Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Rus Dili ve Edebiyati > UYGULAMALI FONETİK I
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
UYGULAMALI FONETİK I Birinci düzey RDE 101 Zorunlu 1 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe - Rusça
Koordinatör ÖĞRETİM ÜYESİ HÜSEYİN PARLAK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Dr.Öğrt.Üyesi HÜSEYİN PARLAK
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı yok
Dersin veriliş şekli yüz yüze
Dersin amacı Rus fonetiğin özellikleri. Rusça’nın sesleri. Rus alfabesi, Seslerin oluşması. Sesleşme. Boğumlanma: seslerin doğuşu, seslerin çeşitlenmesi. Hece. Hecenin yapısı: hecenin oluşması, hecenin çeşitleri (açık hece, kapalı hece; hece bölümü ile ilgili kurallar). Hecelerin birleşmesi. Rus dili seslerinin transkripsiyonu ve örnekleri, Rusça yazım örnekleri. Kelimelerde vurgu. Ünlüler ve ünsüzler. Ünlü çeşitleri Ünlü uyumu kuralları. Ünsüz uyumu kuralları. Tonlamalar: İK-1, İK-2, İK-3, İK-4, İK-5. Cümleler ve kısa metinler üzerinde pratik uygulamalar. Doğru tonlamalarla ve vurgularla okuma alışkanlığının edinmesi
Dersin tanımı Dersin amacı çağdaş Rus Dilinde kullanılan alfabeyi tanımak, harfleri öğrenmek ve seslerin doğru telaffuzunu sağlamak. Basit kelimelerden çok heceli kelimelere kadar vurguları doğru belirleyerek okuma ve yazma becerisini öğrenciye kazandırmak.

Dersin içeriği
1- Anlatı, haber cümleleri (tonlama yapısı TY-1)
2- TY-1 Tonlama hareketi: cümle başında – ortasında - sonunda
3- Metin çalışmaları. Okuması ve incelemesi.
4- TY-2 Tonlama hareketi: cümle başında – ortasında - sonunda
5- TY-2 Hitap
6- Metin çalışmaları. Okuması ve incelemesi.
7- TY-3 Tonlama hareketi: cümle başında – ortasında – sonunda, Hitaplarla ilgili sinema izlemeleri.
8- Ara Sınav
9- “a” bağlacıyla yapılan soru cümleleri (TY-4)
10- Tonlama merkezinin hareketi. “Değil” ilgecinin konumu.
11- Metin çalışmaları. Okuması ve incelemesi.
12- TY-6 , TY-4’ün duygusal telaffuz şekli
13- TY-6 Tonlama hareketi: cümle başında – ortasında - sonunda
14- Tonlama merkezinin hareketi ve “değil”, “veya” ilgecinin konumu
15- Final sınavı
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Rus fonetiğin özellikleri. Rusça’nın sesleri.
2- Rus alfabesi, Seslerin oluşması. Sesleşme.
3- Boğumlanma: seslerin doğuşu, seslerin çeşitlenmesi.
4- Hece. Hecenin yapısı: hecenin oluşması, hecenin çeşitleri (açık hece, kapalı hece; hece bölümü ile ilgili kurallar). Hecelerin birleşmesi.
5- Rus dili seslerinin transkripsiyonu ve örnekleri, Rusça yazım örnekleri. Kelimelerde vurgu.
6- Ünlüler ve ünsüzler. Ünlü çeşitleri
7- Ünlü uyumu kuralları. Ünsüz uyumu kuralları.
8- Tonlamalar: İK-1, İK-2, İK-3, İK-4, İK-5.
9- Cümleler ve kısa metinler üzerinde pratik uygulamalar.
10- Doğru tonlamalarla ve vurgularla okuma alışkanlığının edinmesi

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Alanında öz güveni yüksek, akademik anlamda etkin ve yetkin olup Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü hakkında kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
2- Rus dili ve edebiyatı ile ilgili yazılı ve görsel sunumlar hazırlama ve sunma becerisine sahiptir.
3- Rus edebiyatının türlerini karakteristik özellikleri ile tanımlamak ve bu türleri temsil eden metinleri, tarihi, sosyal, kültürel, ekonomik, siyasi arka planları bağlamında açıklamak ve analiz etmek için gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
4- Farklı metin türlerinde Rusça-Türkçe ve Türkçe-Rusça çeviri yapabilmek için gerekli güncel kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
5- Disiplinlerarası bir yaklaşımla, edebi ve kültürel metinleri ilgili kuramları çerçevesinde uygulayarak analiz eder.
6- Edebiyat ve dilbilim alanlarında araştırma ve akademik yayın yapma becerisi kazanır.
7- Eleştirel, yaratıcı ve analitik düşünme yetisiyle bağımsız araştırma yapar, problem çözer ve kendini her ortamda ifade eder.
8- Kültürler arası farklılıklardan olumlu anlamda faydalanabilme becerisi kazanır ve Rus kültürü hakkında yeteri seviyede bilgi sahibi olarak edindiği bilgilerle Türk ve Rus kültürlerini sağlıklı bir şekilde karşılaştırma becerisine sahiptir.
9-
10- Güncel bilgi teknolojilerini ve araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak Rus dili, edebiyatı ve kültürü ile ilgili konularda bireysel olarak ve/veya takım çalışması ile bilgi ve veri toplar, bu bilgi ve verileri ulusal ve uluslararası eğitim-öğretim ortamlarında ve diğer mesleki ortamlarda paylaşır.
11- Kamu ve özel sektör kurumlarında çalışabilecek nitelikte Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü hakkında bilgi donanımına sahiptir.
12- Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü alanlarında gereksinimi duyulan sosyal, kültürel ve sanatsal etkinlikler düzenler.
13- Temel evrensel değerleri benimseyerek farklı dil, ırk, cinsiyet, din ve sosyal sınıf gruplarına karşı ön yargısız, saygılı, iletişime ve öğrenmeye açık bir tutum geliştirir.
14- .
15- .
16- .
17- .
18- .
19- .
20- .
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 3 39
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 3 3
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 5 5
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     75
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Ya pishu, pishu, Moskova, 1998
Yardımcı Kaynaklar • Perspektiva, Fonetiçeskiy kurs, Peterburg, 1995 • Yu.Lebedeva, Zvuki, Udareniye, İntonatsiyaMoskova, 1975 • Vvodno Fonetiçeskiy kurs russkogo yazıka, Moskova, 1977

Ders ile ilgili dosyalar