Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Tekstil Mühendisliği > TEKSTİL ÖN TERBİYESİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TEKSTİL ÖN TERBİYESİ Birinci düzey TEKP 309 Seçmeli 5 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MUHAMMED İBRAHİM BAHTİYARİ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. MUHAMMED İBRAHİM BAHTİYARİ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz Yüze
Dersin amacı Tekstil terbiye işlemlerinin başlangıcını oluşturan ön terbiye işlemlerinin öğretilmesi
Dersin tanımı Doğal, rejenere ve sentetik liflerden mamul tekstil materyallerinin boya ve baskı işlemlerine hazırlanma yöntemleri ve adımları anlatılmaktadır.

Dersin içeriği
1- Ön Terbiyeye Genel Giriş
2- Yakma İşlemleri ve Alternatif Uygulamalar
3- Haşıl Maddeleri, Haşıllama, Haşıl Sökme ve Ekolojik Yaklaşımlar
4- Haşıl Maddeleri, Haşıllama, Haşıl Sökme ve Ekolojik Yaklaşımlar
5- Hidrofilleştirme-Bazik İşlem Prosesleri
6- Hidrofilleştirme-Bazik İşlem Prosesleri-Enzimatik Hidrofilleştirme
7- Tekstil Materyallerine Uygulanan Ağartma İşlemleri
8- Ara Sınav
9- Tekstil Materyallerine Uygulanan Ağartma İşlemleri
10- Tekstil Materyallerine Uygulanan Ağartma İşlemleri
11- Merserizasyon - Kostikleme İşlemleri
12- Yapak Yıkamacılığı
13- Karbonizasyon İşlemi
14- Serisin giderme, Alkalizasyon, Gövde Liflerinin Havuzlanması ve Tuşe Esaslı Ön Terbiyesi, Termofiksaj
15- Karışımların Ön Terbiyesi
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Ön terbiye işlemlerinin önemini ve amacını kavramak
2- Her bir ön terbiye işlemi hakkında ayrıntılı bilgi sahibi olmak
3-
4-
5-
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi. (1)
2- Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. (1)
3- Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. (2)
4- Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (3)
5- Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. (4)
6- Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. (5)
7- Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. (6)
8- Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. (7)
9- En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi. (7)
10- Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. (7)
11- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci. (8)
12- Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. (8)
13- Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. (9)
14- Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. (10)
15- Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. (11)
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     64
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Tarakçıoğlu I., “Tekstil Terbiyesi ve Makineleri”, Ege Üniversitesi Matbaası (Cilt I), 1979. Tarakçıoğlu I., “Tekstil Terbiyesi ve Makineleri”, Uludağ Üniversitesi Basımevi (Cilt II), 1983. Aniş P., 1998. Tekstil Ön Terbiyesi ALFA Basım Yayım Dağıtım Ltd. Şti., İstanbul, 204 s. (ISBN 975-316-109-3).
Yardımcı Kaynaklar Tarakçıoğlu I., “Tekstil Terbiyesi ve Makineleri”, Aracılar Matbaacılık Reprodüksiyon A.Ş., (Cilt III), 1986.

Ders ile ilgili dosyalar