Ön koşul dersleri
|
yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ GÜLSEREN MARAŞ BAYDOĞAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. Demet Ünalan, Doç. Dr. Pınar Tekinsoy Kartın, Doç. Dr. Betül Özen, Dr. Öğr. Üyesi. Tülay Bülbül, Dr. Öğr. Üyesi. Ülkü Özdemir, Dr. Öğr. Üyesi. Mahmut Evli, Arş. Gör. Dr. Hatice Yüceler Kaçmaz, Öğr. Gör. Dr. Nuray Caner, Öğr. Gör. Dr. Derya Dağdelen, Arş. Gör. Zehra Su Topbaş
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. Nurseli Soylu, Arş. Gör. İlker Yılmaz, Arş. Gör. Özlem Kaplan,
Arş. Gör. Türkan Ülker, Arş. Gör. Ayser Döner, Arş. Gör. Gülseren Maraş
Arş. Gör. Hilal Kahraman, Arş. Gör. Servet Kalyancou, Arş. Gör. Seda Akutay
Arş. Gör. Eda Albayrak, Arş. Gör. Harun Özbey, Arş. Gör. Elif Kocaağalar Akince
Arş. Gör. Emre Usta, Arş. Gör. Zehra Su Topbaş, Arş. Gör. Halil Kalaycı
|
Dersin veriliş şekli
|
Dersin teorik kısmı interaktif eğitim yöntemleri, film/tartışma ve görsel materyaller ile işlenir. Uygulama kısmı öğretim elemanı rehberliğinde klinik/saha uygulamaları şeklinde gerçekleştirilir.
|
Dersin amacı
|
•Kanserin etiyoloji ve epidemiyolojisini açıklayabilme
•Kanserde tanı yöntemlerini açıklayabilme
•Kanserin belirti ve bulgularını söyleyebilme
•Kanserli hastaya hemşirelik bakımı verebilme
•Onkolojik acilleri açıklayabilme
•Onkolojik acil hastaya hemşirelik bakımı verebilme
•Lösemili hastaya (AML, ALL, KML KLL) hemşirelik bakımı verebilme
•Kanser tiplerini (lenfomalar, multiple myeloma, aplastik anemi, nötropeni) ve tedavilerini açıklayabilme
•Hastaya psikoonkolojik yaklaşımda bulunabilme
•Kemoterapötik ajanlar/ilaçları açıklayabilme
•Kemoterapötik ajanlar/ilaçları hemşirelik bakımıyla ilişkilendirebilme
•Duygu durum bozukluklarının tedavisinde kullanılan ilaçları sayabilme
•Sık görülen kanser türleri cerrahisi sonrası hemşirelik bakımını yapabilme
•Kadın üreme sistemi kanserlerinde hemşirelik bakımı verebilme
•Hemşirelikte kariyer geliştirmenin klinik basamaklarını kullanabilme
|
Dersin tanımı
|
Bu modül, öğrencilere, kanserler, kanser epidemiyolojisi, kanserde tanı yöntemleri, tümör tipleri, kanser türleri, kanserin belirti ve bulguları, kanserde tedavi türleri, -semptom yönetimi, lösemi ve türleri, kanser tedavisinde kullanılan ilaçlar, psikoonkoloji ve kariyer yönetimi ve girişimcilik hakkında teorik ve pratik bilgi ve becerileri kazandırmayı amaçlamaktadır
|
1- |
Kanserler (Kanser Etiyolojisi, Kanser Epidemiyolojisi, Kanserde Tanı Yöntemleri)
|
2- |
Kanser tedavisi ve semptom yönetimi, kemoterapötik ajanlar/ilaçlar
|
3- |
Kanser tipleri (lenfomalar, multiple myeloma, aplastik anemi, nötropeni), onkolojik aciller
|
4- |
Lösemiler (AML, ALL, KML KLL), Kanser Cerrahisi, sık görülen kanser (meme, kolon, mide ve akciğer vb.) türleri cerrahisi sonrası hemşirelik bakımı kadın üreme sistemi kanserleri
|
5- |
Psikoonkoloji, duygudurum bozukluklarının tedavisinde kullanılan ilaçlar (antidepresanlar, antimanik ilaçlar)
|
6- |
Kariyer yönetimi ve girişimcilik
|
7- |
Ara sınav
|
8- |
Klinik Uygulama
|
9- |
Klinik Uygulama
|
10- |
Klinik Uygulama
|
11- |
Klinik Uygulama
|
12- |
Klinik Uygulama
|
13- |
Klinik Uygulama
|
14- |
Klinik Uygulama
|
15- |
Klinik Uygulama
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Kansere neden olan faktörleri ve kanser tanı yöntemlerini açıklar.
