Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
UYGULAMALI MİKROBİYOLOJİ |
Üçüncü düzey |
TLT 128 |
|
2 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MÜGE OĞUZKAYA ARTAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. Müge OĞUZKAYA ARTAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
klinik mikrobiyoloji laboratuvarına gönderilen klinik örneklerin kabul ve ret kriterleri, klinik örneklerin nasıl çalışılacağı, olası patojenlerin neler olduğu konusunda temel bilgiler verilir.
|
Dersin tanımı
|
enfeksiyon hastalıklarında sistemlere göre klinik örnekler, olası etkenler; teorik bilgilerin yanı sıra klinik mikrobiyoloji laboratuvarlarında uygulanan tekniklerin laboratuvarda pratik yapılarak gösterilip değerlendirilmesi.
|
1- |
enfeksiyon hastalıkları giriş, mikrobiyolojik tanı yöntemleri
|
2- |
Serolojik ve moleküler yöntemler
|
3- |
klinik mikrobiyoloji laboratuvarına örnek kabul ve ret kriterleri, klinik örneğin mikrobiyolojik olarak değerlendirilmesi, klinik örnekten sonuç raporuna uygulama aşamaları
|
4- |
klinik mikrobiyoloji laboratuvarına örnek kabul ve ret kriterleri, klinik örneğin mikrobiyolojik olarak değerlendirilmesi, klinik örnekten sonuç raporuna uygulama aşamaları sağlık personeli riskleri, bağışıklama ilkeleri, tıbbi atık
|
5- |
solunum sistemi örnekleri örnekleri; boğaz kültürü alınması, taşınması, saklanması, kabul ve ret ölçütleri
örneklerin işlenmesi ve iş akışı streptokoklar
|
6- |
tüberküloz bakterisi ve tüberküloz dışı mikobakteriler ve tanısı
solunum yollarında enfeksiyon etkeni olabilecek mantarlar, örnek türü, kullanılan tanı yöntemleri
|
7- |
solunum sistemi örnekleri örnekleri; balgam ve balgam dışı alt solunum yolu örnekleri, taşınması, saklanması, kabul ve ret ölçütleri örneklerin işlenmesi ve iş akışı
Haemophilus influenzae, Stafilokoklar, pnömokoklar, lejyonella, bordetella, corynebacterium
solunum yolu örneklerinin virolojik açıdan değerlendirilmesi örnek türü, çalışılacak test, olası etkenler
|
8- |
ara sınav
|
9- |
Ara sınav değerlendirilmesi.Sınav sorularının cevapları ile ilgili geri bildirimlerin yapılması.
|
10- |
kan dolaşımı örnekleri; bakteriyemi; kan kültürü alınması, değerlendirilmesi, olası etkenler, bacteroides, fusobacterium, gram pozitif koklar ve gram negatif basiller ;
|
11- |
üriner sistem örnekleri örneklerin toplanması laboratuvara gönderilmesi, kabul ret koşulları, idrar patojenleri enterobacteriaceae üyeleri, pseudomonas, proteus, enterokoklar
|
12- |
gastrointestinal sistem örnekleri flora elemenları, enfeksiyonların olası etkenleri tanı yöntemleri dışkı örneği salmonella, shigella, campylobacter, clostridium difficlle toksini, dışkı örneklerinin virüs yönünden değerlendirilmesi. gastrik biyopsi örnekleri helicobacter
|
13- |
gastrointestinal sistem örnekleri flora elemenları, enfeksiyonların olası etkenleri tanı yöntemleri dışkı örneği salmonella, shigella, campylobacter, clostridium difficlle toksini, dışkı örneklerinin virüs yönünden değerlendirilmesi. gastrik biyopsi örnekleri helicobacter
|
14- |
steril vücut sıvıları örnekleri BOS; olası bakteri, mantar, virüs etkenler ve tanımlama testleri
|
15- |
genital sistem örnekleri: genital sistem florası, örnek türü etken mikroorganizmalar
|
16- |
deri, yumuşak doku örnekleri,sürüntü örnekleri iş akışı, apse ve aspirat örnekleri iş akışı; örnek türü olası etkenler; bakteri, virüs, mantar
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
mikrobiyolojik tanı testlerini ve hangi durumlarda istem yapıldığını bilir
|
2- |
serolojik ve moleküler yöntemler nedir hangi durumlarda kullanılır
|
3- |
klinik örneklerin mikrobiyolojik değerlendirilmesi kabul ve ret koşullarını bilir
|
4- |
alt ve üst solunum yolu örnekleri kabul ve ret koşullarını bilir, örneklerin çalışma koşullarını ve olası etken mikroorganizmaları bilir
|
5- |
üriner sistem örneklerinin kabul ve ret koşullarını bilir, olası patojenleri tanır
|
6- |
gastrointestinal sistem örneklerini bilir örneklerin çalışma koşulları, olası etkenleri tanır
|
7- |
steril vücut sıvıları örneklerini tanır, kabul ve ret koşullarını bilir, örneklerin laboratuvarda çalışma koşullarını ve olası patojenleri bilir
|
8- |
genital sistem örneklerini bilir, laboratuvara kabul ve ret koşulları, laboratuvarda nasıl çalışılacağı ve olası patojenleri tanır
|
9- |
deri, yumuşak doku örneklerini bilir, laboratuvarda nasıl çalışılacağını kabul ve ret kriterlerini ve olası patojenleri bilir
|
10- |
kan kültürü nasıl alınır, bilir laboratuvardaki işleyişi tanımlar
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilir.
|
|
2- |
Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygulayabilir, özgün çalışmalarla bilime katkıda bulunabilir.
|
|
3- |
Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşabilir ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapma becerisine sahip olur.
|
|
4- |
Çeşitli disiplinler, eğitim alanı ve alt alanları arasında ilişkiler kurar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık bilgilerini kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
|
|
5- |
Özgün bir araştırmayı, tasarlayabilir ve gerçekleştirebilir.
|
|
6- |
Yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir.
|
|
7- |
Ulusal ve/veya uluslararası dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilir.
|
|
8- |
Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapabilir.
|
|
9- |
Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirebilir
|
|
10- |
Öğretim sürecini etkileşimli ve etik zeminde sürdürebilir.
|
|
11- |
Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili eğitim stratejileri geliştirebilir ve uygulayabilir.
|
|
12- |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetebilir
|
|
13- |
Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini savunma yetkinliğini sergiler.
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
14
|
2
|
28
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
78
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
ders notaları verilecektir.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Tıbbi Mikrobiyoloji Laboratuvar Kitabı, Nobel Tıp Kitabevi,Eds Mustafa Altındiş, 2022
Sağlık Bilimlerinde Klinik Mikrobiyoloji, Akademisyen Kitabevi, Eds Deniz GAZEL, 2020
Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji, Nobel Tıp Kitabevi, Eds Özgür KISA,2014
Temel Tıbbi Mikrobiyoloji, Güneş Tıp Kitabevleri, çeviri;A. Dürdal US, A. BAŞUSTAOĞLU, 2018.
|
|