Giriş | English

Doktora > Eğitim Bilimleri Enstitüsü > Fen Bilgisi Eğitimi (doktora) > UYGULAMALI MİKROBİYOLOJİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
UYGULAMALI MİKROBİYOLOJİ Üçüncü düzey TLT 128 2 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MÜGE OĞUZKAYA ARTAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Prof. Dr. Müge OĞUZKAYA ARTAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı klinik mikrobiyoloji laboratuvarına gönderilen klinik örneklerin kabul ve ret kriterleri, klinik örneklerin nasıl çalışılacağı, olası patojenlerin neler olduğu konusunda temel bilgiler verilir.
Dersin tanımı enfeksiyon hastalıklarında sistemlere göre klinik örnekler, olası etkenler; teorik bilgilerin yanı sıra klinik mikrobiyoloji laboratuvarlarında uygulanan tekniklerin laboratuvarda pratik yapılarak gösterilip değerlendirilmesi.

Dersin içeriği
1- enfeksiyon hastalıkları giriş, mikrobiyolojik tanı yöntemleri
2- Serolojik ve moleküler yöntemler
3- klinik mikrobiyoloji laboratuvarına örnek kabul ve ret kriterleri, klinik örneğin mikrobiyolojik olarak değerlendirilmesi, klinik örnekten sonuç raporuna uygulama aşamaları
4- klinik mikrobiyoloji laboratuvarına örnek kabul ve ret kriterleri, klinik örneğin mikrobiyolojik olarak değerlendirilmesi, klinik örnekten sonuç raporuna uygulama aşamaları sağlık personeli riskleri, bağışıklama ilkeleri, tıbbi atık
5- solunum sistemi örnekleri örnekleri; boğaz kültürü alınması, taşınması, saklanması, kabul ve ret ölçütleri örneklerin işlenmesi ve iş akışı streptokoklar
6- tüberküloz bakterisi ve tüberküloz dışı mikobakteriler ve tanısı solunum yollarında enfeksiyon etkeni olabilecek mantarlar, örnek türü, kullanılan tanı yöntemleri
7- solunum sistemi örnekleri örnekleri; balgam ve balgam dışı alt solunum yolu örnekleri, taşınması, saklanması, kabul ve ret ölçütleri örneklerin işlenmesi ve iş akışı Haemophilus influenzae, Stafilokoklar, pnömokoklar, lejyonella, bordetella, corynebacterium solunum yolu örneklerinin virolojik açıdan değerlendirilmesi örnek türü, çalışılacak test, olası etkenler
8- ara sınav
9- Ara sınav değerlendirilmesi.Sınav sorularının cevapları ile ilgili geri bildirimlerin yapılması.
10- kan dolaşımı örnekleri; bakteriyemi; kan kültürü alınması, değerlendirilmesi, olası etkenler, bacteroides, fusobacterium, gram pozitif koklar ve gram negatif basiller ;
11- üriner sistem örnekleri örneklerin toplanması laboratuvara gönderilmesi, kabul ret koşulları, idrar patojenleri enterobacteriaceae üyeleri, pseudomonas, proteus, enterokoklar
12- gastrointestinal sistem örnekleri flora elemenları, enfeksiyonların olası etkenleri tanı yöntemleri dışkı örneği salmonella, shigella, campylobacter, clostridium difficlle toksini, dışkı örneklerinin virüs yönünden değerlendirilmesi. gastrik biyopsi örnekleri helicobacter
13- gastrointestinal sistem örnekleri flora elemenları, enfeksiyonların olası etkenleri tanı yöntemleri dışkı örneği salmonella, shigella, campylobacter, clostridium difficlle toksini, dışkı örneklerinin virüs yönünden değerlendirilmesi. gastrik biyopsi örnekleri helicobacter
14- steril vücut sıvıları örnekleri BOS; olası bakteri, mantar, virüs etkenler ve tanımlama testleri
15- genital sistem örnekleri: genital sistem florası, örnek türü etken mikroorganizmalar
16- deri, yumuşak doku örnekleri,sürüntü örnekleri iş akışı, apse ve aspirat örnekleri iş akışı; örnek türü olası etkenler; bakteri, virüs, mantar
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- mikrobiyolojik tanı testlerini ve hangi durumlarda istem yapıldığını bilir
2- serolojik ve moleküler yöntemler nedir hangi durumlarda kullanılır
3- klinik örneklerin mikrobiyolojik değerlendirilmesi kabul ve ret koşullarını bilir
4- alt ve üst solunum yolu örnekleri kabul ve ret koşullarını bilir, örneklerin çalışma koşullarını ve olası etken mikroorganizmaları bilir
5- üriner sistem örneklerinin kabul ve ret koşullarını bilir, olası patojenleri tanır
6- gastrointestinal sistem örneklerini bilir örneklerin çalışma koşulları, olası etkenleri tanır
7- steril vücut sıvıları örneklerini tanır, kabul ve ret koşullarını bilir, örneklerin laboratuvarda çalışma koşullarını ve olası patojenleri bilir
8- genital sistem örneklerini bilir, laboratuvara kabul ve ret koşulları, laboratuvarda nasıl çalışılacağı ve olası patojenleri tanır
9- deri, yumuşak doku örneklerini bilir, laboratuvarda nasıl çalışılacağını kabul ve ret kriterlerini ve olası patojenleri bilir
10- kan kültürü nasıl alınır, bilir laboratuvardaki işleyişi tanımlar

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilir.
2- Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygulayabilir, özgün çalışmalarla bilime katkıda bulunabilir.
3- Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşabilir ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapma becerisine sahip olur.
4- Çeşitli disiplinler, eğitim alanı ve alt alanları arasında ilişkiler kurar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık bilgilerini kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
5- Özgün bir araştırmayı, tasarlayabilir ve gerçekleştirebilir.
6- Yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir.
7- Ulusal ve/veya uluslararası dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilir.
8- Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapabilir.
9- Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirebilir
10- Öğretim sürecini etkileşimli ve etik zeminde sürdürebilir.
11- Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili eğitim stratejileri geliştirebilir ve uygulayabilir.
12- Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetebilir
13- Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini savunma yetkinliğini sergiler.
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 3 3
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 14 2 28
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 3 3
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     78
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı ders notaları verilecektir.
Yardımcı Kaynaklar Tıbbi Mikrobiyoloji Laboratuvar Kitabı, Nobel Tıp Kitabevi,Eds Mustafa Altındiş, 2022 Sağlık Bilimlerinde Klinik Mikrobiyoloji, Akademisyen Kitabevi, Eds Deniz GAZEL, 2020 Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji, Nobel Tıp Kitabevi, Eds Özgür KISA,2014 Temel Tıbbi Mikrobiyoloji, Güneş Tıp Kitabevleri, çeviri;A. Dürdal US, A. BAŞUSTAOĞLU, 2018.

Ders ile ilgili dosyalar