|
2- |
Kanser tanısı almış hastaya bakım verir.
|
3- |
Kanser cerrahisi nedeniyle takip edilen bir hastanın hemşirelik bakımını planlar.
|
4- |
Onkolojik sorunu olan çocuğun bakımını planlar
|
5- |
Kemoteröpatik Ajanları, Antidepresanları ve Antiaritmik ilaçları açıklar.
|
6- |
Okul çağındaki bir çocuğun verilerini değerlendirir, vaka ile ilişki kurarak hemşirelik bakım planına yansıtır
|
7- |
Kanıta dayalı uygulamaların hemşirelik uygulamalarındaki önemini tartışır
|
8- |
Kariyer Yönetimi ve Girişimciliği açıklar
|
9- |
Onkoloji hastalarında duygusal güçlükleri tanımlar, bunlara yönelik hemşirelik girişimlerini planlar ve uygular
|
10- |
Onkolojik sorunu olan kadının bakımını planlar
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Mesleki rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli olan güncel kuramsal bilgi, beceri ve tutuma sahiptir.
|
|
2- |
Hemşirelik uygulamalarını kanıta dayalı olarak hemşirelik süreci doğrultusunda uygular.
|
|
3- |
Birey, aile, toplum, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle etkili iletişim kurar ve işbirliği içinde çalışır.
|
|
4- |
Hemşirelik uygulamalarında mesleki etik ilke, insan hakları ve kültürel özelliklere saygı, hoşgörü gibi evrensel değerlere uygun davranır.
|
|
5- |
Hemşirelik uygulamalarında ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı dikkate alır.
|
|
6- |
Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, yönetimi ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır.
|
|
7- |
Öğrenme-öğretme ve yönetim sürecini hemşirelik uygulamalarında kullanır.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerilerini kullanır.
|
|
9- |
Bireysel ve mesleki gelişime katkı sağlayacak araştırma, proje, bilimsel ve sosyal etkinliklerde yer alır.
|
|
10- |
Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır.
|
|
11- |
Çevrenin korunmasına ve doğal afet, salgın gibi durumlarda toplumun sağlık gereksinimlerine duyarlıdır.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
8
|
112
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
5
|
5
|
25
|
Ödevler
|
1
|
2
|
2
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
2
|
4
|
Kısa sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
10
|
5
|
50
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
1
|
1
|
1
|
Toplam iş yükü
|
|
|
209
|
AKTS
|
|
|
8.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
2
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. Karadakovan A, Aslan Eti F. (Ed.) Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Nobel Tıp Kitabevi, Adana, 2010.
2. Akdemir N, Birol L. İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı. Genişletilmiş 2. Baskı, Sistem Ofset, Ankara, 2004.
3. Berkow R. (Ed.) The Merck Manuel. Pekus R.M.(Çev.Ed.) Merk Yayıncılık, 14. Baskı, İstanbul, 2002.
4. İliçin G, Biberoğlu K, Süleymanlar G, Ünal S.(Ed.) İç Hastalıkları. Güneş Kitabevi, Ankara, 2003.
