Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. PAKİZE TEMTEK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. PAKİZE TEMTEK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüzyüze
|
Dersin amacı
|
Bu derste amaç, belirli verilerle kurulan, sürekli ve ayrık zamanlı popülasyon modellerini göz önüne almak, bu modellerin davranışlarının nasıl incelendiğini öğrenmektir.
|
Dersin tanımı
|
Bu derste amaç, belirli verilerle kurulan, sürekli ve ayrık zamanlı popülasyon modellerini göz önüne almak, bu modellerin davranışlarının nasıl incelendiğini öğrenmektir.
|
1- |
Zamana göre sürekli tek türlerde popülasyon modelleri
|
2- |
Zamana göre sürekli büyüme modelleri ve kararlılık analizi ile ilgili genel bilgi
|
3- |
Zamana göre gecikmeli modeller ve kararlılık analizi
|
4- |
Zamana göre gecikmeli bir popülasyonun matematiksel modellenmesi-böcek popülasyonu
|
5- |
Böcek popülasyonun matematiksel modelinin yerel ve global davranışının analizi
|
6- |
Ayrık zamanlı tek türlerde popülasyon modelleri
|
7- |
Ayrık zaman modelleri ve kararlılık analizi ile ilgili genel bilgi
|
8- |
Lojistik fark denklemlerin kararlılık analizi - yerel ve global kararlılık
|
9- |
Lojistik fark denklemlerin kararlılık analizi-periyodiklik ve kaos
|
10- |
Ayrık zaman ve gecikmeli bir popülasyonun matematiksel modellenmesi-balık popülasyonu
|
11- |
Balık popülasyonun kararlılık analizi- yerel ve global kararlılık , periyodiklik ve kaos
|
12- |
Ayrık zaman ve gecikmeli bir popülasyonun matematiksel modellenmesi-hücre popülasyonu
|
13- |
Hücre popülasyonun kararlılık analizi- yerel ve global kararlılık, periyodiklik ve kaos
|
14- |
Sınav
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Matematiksel modelleme kavramını ve modelleme probleminin genel kurallarını anlayabilme, modelleme çalışmaları ve tarihi gelişimi ilgili belirli bir düzeyde bilgi sahibi olabilme
|
2- |
Matematiksel modellerin reel problemlerin çözümünde katkısını görebilme
|
3- |
Matematiksel modelleme türleri ve bunları özelliklerini ayırt edebilme
|
4- |
Farklı ve değişik popülasyon modelleri ile bunların özelliklerini karşılaştırabilme
|
5- |
Bazı popülasyon modellerinin yapısı ve özelliklerini kavrayabilme, bu modellerin reel dünya ile ilişkilerini yorumlayabilme
|
6- |
Yeni modeller oluşturabilme ve reel dünya problemlerine uygulayabilme
|
7- |
Epidemik modeller ve matematiksel özelliklerini anlayarak bazı epidemik olayları yorumlayabilme
|
8- |
Epidemik modeller ve matematiksel özelliklerini genel olarak ifade edebilme
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile geliştirebilir, derinleştirebilir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır
|
|
2- |
Biyoloji alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar
|
|
3- |
Yeni problemleri ve onların çözümleri için strateji planlarını tanıma ve analiz etme becerisi ile bu problemi tanıma aşamasından sonuç ve bulguların değerlendirilmesi ve taktir edilmesine kadar uygun teknik ve yöntemlerin seçilmesini de kapsayan planlama , tasarım ve pratik gözlemleri yürütme becerisine sahip olur
|
|
4- |
Laboratuvar ölçümleri ve arazi gözlemlerinden elde edilen verileri önemleri açısından yorumlayabilme ve teorilerle ilişkilendirme becerisine sahip olur
|
|
5- |
Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak etkin iletişim kurma becerisine sahip olur
|
|
6- |
Biyoloji alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir
|
|
7- |
Edindiği birikimi, özgün bakış açısı ve araştırma ile geliştirme, derinleştirme ve ülkesinin çıkarlarını koruyarak bilime özgün katkılar sağlayacak tanımlara ulaşır
|
|
8- |
Bireysel ve kollektif olarak, öğrendiği bilgileri uygulamaya aktarabilme ve sunabilme yeteneğine sahip olur ve alanı ile ilgili gerek laboratuvarda gerekse saha çalışmalarında yeterli tecrübe ve disiplin kazanır
|
|
9- |
Bilimsel çözümlerin ve uygulamaların, evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur. Biyoloji alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların boyutlarını anlayabilme ve çözümüne katkıda bulunur
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
5
|
70
|
Ödevler
|
4
|
3
|
12
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
6
|
6
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
18
|
18
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
18
|
18
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
4
|
3
|
12
|
Toplam iş yükü
|
|
|
182
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
70
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
4
|
30
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. J.D. Murray, Mathematical Biology I: An Introduction, Springer Verlag, 2002.
2. J.D. Murray, Matheöatical Biology II: Spatial Models and Biomedical Applications, Springer Verlag, 2003.
3. R.M. May, Stability and Complexity in Model Ecosystems, Princeton University Press, 1974.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. J.D. Murray, Mathematical Biology I: An Introduction, Springer Verlag, 2002.
2. J.D. Murray, Matheöatical Biology II: Spatial Models and Biomedical Applications, Springer Verlag, 2003.
3. R.M. May, Stability and Complexity in Model Ecosystems, Princeton University Press, 1974.
|
|