Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ SALTUK BUĞRA SELÇUKLU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. KEMAL ATİK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Temel kavramların öğretim elemanı tarafından verilmesi, öğrencilerin branşlarına uygun optimizasyon imkanlarını anlatması.
|
Dersin amacı
|
Öğrencilere Optimizasyon teknikleri hakkında bilgi vermek ve gerçek hayattaki problemleri bir optimizasyon problemi şeklinde tanımlama, matematiksel modelleme bilgisayar programı yardımıyla kurulan modelden çözümün türetme ve çözümün duyarlılığını yapma yeteneği kazandırmak enerji sistemlerini optimize etmek.
|
Dersin tanımı
|
Optimizasyonun tanımı ve optimizasyon yöntemlerinin anlatılması, enerji sistemlerine uygulanması.
|
1- |
Temel optimizasyon kavramını anlamak
|
2- |
Mühendislik uygulamalarındaki optimizasyon problemlerini tanıma ve formüle etme
|
3- |
Mühendislik uygulamalarındaki optimizasyon problemlerini tanıma ve formüle etme
|
4- |
Optimizasyon probleminin çözümünü analiz etmek ve yorumlamak
|
5- |
Kısıtlanmamış Optimizasyon
|
6- |
Kısıtlanmamış Çok Değişkenli Optimizasyon
|
7- |
Eşitlik Kısıtlı Çok Boyutlu Optimizasyon Problemleri
|
8- |
Eşitsizlik Kısıtlı Optimizasyon Problemleri
|
9- |
Tek Değişkenli Arama Teknikleri Tam Arama
|
10- |
İki Simetrik Nokta Araması
|
11- |
Fibonacci Araması
|
12- |
Altın Oran
|
13- |
Matlab, Microsoft Excel, Visual Basic gibi yazılımları kullanmak
|
14- |
Matlab, Microsoft Excel, Visual Basic gibi yazılımları kullanmak
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Optimizasyon kavramını bilir.
|
2- |
Problemleri optimizasyon problemi olarak tanımlayabilir.
|
3- |
Klasik optimizasyon yapabilir.
|
4- |
Kısıtlı ve kısıtsız optimizasyonu bilir.
|
5- |
Tek değişkenli optimizasyon yapabilir.
|
6- |
Çok değişkenli optimizasyon yapabilir.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
|
|
2- |
Deney tasarlama ve yapma ile deney sonuçlarını yorumlama becerisi
|
|
3- |
İstenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı veya süreci tasarımlama
|
|
4- |
Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi
|
|
5- |
Mühendislik problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
|
|
6- |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
|
|
7- |
İngilizce ve Türkçe etkin iletişim kurma becerisi
|
|
8- |
Mühendislik çözümlerinin evrensel ve toplumsal boyutlarda etkinliklerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim
|
|
9- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci
|
|
10- |
Çağın sorunları hakkında bilgi
|
|
11- |
Mühendislik uygulamaları için gerekli teknikleri, yetenekleri ve modern araçları kullanma becerisi
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
5
|
5
|
25
|
Ödevler
|
1
|
20
|
20
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
20
|
40
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
25
|
25
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
30
|
30
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
186
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
30
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
70
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Bal H., 1985, Optimizasyon Teknikleri, G. Ü. Yayını.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. Rao S. S. ,1991, Optimization: Theory and Application, second edition, Willey.
2. Gottfried B. S and Waisman J., 1973, Introduction to Optimization Theory, Prentice Hall.
3. Bundey, B.D., Basic Optimization Methods, Edward Arnold Publ., 1985.
|
|