Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
DEVLET BÜTÇESİ I |
Birinci düzey |
C-MLY303 |
Zorunlu |
5 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. FERHAT AKBEY
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
YRD. DOÇ. DR. FERHAT AKBEY
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Powerpoint sunumu aracılığıyla yüz yüze.
|
Dersin amacı
|
Dersin Temel Amacı: Temel Bütçe Kavramlarını, Bütçe İlkelerini, Bütçe Fonksiyonları ve Bütçe Sistemlerini Daha İyi Anlamaktır
|
Dersin tanımı
|
Bu, bütçeleme ile ilgili çok az bilgi sahibi olan veya hiçi bir bilgiye sahip olmayan öğrenciler için oluşturulmuş, giriş mahiyetinde bir modüldür. Öğrenciler, bütçe teorileri ve işlevlerini de içerecek biçimde, kamu sektöründe bütçelemeyi ve bütçe süreçlerini; bütçe ilkelerini; Türkiye’de bütçe ilkelerinden sapan uygulamaları ve bütçe sistemlerini öğreneceklerdir.
|
1- |
Kamu Bütçesine İlişkin Kavram ve Açıklamalar
|
2- |
Bütçe Hakkının Tarihi Gelişimi
|
3- |
Bütçenin Fonksiyonları
|
4- |
Bütçe Denkliği ile İlgili Teoriler
|
5- |
Bütçe İlkeleri
|
6- |
Bütçe İlkelerinden Sapmalar: Özel Bütçeler, Düzenleyici ve Denetleyici Kurum Bütçeleri, SGK Bütçeleri
|
7- |
Bütçe İlkelerinden Sapmalar: Mahalli İdare Bütçeleri, Döner Sermaye İşletme Bütçeleri, Özerk Bütçeler (KİT Bütçeleri) ve Bütçe Dışı Fon Uygulamaları
|
8- |
Vize Sınavları
|
9- |
Bütçe Sistemleri: Geleneksel Bütçe Sistemi ve Performans Bütçe Sistemi
|
10- |
Bütçe Sistemleri: Program Bütçe Sistemi
|
11- |
Bütçe Sistemleri: Planlama Programlama Bütçeleme Sistemi
|
12- |
Bütçe Sistemleri: Sıfır Esaslı Bütçe Sistemi
|
13- |
Bütçe Sistemleri: Performans Esaslı Bütçe Sistemi
|
14- |
Çok Yıllı Bütçeleme
|
15- |
Genel Değerlendirme
|
16- |
Final Sınavları
|
17- |
Final Sınavları
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrenci; Bütçe hakkının önemini ortaya koyar.
|
2- |
Bütçe kanununun diğer kanunlardan farklarını ayrıntılı olarak değerlendirir.
|
3- |
Bütçenin klasik ve çağdaş fonksiyonlarını karşılaştırır.
|
4- |
Bütçe ilkeleri arasındaki tamamlayıcılık ilişkilerini analiz eder.
|
5- |
Genel Bütçe dışındaki bütçe uygulamalarına hakim olur.
|
6- |
Bütçe sistemlerinin tarihsel gelişimini ve karşılaştırmalı analizlerini gerçekleştirir.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Maliye alanı ile ilgili kavramsal ve kuramsal bilgilere uygulamadaki yansımaları da göz önüne alacak şekilde ileri düzeyde sahip olur
|
|
2- |
Mali olay ve olguları ekonomik, sosyal ve hukuki boyutlarıyla açıklar, mali göstergelere ilişkin verileri yorumlayabilir ve analiz edebilir
|
|
3- |
Maliye alanına ilişkin sorunları tespit edebilir, gerek ekip gerek bireysel olarak sorunları çözebilir, elde edilen bulguları rapor haline getirip sunabilir.
|
|
4- |
Teorik bilgilerinden hareketle mali sorunlara ilişkin sebep-sonuç ilişkisini kurarak bu sorunların çözümüne ilişkin politikalar ve stratejiler geliştirir.
|
|
5- |
Vergilemenin teorik ve hukuki altyapısını öğrenme, gelişmeleri takip edebilme, vergisel konularda toplumun farklı kesimlerine destek sağlama.
|
|
6- |
Maliye alanında bir yabancı dili kullanabilir, uluslararası literatürü takip edebilir, bilimsel ve mesleki konularda iletişim kurabilir.
|
|
7- |
Ekonomi biliminin teorik temelleri hakkında ileri seviyede bilgi sahibi olur, iktisadi gelişmeleri makro ve mikro düzeyde kuramsal açıdan değerlendirebilir.
|
|
8- |
Kamu mali yönetimi ve kamu bütçe sistemi hakkında bilgi sahibi olur, uygulanan politikalar ile arasında bağlantı kurabilir.
|
|
9- |
Muhasebe kayıt sistemi bilgisine sahip olur, işletmelerin mali ve finansal yapısını analiz eder ve yorumlar.
|
|
10- |
Temel bilgi teknolojilerini kullanarak, alanına özgü problemlere teknolojiye dayalı çözümler üretir.
|
|
11- |
İktisadi ve sosyal olayların analiz edilmesi için gerekli nitel ve nicel yöntemleri kullanabilir.
|
|
12- |
Sorumluluklarını yerine getirirken temel insani haklara ve özgürlüklere, çevre sağlığına, kültürel ve ahlaki değerlere saygılı faaliyet ve davranış sergiler.
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
1
|
10
|
10
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
5
|
2
|
10
|
Toplam iş yükü
|
|
|
117
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Tüğen K., (2018) ,Devlet Bütçesi, 17. Baskı, Bassaray Matbaası, ISBN: 978-975-94343-2-8, İzmir.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
ALTUĞ, F., (2019), Kamu Bütçesi, Beta Yayıncılık, ISBN: 978-605-242-386-8, İstanbul.
|
|