Kişilik
16- Stresin Aşamaları, Bireye ve Kuruma Olan Etkileri İle Kontrol Altında Tutulması ve Yararları
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Örgüt psikolojisi, örgüt, birey, insan ilişkileri kavramlarını tanımlayabilme,
2- İnsan ilişkileri yaklaşımı ve gelişimini anlayabilme,
3- Örgütsel iletişim, uyum ve güveni yorumlayıp ilişkilendirebilme
4- Karar verme ve duygusal zeka kavramlarını yorumlayıp ilişkilendirebilme,
5- Örgütsel liderlik, çatışma, stres, güdülenme, etkililik kavramlarını yorumlayıp ilişkilendirebilme,
6- Örgütsel davranış ve örgüt psikolojisini bütünlük içinde sentezleme
7- Örgütsel davranış ve örgüt psikolojisini değerlendirebilme.
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Türk Milli Eğitim Sisteminin amaçlarını ve ilkelerini kavrayabilme. 2- Yönetim biliminin tarihçesi, gelişimi hakkında bilgilenebilme, eğitim örgütü yönetimi ve özelliklerini öğrenebilme 3- Yöneticilerin rollerini ve yönetsel yeteneklerini öğrenebilme. 4- Okul liderliğinin temellerini bilme. 5- Denetimin ne olduğunu, eğitim denetimi ilkeleri ile beceri ve yetenekleri hakkında bilgi sahibi olma. 6- Okul müdürlerinin rolleri ve sorumluluklarının farkına varma. 7- Okullarda personel yönetimi ve rol ve sorumluluklarının farkına varma. 8- Okul programıyla ilgili olarak; ailelerden, yöneticilerden, müfettişlerden ve öğretmenlerden beklentiler hakkında bilgi edinebilme
2-
3-
4-
5-
6-
7-
8-
9-
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 1 3 3
Ödevler 4 20 80
Sunum / Seminer hazırlama 1 15 15
Kısa sınavlar 1 15 15
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     155
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı MINER, John B. (1992). Industrial-Organizational Psychology, McGraw-Hill, USA. ROBBİNS, Stepfhen P. (1998). Organizational Behavior: Concept, Controversies, Applications, Prentice-Hall, Inc, USA.
Yardımcı Kaynaklar AAMODT, Michael G. T. (2010). Industrial/Organizational Psychology: An Applied Approach (6th Ed.). Cengage Learning, USA. BAŞARAN, İ. E. (2004). Yönetimde İnsan İlişkileri: Yönetsel davranış, Ankara: Nobel yayın dağıtım. COOPER, C. L. and LOCKE, E. A. (2000). Industrial and organizational psychology: Linking theory with practice (Ed.): UK: Balackwell Publishers. EREN, Erol (2001). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi, Beta Yayınları, İstanbul. GİBSON, James L. and IVANCEVİCH John M. and JAMES H. Donnelly, Jr. (1997). Organizations: Behavior, Structure, Processes, 9. ed., McGraw-Hill, USA. KAYNAK, Tuğray (1995). Organizasyonel Davranış ve Yönlendirilmesi, 2. Bası, İstanbul: Alfa Basım Yayın Dağıtım.

Ders ile ilgili dosyalar