Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TERMODİNAMİK-I |
Birinci düzey |
ESM 205 |
Zorunlu |
3 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Bu dersi almak için bir ön koşul bulunmamaktadır.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. MEHMET FATİH KAYA
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
YRD.DOÇ. DR. NESRİN KAYATAŞ DEMİR
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş Gör. Kemal Koca
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze eğitim
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı Enerji Sistemleri Mühendisliği öğrencilerine Termodinamik sistem analizinde entropi, kullanılabilirlik ve tersinmezlik kavramlarını aktarmak, termodinamik çevrimlerin ve gaz karışımlarının termodinamik analizini yapabilecek bilgileri kazandırmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Termodinamik sistem tanımlamasını, sistemin özelliklerini ve analizini termodinamik kuralları vasıtası ile nasıl analiz edileceği ve bu kuralların arkasında yatan teori öğrencilere aktarılır.
|
1- |
Termodinamiğe giriş ve temel kavramlar
|
2- |
Sistem ve çevresi, sistem özellikleri, sistem dengesi, sistemin hal değiştirmesi,
|
3- |
Termodinamik denge, ideal gazların hal denklemi, enerji
|
4- |
Termodinamiğin sıfırıncı kanunu
|
5- |
Sistemle çevresi arasında enerji alış verişi, hal değişimi ve termodinamik süreç
|
6- |
Tersinir ve tersinmez süreçler
|
7- |
Basit sistem entalpisi, sabit hacimdeki ve sabit basınçtaki özgül ısılar
|
8- |
Saf maddeler, basınç, özgül hacim ve sıcaklık arasındaki bağıntılar
|
9- |
Termodinamiğin birinci yasası: kapalı sistem, açık sistem
|
10- |
Entalpi
|
11- |
Termodinamiğin ikinci yasası; Entropi
|
12- |
Entropinin sayısal değeri
|
13- |
Carnot çevrimi, açık sistem ve termodinamiğin ikinci yasası, verim, termodinamik analiz
|
14- |
Termodinamiğin üçüncü yasası
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Açık, kapalı ve yalıtılmış sistemler gibi temel termodinamik kavramları açıklayabilecektir.
|
2- |
Saf maddelerin termodinamik özelliklerini, faz diyagramını ve faz geçişlerini tanımlayabilecektir
|
3- |
Termodinamiğin birinci yasasını kapalı sistemler için uygulayabilecek.
|
4- |
Enerji dönüşümününde kullanılır enerjiyi açıklayabilecektir.
|
5- |
Açık sistemler için termodinamiğin birinci yasasını uygulayabilecek.
|
6- |
Zamana bağlı açık sistemler için termodinamiğin birinci yasasını uygulayabilecek.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Etik değerler ve kalite bilinci çerçevesinde ulusal ve uluslararası taleplere cevap verecek nitelikte mühendisler yetiştirmek.
|
|
2- |
Endüstride ve araştırma kuruluşlarında, uygulama ve araştırma alanında kariyer hedeflerine uygun planlama yeteneğine sahip mühendisler yetiştirmek.
|
|
3- |
Küresel boyutta bilimsel ve teknolojik gelişmelere uyum sağlayabilen, etkin iletişim kurma becerisi kazanmış mühendisler yetiştirmektir.
|
|
4- |
- Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
|
|
5- |
Deney tasarımlama ve yapma ile deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi
|
|
6- |
İstenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı ya da süreci tasarlama becerisi
|
|
7- |
Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi
|
|
8- |
Mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
|
|
9- |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
|
|
10- |
Etkin iletişim kurma becerisi
|
|
11- |
Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim
|
|
12- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi
|
|
13- |
Çağın sorunları hakkında bilgi
|
|
14- |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve modern araçları kullanma becerisi
|
|
15- |
Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilecek temel alt yapıya sahip mühendis
|
|
16- |
Ulusal ve uluslararası taleplere uygun olarak uygulanabilir teknolojiler geliştiren mühendislik yeteneği
|
|
17- |
Mevcut ürün ve teknolojilerin her türlü verimliliğini geliştirici özgün fikirler geliştirme ve uygulama
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
10
|
1
|
10
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
1
|
2
|
Kısa sınavlar
|
2
|
1
|
2
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
3
|
3
|
Laboratuvar
|
1
|
1
|
1
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
1
|
3
|
3
|
Toplam iş yükü
|
|
|
119
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
75
|
Kısa sınav
|
1
|
20
|
Ödev
|
5
|
5
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Y,A, Çengel., ve M,A, Boles., Mühendislik Yaklaşımıyla Termodinamik,
Çeviri: Ali Pınarbaşı
|
Yardımcı Kaynaklar
|
M,C, Potter., Mühendisler İçin Termodinamik.
|
|