Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
DENEYSEL TİPOGRAFİ |
Birinci düzey |
GRFU003 |
Seçmeli |
5 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ BEHİYE AYCAN ERARSLAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ BEHİYE AYCAN ERARSLAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
TEORİK/UYGULAMA
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı, öğrencilerin tipografiye dair bildiklerini sorgulayarak, alışılagelmiş biçimlerin dışına çıkmalarını teşvik etmek, tipografi ile algı, mekân, materyal ve anlam arasında yeni ilişkiler kurmalarını sağlamak ve özgün, kavramsal temelli tipografik üretimler geliştirmelerine olanak tanımaktır.
|
Dersin tanımı
|
Deneysel Tipografi dersi, tipografinin geleneksel sınırlarının ötesine geçerek harf, kelime ve metinlerin biçimsel, algısal ve mekânsal potansiyelini araştırmayı amaçlayan uygulamalı bir derstir. Tipografinin işlevsel ve estetik boyutları, deneysel yöntemlerle yeniden düşünülerek, öğrencilere alternatif ifade biçimleri geliştirme imkânı sunar.
|
1- |
Tanışma, ders içeriği ve beklentiler hakkında bilgilendirme
|
2- |
Proje-1: Harflerin Biçimsel Potansiyeli / Brief paylaşımı, eskiz çalışmaları
|
3- |
Proje-1 kritik ve geliştirme
|
4- |
Son ürün öncesi kritikler (refine)
|
5- |
Proje-2: Algı Manipülasyonu / Brief paylaşımı, eskiz çalışmaları
|
6- |
Proje-2 kritik ve geliştirme
|
7- |
Son ürün öncesi kritikler (refine)
|
8- |
Proje-1 ve Proje-2’nin sunumu
|
9- |
Vize
|
10- |
Proje-3: Tipografi ve Mekân / Brief paylaşımı, eskiz çalışmaları
|
11- |
Proje-3 kritik ve geliştirme
|
12- |
Proje-3 mekân entegrasyonunun test edilmesi
|
13- |
Proje-3’ün sunumu
|
14- |
Proje-4: Deneysel Tipografi Konsepti / Brief paylaşımı, eskiz çalışmaları
|
15- |
Proje-4 kritik ve geliştirme
|
16- |
Son ürün öncesi kritikler (refine)
|
17- |
Proje-4’ün sunumu
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrenci, harf formlarının biçimsel potansiyelini analiz eder ve alternatif yorumlar geliştirir.
|
2- |
Tipografinin algı üzerindeki etkilerini keşfeder ve bu etkileri tasarımlarına entegre eder.
|
3- |
Farklı malzeme, teknik ve formatları kullanarak deneysel tipografi uygulamaları gerçekleştirir.
|
4- |
Tipografi ile mekân arasındaki ilişkiyi yorumlar ve mekâna özgü tipografik çözümler üretir.
|
5- |
Bağımsız bir konsept geliştirerek deneysel bir tipografi projesi oluşturur.
|
6- |
Eleştirel düşünme yoluyla tipografik çalışmalarını geliştirir.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Sanat ve tasarım bilgilerini tanımlama, çözümleme ve grafik tasarım alanında uygulayabilme becerilerine sahip olabilmek.
|
|
2- |
Alanla ilgili yazılım bilgisine sahip olabilme, çağın gerektirdiği teknolojik yeniliklere ayak uydurabilmek.
|
|
3- |
Yaşam boyu eğitimin önemini kavrama ve gerekliliklerinin yerine getirebilme becerisine sahip olabilmek.
|
|
4- |
Çağın sorunlarını, toplumun değişen dinamiklerini takip edebilmek.
|
|
5- |
Etkili iletişim kurabilmek, ikna becerisine sahip olabilmek.
|
|
6- |
Fikir ve sanat eserleri hakkında mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilmek.
|
|
7- |
Araştırma, deneyimleme, analiz, değerlendirme ve yorumla becerilerine sahip olabilmek.
|
|
8- |
Sorun ve gereksinimleri karşılayacak, hedef kitleye ulaşabilecek tasarımlar üretebilmek.
|
|
9- |
Disiplinler arası ortak çalışabilmek.
|
|
10- |
Sanat ve tasarım problemlerinin çözümünde gerekli malzemeleri kullanabilme yetkinliğine sahip olabilmek.
|
|
11- |
Ekip ve bireysel olarak çalışabilmek.
|
|
12- |
Zamanlama, sabır, iş bilinci, uzlaşmacılık, özgüven ve düzenlilik becerilerine sahip olabilmek.
|
|
13- |
Tasarım problemlerini çözümlemede kullanılan malzemelerin seçiminde çevreye karşı duyarlı olabilmek.
|
|
14- |
Toplumsal, kültürel, bilimsel ve sanatsal değerler karşı sorumluluk sahibi olabilmek.
|
|
15- |
Dilini doğru kullanmak ve tasarımlarda bu konuda sorumluluk göstermek.
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
16
|
2
|
32
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
10
|
3
|
30
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
10
|
4
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
107
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
|
|