Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
GENETİK |
Birinci düzey |
GZM 203 |
Zorunlu |
3 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Ön koşul bulunmamaktadır
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. KAHRAMAN GÜRCAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Kahraman Gürcan, Dr.
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Kahraman Gürcan, Dr.
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Mendel genetiği, non-mendelyan genetik, ve populasyon genetiğini işlemek
|
Dersin tanımı
|
Bu derste temel genetik kavramların tanımlanması, Mendel genetiği, Non-Mendelyan genetik, gen etkileşimleri, populasyon genetiği, kantitatif genetik, üzerinde durulmaktadır.
|
1- |
Genetik kavramlar ve genetiğin biyoloji ve tarım bilimlerindeki yeri
|
2- |
Mendel''in çalışmaları ve Mendel kanunları
|
3- |
Monohibrid kalıtım
|
4- |
Dihibrid kalıtım, ki kare ve binom açılım
|
5- |
Kalıtımın Biyolojik Esasları ve Hücre Bölünmesi
|
6- |
Mendel genetiğinin uzantıları, eksik baskınlık, tamamlayıcı gen etkisi, çekinik epistaz, baskın epistaz
|
7- |
Mendel genetiğinin uzantıları, çoklu alleler, öldürücü aleller ve kan grupları
|
8- |
Genetikte olasılık
|
9- |
Eşey ile ilgili kalıtım
|
10- |
Genlerin bağlantısı ve Krosing over
|
11- |
Kantitatif kalıtım
|
12- |
Mutasyonlar
|
13- |
Çekirdek dışı kalıtım
|
14- |
Popülasyon genetiği
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Mendel genetiğine göre aktarılan karakterleri bilir
|
2- |
Mendel genetiğine uymayan kalıtım gösteren karakterleri bilir
|
3- |
Genetikte olasılık kavramını ve yavruya karakterlerin geçişinde tesadüfü olan ve olmayan faktörleri bilir
|
4- |
Kalıtımın esaslarını, mayoz ve mitoz bölünmeyi bilir
|
5- |
Çoklu allelerle kontrol edilen karakterleri ve genetik kontrol mekanizmasını bilir
|
6- |
Mutasyon nedenlerini ve mutasyonların neden olduğu fenotipde oluşacak varyasyonları bilir
|
7- |
Moleküler haritalamanın nasıl yaptığını ve önemini bilir. Krosing over sonucu oluşan parça değişimlerinin bağlantı analizinde kullanımını bilir
|
8- |
Çekirdek dışı kalıtımı bilir.
|
9- |
Genetiğin önemini kavrar, hayatı anlamada, tarımda, sağlıkta, hukukta ve sosyolojide genetik bilgisinin nasıl kullanıldığını bilir.
|
10- |
Kantitatif karakterleri bilir ve genetik kontrolünü anlar
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Bitkisel ve hayvansal tarım üretimin genel prensiplerini bilir
|
|
2- |
Biyoteknoloji ile ilgili kavram ve teknikleri bilir, inceleyebilir, yorumlayabilir, çözüm üretebilir
|
|
3- |
Biyoteknoloji eğitim alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri bitkisel ve hayvansal üretimde kullanabilir
|
|
4- |
Tarımsal faaliyeti içinde yer alan ve ekonomik üretimi yapılan tarımla ilgili genetik gelişim, üreme, genetik mühendisliği, endüstriyel üretim, bitkisel, hayvansal ve mikrobiyal teknolojik yaklaşımlar, enzim teknolojisi konularında gerekli bilgiye sahiptir.
|
|
5- |
Biyoteknoloji alanında ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir
|
|
6- |
Yaşam boyu öğrenme gereçlerinin ve sistemlerinin farkındadır ve etkin olarak kullanabilir. İçinde bulunduğu sosyal çevre ile iletişim kurar, faydalı projeler üretir ve uygular
|
|
7- |
Islah çalışmalarını yürütebilir, ıslah çalışmalarında moleküler ve doku kültürü uygulamalarını bilir ve uygulayabilir.
|
|
8- |
Genetik mühendisliği ve rekombinant DNA teknolojisi için gerekli moleküler teknikleri bilir ve uygulayabilir.
|
|
9- |
Genetik mühendisliği ve biyoteknoloji alanında etik ilkelere vakıftır.
|
|
10- |
Bitki, Hayvan ve Mikro organizmalarının biyolojisini, fizyolojisini ve genetiğini bilir
|
|
11- |
Tohum teknolojisinde girişimcilik yapabilir ve DNA testleriyle ilgili tarım, çevre ve tıp alanında çalışabilir
|
|
12- |
Bitki, hayvan ve mikrobiyoloji alanda girişimcilik yapabilir ve enzim ve gen teknolojilerinde proje üretebilir
|
|
13- |
İngilizce literatürü takip edebilecek durumdadır
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
10
|
2
|
20
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
14
|
1
|
14
|
Ara sınavlara hazırlık
|
14
|
1
|
14
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
14
|
2
|
28
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
148
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Genetik
Yazarlar: Prof. Dr. Mustafa Kuru
Prof. Dr. Serap Ergene
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Çözümlü Genetik Problemeleri
Yazarlar: Prof. Dr. Mustafa Kuru
Prof. Dr. Serap Ergene
|
|