Giriş | English

Doktora > Sağlik Bilimleri Enstitüsü > Veteriner Doğum ve Jin.(doktora) > GIDA KİRLİLİĞİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
GIDA KİRLİLİĞİ Üçüncü düzey VFT 525 1 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MURAT KANBUR
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. FERİDE KOÇ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz yüze haftada 2 saat teorik
Dersin amacı Hayvansal gıdalardaki veteriner ilaç kalıntılarının (antibiyotikler, anabolik hormonlar), gıdaların pestisit, ağır metal, polisiklik aromatik hidrokarbonlar (PAH), dioksin ve poliklorlubifeniller (PCB) ile kontaminasyonunun sağlık için zararlarını öğretmek
Dersin tanımı Hayvansal gıdalardaki veteriner ilaç kalıntılarının (antibiyotikler, anabolik hormonlar), gıdaların pestisit, ağır metal, polisiklik aromatik hidrokarbonlar (PAH), dioksin ve poliklorlubifeniller (PCB) ile kontaminasyonunun sağlık için zararlarını öğretmek

Dersin içeriği
1- Gıdalardaki kalıntı ve kontaminantların tanımlanması ve sınıflandırılması
2- Antibiyotiklerin veteriner hekimlik alanında kullanımı
3- Hayvansal kaynaklı gıdalarda antibiyotik kalıntılarının varlığı ve kalıntı seviyelerini etkileyen faktörler
4- Antibiyotik kalıntılarının halk sağlığı ve gıda teknolojisi açısından yarattığı tehlikeler
5- Antibiyotiklere dirençli mikroorganizmaların gelişimi
6- Anabolik hormonların sınıflandırılması, veteriner hekimlikte kullanım amaçları
7- Gıdalarda anabolik hormon kalıntılarını varlığı ve miktarını etkileyen faktörler
8- Anabolik hormon kalıntılarının neden olduğu sağlık riskleri
9- Anabolik etki amacıyla uygulanması yasak maddeler ve ilgili yasal düzenlemeler
10- Pestisitlerin sınıflandırılması ve gıdalarda kalıntıları
11- Pestisit kalıntılarının sağlık üzerine zararlı etkileri
12- Sağlık riski oluşturan başlıca ağır metaller
13- Polisiklik aromatik hidrokarbonların (PAH) gıdalarda varlığı, halk sağlığı yönünden önemi
14- Gıdalarda dioksin ve poliklorlubifenillerin (PCB) varlığı ve karsinojenik etkileri
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Antibiyotiklerin veteriner hekimlikte kullanımını öğrenir
2- Hayvansal gıdalarda bulunan antibiyotik kalıntılarının halk sağlığı ve gıda teknolojisi bakımından önemini öğrenir
3- Anabolik hormonların sınıflandırılmasını ve veteriner hekimlikte kullanımını öğrenir
4- Gıdalardaki hormon kalıntılarının neden olduğu sağlık risklerini öğrenir
5- Pestisitlerin sınıflandırılması, kullanım amaçları ve gıdalardaki kalıntılarının sağlığa zararlı etkilerini öğrenir
6- Gıdalarda ağır metal kalıntılarının varlığı ve sağlığa etkilerini öğrenir
7- Polisiklik aromatik hidrokarbonlar (PAH) gıdalarda varlığı ve sağlığa etkilerini öğrenir
8- Dioksin ve poliklorlubifenillerin gıdalarda varlığı ve sağlığa etkilerini öğrenir
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Doğum ve Jinekoloji bilgisini üst düzeyde kullanarak Doğum ve Jinekoloji ile ilgili hipotezleri kurma, çözme ve geliştirebilme.
2- Doğum ve Jinekoloji alanına yenilik getiren bir düşünce, bilimsel yöntem, tasarım veya uygulama geliştirebilme ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve uygulamayı fizyoloji alanına uygulayabilme.
3- Doğum ve Jinekoloji ile ilgili özgün bir araştırma sürecini uygun teknolojileri kullanarak tasarlayabilme, uygulayabilme, sonuçlandırabilme ve yönetebilme.
4- Doğum ve Jinekoloji alanında en yeni bilgilere ulaşabilme ve bunları sistemli bir biçimde değerlendirebilme.
5- Doğum ve Jinekoloji alanında gerçekleştirdiği akademik çalışmaların sonuçlarını saygın yurtiçi ve yurtdışı akademik ortamlarda sunabilme ve yayınlayabilme
6- Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirebilme ve bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarabilme.
7- Doğum ve Jinekoloji alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilme
8- Kendi alanı, diğer Veteriner Hekimlik alanlarında çalışanlar ve daha geniş bilimsel ve sosyal topluluklarla yazılı ve sözlü iletişim kurma, işbirliği yapma, görüşlerini savunabilme.
9- Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 10 2 20
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 5 5
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 14 1 14
Toplam iş yükü     104
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı D’Mello, J.P.F., 2003. Food Safety. Contaminants and Toxins. ISBN: 0-85199-607-8, Cromwell Press, UK.
Yardımcı Kaynaklar Veteriner Toksikoloji, Kaya S, Pirinçci İ, Bilgili A editör (2002)

Ders ile ilgili dosyalar