Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
OLASILIK VE İSTATİSTİK II |
Birinci düzey |
MAT 454 |
Seçmeli |
8 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ALİ DELİCEOĞLU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. Ali DELİCEOĞLU
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
ARŞ. GÖR.DR. ERCAN BALCI
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz-Yüze
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı,temel istatistiksel kavramları ve uygulamaları hakkında bilgi vermektir.
|
Dersin tanımı
|
Temel istatistiksel kavramlarını kapsar,Sosyal olayların anlaşılmasında istatistiksel yöntemlerin önemini ifade eder.
|
1- |
Temel Kavramlar, Verinin Düzenlenmesi
|
2- |
Merkezi Eğilim Ölçüsü, Aritmetik Ortalama
|
3- |
Geometrik Ortalama, Harmonik Ortalama
|
4- |
Medyan, Mod
|
5- |
Dağılım Ölçüleri
|
6- |
Değişim Katsayısı
|
7- |
Çarpıklık
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Momente Dayalı Çarpıklık ve Basıklık
|
10- |
Z ve T puanları
|
11- |
Örnekleme Teorisi
|
12- |
Merkezi Limit Teoremi
|
13- |
Hipotez Testleri
|
14- |
Korelasyon Analizi
|
15- |
YARIYIL SONU SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
İstatistiksel kavramların anlamını ve gündelik hayattaki önemini ifade eder.
|
2- |
İstatissel kavramların farklı bilim dallarında nasıl kullanıldığını görür ve çıktılarını gözler.
|
3- |
Rastgele değişken ve olasılık dağılımı kavramlarının sosyal olaylar için önemini kavrar, uygulamalarını yorumlar.
|
4- |
İstatistiksel veri,İstatistiksel grafik ve uygulamaalarını anlar, yorumlar ve kullanma donanımını kazanır
|
5- |
Toplumsal olaylarla ilgili yapılan araştırmalarla ilgili elde edilen sonuçları, istatistiksel araçları kullanarak analiz etme, değerlendirme ve yorulama imkanlarını elde eder.
|
6- |
Fiziksel ve sosyal olayların anlaşılmasında kullanılan bilimsel enstrümanların önemini anlayabilmede önemli kazanımlar edinir, bu enstrümanları kullanma şekillerini kavrar.
|
7- |
Fiziksel ve sosyal olayların anlaşılmasında kullanılan istatistiksel kavramların bilimsel araştırmadaki önemini anlar ve yorumlar.
|
8- |
İstatiksel verilerin yorumlanması ve değerledirilmesi aşamalarında matematiksel araçları kullanır.
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematiksel düşünme yeteneği kazanır ve bu yeteneği kullanır.
|
|
2- |
Matematik ile ilgili bir problemi kurgulayabilir, çözüm yöntemi geliştirebilir ve sonuçları gerektiğinde uygulayabilir.
|
|
3- |
Fiziksel olayları matematiksel modelleme yaparak çözebilme yeteneği geliştirir.
|
|
4- |
Güncel yazılım programları kullanır ve bu yeteneğini bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izlemede de kullanır.
|
|
5- |
Girişimcilik ve yenilikçiliğe önem verir.
|
|
6- |
Soyut düşünme yeteneğini kullanır.
|
|
7- |
Soyut kavramları, matematiksel yöntemler ile somut hale indirgeyerek bunları anlama ve yorumlama yeteneği kazanır.
|
|
8- |
Matematiksel düşüncenin bir sanatsal özelliğe sahip olduğunun farkına varır.
|
|
9- |
Matematik tarihi ile ilgili belirli bir bilgi düzeyinde olur ve bilim tarihinde matematiğin yerini kavrar.
|
|
10- |
Analitik düşünme yeteneği kazanır.
|
|
11- |
Sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneği kazanır.
|
|
12- |
Kendi meslektaşları ile takım oluşturabilme ve bireysel bilgilerini takıma yansıtma yeteneği kazanır.
|
|
13- |
Kendi alanı ile ilgili sahip olduğu bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
|
|
14- |
Kendi alanı ile ilgili matematiksel bilgileri belirli düzeyde takip edebilecek ve yorumlayabilecek düzeyde bir yabancı dil geliştirir.
|
|
15- |
Sahip olduğu matematiksel bilgileri farklı disiplinlerde de kullanır.
|
|
16- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olur.
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
4
|
56
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
5
|
70
|
Ödevler
|
1
|
2
|
2
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
3
|
3
|
9
|
Toplam iş yükü
|
|
|
181
|
AKTS
|
|
|
7.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
30
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
10
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1.Probability & Statistics for Engineers &; Scientists, Ronald E. Walpole at al, Pearson Education LTD.,2007 2.Essential of Statistics,David Brink, Ventus Publishing,2010. 3. Lecture Notes statıstıcs and probabılıty,Robert J. Boik.2004 4.Olasılık ve İstatistik, Fikri Akdeniz,Akademisyen Kitabevi,2013
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1.Probability & Statistics for Engineers &; Scientists, Ronald E. Walpole at al, Pearson Education LTD.,2007
2.Essential of Statistics,David Brink, Ventus Publishing,2010.
3. Lecture Notes statıstıcs and probabılıty,Robert J. Boik.2004
4.Olasılık ve İstatistik, Fikri Akdeniz,Akademisyen Kitabevi,2013
|
|