5.Gülbeyaz C. Onkoloji Hemşireliğinde Kanıta Dayalı Semptom Yönetimi. Mavi İletişim Danışmanlık A.fi’nin medikal yayıncılık, İstanbul,2007.
6. Taşkın L. Doğum ve Kadın Sağlığı Hastalıkları Hemşireliği. Genişletilmiş XI. Baskı, Sistem Ofset Matbaacılık,Ankara, 2012
7. Şirin A, Kavlak O. Kadın Sağlığı. Bedray Basın Yayıncılık Ltd. Şti, İstanbul, 2008
8. Özdeğirmenci Ö,Çınar Ö,Güven SG, ve ark. Obstetrik ve Jinekolojide Etik Konular. Dölen İ(Ed). Erişim Adresi: www.tjod.org
9.Çavuşoğlu, H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği II., Sistem Ofset, Ankara, 2013.
10.Potts.,NL., Mandleco, BL., Pediatric Nursing: Caring for Children and Their Families, (2nd Ed). New York: Thomson Delmar Cengage Learning. Delmar Thomson Learning Inc., Albany, 2007.
11.Hockenberry, M.J., Wilson, D. Wong’s Nursing Care of Infant and Children, 8th Edition, Mosby Elsevier Inc., St. Louis-Missouri, 2007.
12. Conk Z, Başbakkal Z, Bal Yılmaz H, Bolışık B. (Eds) Pediatri Hemşireliği. Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara, 2013.
13. Törüner, E.K., Büyükgönenç, L. Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları. Göktuğ Yayıncılık
14. Özkan S (1993) Psikiyatrik Tıp: Konsültasyon Liyezon Psikiyatrisi, Roche Müstahzarları Sanayi A.Ş, İstanbul.
15. Öz ve ark. Hacettepe Üniversitesi Onkoloji Hastanesi Ruh Sağlığı Birimine Başvuran Kanser Hastalarının Özellikleri ve Sorun Alanları. International Journal of Hemotology and Oncology 2004, vol 14:33-40)
16. Sertöz Ö . Onkoloji hastalarının ruhsal özellikleri . 40 Ulusal Psikiyatri Kongresi Bildiri Özetleri Kitabı ss: 113-115. 28 Eylül- 3 Ekim 2004 Kuşadası
17. Mete ve ark. (2001) Kanser ve Depresyon. Duygudurum dizisi 2001;4;184-191
18. Ateşçi ve ark. Kanser Hastalarında Psikiyatrik Bozukluklar ve İlişkili Etmenler. Türk Psikiyatri Dergisi 2003:14 (2):145-152
19. Varcolarıs E (1998) Foundation of Psychiatric Mental Health Nursing. 3. Edition, London.
20. Rawlins P (1998) Clinical Manual of Psyhiatric Nursing, Toronto
21. Güleç C, Köroğlu E (1998) Psikiyatri temel kitabı. cilt 1, Hekimler Yayın Birliği, Ankara.
22. Öztürk O (1997) Ruh Sağlığı ve Bozuklukları. Hekimler Yayın Birliği Ankara.
23. Yüksel N (2001) Ruhsal Hastalıklar, Çizgi Tıp Yayınevi, Ankara
24. Kum ve Arkadaşları (2000) Psikiyatri Hemşireliğinin El Kitabı. Vehbi Koç Yayınları, İstanbul .
25. Kayaalp S. O. Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji, Hacettepe-Taş.
26. Lippincott Farmakoloji, Güneş Tıp KitabeviKatzung & Trevor Farmakoloji,
27. Akkan A. G. Nobel Tıp Kitabevi
Renkli Farmakoloji Atlası,
28. Bozkurt A. ve ark., Palme Yayıncılık
Türkiye İlaç Kılavuzu, Turgut Yayıncılık ve Ticaret A.Ş.
29. Dökmeci İ. Sağlık Yüksek Okulları için Farmakoloji.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
-
|
|