Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. YELİZ SÜRME
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Dr.Öğr.Üyesi Hatice GÜLER, Dr. Öğr. Üyesi Burak TAN, Dr. Öğr. Üyesi Gözde Özge ÖNDER, Dr. Öğr. Üyesi Sema ÇALAPKORUR, Dr.Öğr.Üyesi Sevda KORKUT, Dr.Öğr.Üyesi Yeliz SÜRME, Doç.Dr. Betül ÖZEN, Dr.Öğr.Üyesi Ülkü ÖZDEMİR, Dr.Öğr.Üyesi Yağmur SEZER EFE, Dr. Öğr. Üyesi Nurcan UZDİL, Prof. Dr. Meral Bayat, Prof. Dr. Handan Zincir, Arş. Gör. Türkan Ülker, Arş. Gör. Emre USTA, Öğr.Gör.Dr. Derya DAĞDELEN, Öğr.Gör.Dr. Nuray CANER
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yoktur
|
Dersin veriliş şekli
|
Modüldeki konular ilgili bölüm öğretim elemanları tarafından yürütülmektedir. Bu ders bahar döneminin ilk 5 haftasında haftada 21 saat verilir. Teorik derslerde interaktif eğitim yöntemleri kullanılmaktadır.
|
Dersin amacı
|
Bu modül öğrenciler için - Kalp ve damar sisteminin anatomisi, fizyolojisi, histolojisini açıklayabilmeyi, -Kardiyopulmoner resüsitasyon (KPR) uygulayabilmeyi, Kanamalarda ilk yardımı, Böcek sokmaları ve hayvan ısırıklarında ilk yardımı açıklayabilmeyi, - Kalbe ilişkin değiştirilebilen ve değiştirilemeyen risk faktörlerini açıklayabilmeyi -Obeziteyi açıklayabilmeyi, - Kan basıncı ve nabız ölçüm ilkelerini dikkat alarak nabız alabilmeyi ve kan basıncını ölçebilmeyi -Okul sağlığının amaçlarını, toplum sağlığı açısından önemini ve hemşirelik uygulamalarını tartışabilmeyi, -Okul sağlığı uygulamaları kapsamında öğrencileri değerlendirebilmeyi, -6-12 yaş çocuğun büyüme ve gelişme özelliklerini açıklayabilmeyi, -Çocuk haklarını, çalışan çocukların sorunlarını ve çocuklarda ihmal ve istismar türlerini ve hemşirenin sorumluluklarını tartışabilmeyi, - İletişim Tekniklerini, Etik kavramını ve hemşirelik etik ilkelerini örneklerle tartışabilmeyi- Yoksulluk kavramını açıklayabilmeyi ve sağlıkla ilişkisini tartışabilmeyi, Adli hemşirelik standart ve uygulamalarını tartışabilmeyi amaçlamaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders iki üniteden oluşan bir modüldür. Bu modülün ilk ünitesinde; Kalp ve dolaşım sistemi anatomi, fizyoloji ve histolojisi, kalbe ilişkin risk faktörleri, Kardiyopulmoner resüsitasyon (KPR), Kanamalarda ilk yardım, böcek sokmaları ve hayvan ısırmalarında ilk yardım, Obezite, iletişim teknikleri yer alırken İkinci ünitesinde; 6-12 yaş, okul sağlığı, Adli hemşirelik, etik, çocuk ihmali ve istismarı, çalışan çocuk, çocuk hakları ve yoksulluk konuları yer almaktadır.
