Giriş | English

Lisans > İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi > Maliye > DEVLET BÜTÇESİ I
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
DEVLET BÜTÇESİ I Birinci düzey C-MLY303 Zorunlu 5 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. FERHAT AKBEY
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı YRD. DOÇ. DR. FERHAT AKBEY
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Powerpoint sunumu aracılığıyla yüz yüze.
Dersin amacı Dersin Temel Amacı: Temel Bütçe Kavramlarını, Bütçe İlkelerini, Bütçe Fonksiyonları ve Bütçe Sistemlerini Daha İyi Anlamaktır
Dersin tanımı Bu, bütçeleme ile ilgili çok az bilgi sahibi olan veya hiçi bir bilgiye sahip olmayan öğrenciler için oluşturulmuş, giriş mahiyetinde bir modüldür. Öğrenciler, bütçe teorileri ve işlevlerini de içerecek biçimde, kamu sektöründe bütçelemeyi ve bütçe süreçlerini; bütçe ilkelerini; Türkiye’de bütçe ilkelerinden sapan uygulamaları ve bütçe sistemlerini öğreneceklerdir.

Dersin içeriği
1- Kamu Bütçesine İlişkin Kavram ve Açıklamalar
2- Bütçe Hakkının Tarihi Gelişimi
3- Bütçenin Fonksiyonları
4- Bütçe Denkliği ile İlgili Teoriler
5- Bütçe İlkeleri
6- Bütçe İlkelerinden Sapmalar: Özel Bütçeler, Düzenleyici ve Denetleyici Kurum Bütçeleri, SGK Bütçeleri
7- Bütçe İlkelerinden Sapmalar: Mahalli İdare Bütçeleri, Döner Sermaye İşletme Bütçeleri, Özerk Bütçeler (KİT Bütçeleri) ve Bütçe Dışı Fon Uygulamaları
8- Vize Sınavları
9- Bütçe Sistemleri: Geleneksel Bütçe Sistemi ve Performans Bütçe Sistemi
10- Bütçe Sistemleri: Program Bütçe Sistemi
11- Bütçe Sistemleri: Planlama Programlama Bütçeleme Sistemi
12- Bütçe Sistemleri: Sıfır Esaslı Bütçe Sistemi
13- Bütçe Sistemleri: Performans Esaslı Bütçe Sistemi
14- Çok Yıllı Bütçeleme
15- Genel Değerlendirme
16- Final Sınavları
17- Final Sınavları
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Öğrenci; Bütçe hakkının önemini ortaya koyar.
2- Bütçe kanununun diğer kanunlardan farklarını ayrıntılı olarak değerlendirir.
3- Bütçenin klasik ve çağdaş fonksiyonlarını karşılaştırır.
4- Bütçe ilkeleri arasındaki tamamlayıcılık ilişkilerini analiz eder.
5- Genel Bütçe dışındaki bütçe uygulamalarına hakim olur.
6- Bütçe sistemlerinin tarihsel gelişimini ve karşılaştırmalı analizlerini gerçekleştirir.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Maliye alanı ile ilgili kavramsal ve kuramsal bilgilere uygulamadaki yansımaları da göz önüne alacak şekilde ileri düzeyde sahip olur
2- Mali olay ve olguları ekonomik, sosyal ve hukuki boyutlarıyla açıklar, mali göstergelere ilişkin verileri yorumlayabilir ve analiz edebilir
3- Maliye alanına ilişkin sorunları tespit edebilir, gerek ekip gerek bireysel olarak sorunları çözebilir, elde edilen bulguları rapor haline getirip sunabilir.
4- Teorik bilgilerinden hareketle mali sorunlara ilişkin sebep-sonuç ilişkisini kurarak bu sorunların çözümüne ilişkin politikalar ve stratejiler geliştirir.
5- Vergilemenin teorik ve hukuki altyapısını öğrenme, gelişmeleri takip edebilme, vergisel konularda toplumun farklı kesimlerine destek sağlama.
6- Maliye alanında bir yabancı dili kullanabilir, uluslararası literatürü takip edebilir, bilimsel ve mesleki konularda iletişim kurabilir.
7- Ekonomi biliminin teorik temelleri hakkında ileri seviyede bilgi sahibi olur, iktisadi gelişmeleri makro ve mikro düzeyde kuramsal açıdan değerlendirebilir.
8- Kamu mali yönetimi ve kamu bütçe sistemi hakkında bilgi sahibi olur, uygulanan politikalar ile arasında bağlantı kurabilir.
9- Muhasebe kayıt sistemi bilgisine sahip olur, işletmelerin mali ve finansal yapısını analiz eder ve yorumlar.
10- Temel bilgi teknolojilerini kullanarak, alanına özgü problemlere teknolojiye dayalı çözümler üretir.
11- İktisadi ve sosyal olayların analiz edilmesi için gerekli nitel ve nicel yöntemleri kullanabilir.
12- Sorumluluklarını yerine getirirken temel insani haklara ve özgürlüklere, çevre sağlığına, kültürel ve ahlaki değerlere saygılı faaliyet ve davranış sergiler.
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 1 10 10
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 5 2 10
Toplam iş yükü     117
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Tüğen K., (2018) ,Devlet Bütçesi, 17. Baskı, Bassaray Matbaası, ISBN: 978-975-94343-2-8, İzmir.
Yardımcı Kaynaklar ALTUĞ, F., (2019), Kamu Bütçesi, Beta Yayıncılık, ISBN: 978-605-242-386-8, İstanbul.

Ders ile ilgili dosyalar