|
1- |
Kalp ve damar anatomisi,
Kalp ve damar fizyolojisi,
Kalp ve damar histolojisi,
|
2- |
Böcek sokmaları ve hayvan ısırmalarında ilk yardım,
|
3- |
İlk yardım Kardiyopulmoner Resüsitasyon (KPR)
|
4- |
Kanamalarda ilk yardım,
|
5- |
Kalbe ilişkin risk faktörleri ve Obesite,
|
6- |
Tansiyon, nabız ölçümü,
|
7- |
İletişim teknikleri (kapsama, duygulara yoğunlaşma, duyguların yansıtılması)
|
8- |
6-12 yaş dönemi
|
9- |
Okul sağlığı
|
10- |
Adli hemşirelik
|
11- |
Çocuk ihmal ve istismarı
|
12- |
Etik
|
13- |
Çocuk Hakları
|
14- |
Yoksulluk
|
15- |
Çalışan çocuk
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Kalp ve dolaşım sistemi anatomisini, fizyoloji ve histolojisini açıklar
|
2- |
Kalbe ilişkin değiştirilebilen ve değiştirilemeyen risk faktörlerini açıklar, Kalp sağlığı ve beslenme ilişkisini açıklar
|
3- |
Kadiyopulmoner resusitasyon (KPR) uygulamalarını Temel Yaşam Desteği Becerisi Öğrenim Rehberine göre maket üzerinde uygular, Kanamalarda ve Böcek/hayvan ısırmalarında ilkyardım uygulamalarını açıklar.
|
4- |
Kan basıncı ve nabız ölçüm ilkelerini dikkat alarak nabız alır ve kan basıncını ölçer.
|
5- |
Etik kavramını açıklar ve hemşirelik etik ilkelerini örneklerle tartışır, Yoksulluk kavramını açıklar ve sağlıkla ilişkisini tartışır.
|
6- |
6-12 yaş çocuğun büyüme ve gelişme özelliklerini açıklar. Okul sağlığının amaçlarını, toplum sağlığı açısından önemini ve hemşirelik uygulamalarını tartışır.
Okul sağlığı uygulamaları kapsamında öğrencileri değerlendirebilir.
|
7- |
Çocuk haklarını ve çalışan çocukların sorunlarını tartışır.
|
8- |
Çocuklarda ihmal ve istismar türlerini ve hemşirenin sorumluluklarını tartışır.
|
9- |
Adli hemşirelik standart ve uygulamalarını tartışır.
|
10- |
Hemşirelik sürecinde terapötik olan ve olmayan iletişim tekniklerini ayırt eder
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Mesleki rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli olan güncel kuramsal bilgi, beceri ve tutuma sahiptir.
|
|
2- |
Hemşirelik uygulamalarını kanıta dayalı olarak hemşirelik süreci doğrultusunda uygular.
|
|
3- |
Birey, aile, toplum, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle etkili iletişim kurar ve işbirliği içinde çalışır.
|
|
4- |
Hemşirelik uygulamalarında mesleki etik ilke, insan hakları ve kültürel özelliklere saygı, hoşgörü gibi evrensel değerlere uygun davranır.
|
|
5- |
Hemşirelik uygulamalarında ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı dikkate alır.
|
|
6- |
Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, yönetimi ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır.
|
|
7- |
Öğrenme-öğretme ve yönetim sürecini hemşirelik uygulamalarında kullanır.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerilerini kullanır.
|
|
9- |
Bireysel ve mesleki gelişime katkı sağlayacak araştırma, proje, bilimsel ve sosyal etkinliklerde yer alır.
|
|
10- |
Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır.
|
|
11- |
Çevrenin korunmasına ve doğal afet, salgın gibi durumlarda toplumun sağlık gereksinimlerine duyarlıdır.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
5
|
21
|
105
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
6
|
3
|
18
|
Ödevler
|
1
|
2
|
2
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
2
|
2
|
Kısa sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
3
|
3
|
9
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
16
|
16
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
1
|
3
|
3
|
Toplam iş yükü
|
|
|
175
|
AKTS
|
|
|
7.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
80
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. Guyton., Hall. (2001) Tıbbi Fizyoloji Kitabı, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.
2. Çağlayan Ş ( 1995 ) Yaşam Bilimi Fizyoloji, Panel Matbaacılık,İstanbul.
3. Süzen L.B. (2003) İnsan Anatomisi ve Fizyolojisine Giriş, Birol Yayıncılık, İstanbul
4. Meral Tekelioğlu.1.Baskı, Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Antıp A.Ş.Yayınları.2002.Ankara.s.23-44.
5. Histoloji-Embriyoloji Ders Notları. Dolaşım Sistemi-Hemapoez-Lenfoid Organlar-Solunum Sistemi. Prof.Dr.Birkan Yakan, Doç.Dr.Saim Özdamar, Doç.Dr.Recep Kutlubay. Erciyes Üniversitesi Tıp Fakültesi Yayınları No:43.2003-2004.Kayseri.s.11-26.
5. Süzen B, İnan H. (2004) İlkyardım Kitabı, Birol Yayın, İstanbul
6. Süzen B (2015) Temel İlk Yardım, Nobel Kitabevleri, İstanbul
7. Tabak RS, Somyürek Hİ (2008). Hemşireler için temel ilk yardım ve acil bakım, Palme Yayınevi, Ankara
8. Tabak RS (2007), Temel İlk Yardım, Palme Yayınevi, Ankara
9. Akdemir N., Birol L., (2003) “İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı” Koç vakfı yayınları
10. F. Erdil., N. Elbaş., (2001)“Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği” kitabı
11. Onat A. Koroner Arter Hastalığı Kılavuzu. Türk Kardiyoloji Derneği Arşivi. 1999
12. Sonel A. Kardiyoloji. Semih Matbaacılık. Ankara 2002
13. Türkiye Kalp Raporu 2000. Yenilik Basımevi. İstanbul
14. Çakırcalı E (2000) Hemşirelikte Temel İlke ve Uygulamalar kitabi , İzmir
15. -İnanç N, Hatipoğlu S, Yurt V, Avcı E, Akbayrak N, Öztürk E (1999) Hemşirelik Esasları Damla Matbaacılık Ltd. Şti Ankara
16. Erciyes Atatürk Sağlık Yüksek Okulu Yayınları (2003) Teknik Uygulama Becerileri Öğrenim Rehberi, Geçit Ofset Matbaa, Kayseri.
17. Potter P.A, Perry A.G ( 2005 ) Fundamentals of Nursing, Mosby, 6 th Editio
18. Çavuşoğlu H. Çocuk Sağlığı Hemşireliği Cilt I-II, Genişletilmiş 11. Baskı, Sistem Ofset Basımevi, Ankara, 2013.
19.Potts NL, Mandleco BL. Pediatric Nursing: Caring for Children and Their Families. 2nd Ed. Delmar Thomson Learning Inc., Albany, 2006.
20.Hockenberry MJ, Wilson D. Wong’s Nursing Care of Infant and Children. 8th Ed, Mosby Elsevier Inc., St. Louis-Missouri, 2007.
21.Conk Z, Başbakkal Z, Bal Yılmaz H, Bolışık B (Eds). Pediatri Hemşireliği. Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara, 2013.
22.Törüner EK, Büyükgönenç L. Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları. Göktuğ Yayıncılık, Amasya, 2012.
23. Yiğit R. Çocukluk Dönemlerinde Büyüme ve Gelişme, 2009.
24.Senemoğlu N. Gelişim Öğrenme ve Öğretim. Yargı yayınları, Ankara, 2015.
25. Akçay T (Çev. Eds). Nelson Pediatri. Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2015.
26. Ataç F, İnsan Yaşamında Psikolojik Gelişim, Beta Basım Yayın Dağıtım AŞ, İstanbul, 1991
27. Yavuzer H, Çocuk Psikolojisi, 13. Baskı, Remzi kitabevi, İstanbul, 1996
28. Altınköprü T, Çocuğun Başarısı Nasıl Sağlanır, Hayat Yayıncılık, İstanbul, 1999
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. Terakye G (1998) Hasta- Hemşire İlişkileri, Zirve Ofset, Ankara
2. Doğan Cüceloğlu, Yeniden İnsan İnsana, 2000
www.tkd.org
2.İletişim Donanımları, Doğan Cüceloğlu,2003
3.Hasta- Hemşire İlişkileri, Gülşen Terakye,1998
4.Mental Health Nursıng, E.Varcolıs,1998
|
|