Ön koşul dersleri
|
--
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. İNCİ AKKAYA ORALHAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. İNCİ AKKAYA ORALHAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
--
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz Yüze
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı öğrencilerin; astrofizik, fizik ve matematikte karşılarına çıkan sayısal problemleri bilgisayar ortamına aktararak bunları kendi oluşturdukları algoritmalar ve bilgisayar programlarını kullanarak çözebilecek aşamaya gelmelerini sağlamaktır.
|
Dersin tanımı
|
Verilen içerik fen alanındaki problemlere algoritmik bir yaklaşım geliştirebilmek konusunda öğretim vermeyi amaçlamaktadır. İlerleyen bir alan olan hesaplamalı fiziğin temel çalışma alanları olan matematik, fizik ve bilişim problemlerine odaklanılacaktır.
|
1- |
Fortran programlama dilinin kısa bir tekrarı.
|
2- |
Sayısal hesabın genel özellikleri.
|
3- |
Sayısal türev ve uygulamaları.
|
4- |
Sayısal integral alma yöntemleri, Gauss integrali, tekil integraller ve uygulamalar.
|
5- |
Kök bulma problemi ve ilgili algoritmalar, fizikte çeşitli uygulamaları.
|
6- |
Diferansiyel denklemlerin sayısal çözümü için Euler ve Runge-Kutta yöntemleri.
|
7- |
Çeşitli fiziksel sistem çözümlerine uygulamalar.
|
8- |
Arasınav
|
9- |
Özdeğer problemleri.
|
10- |
Schrödinger denkleminin sayısal çözümleri.
|
11- |
Matrisler ve Lineer denklem sistemleri.
|
12- |
Rastgele sayı üretimi ve Monte Carlo yönteminin genel yapısı.
|
13- |
İnterpolasyon, Ekstrapolasyon
|
14- |
Hata Analizi, Olasılık
|
15- |
Regresyon, Korelasyon.
|
16- |
Final Sınavı
|
17- |
--
|
18- |
--
|
19- |
--
|
20- |
--
|
1- |
Sayısal hesabın temel özelliklerini kavrayabilme.
|
2- |
Temel matematiksel işlemleri sayısal olarak Fortran dilini kullanarak bilgisayara aktarabilme.
|
3- |
Fizikte sık karşılaşılan bazı matematiksel problemlerin çözümünü sayısal olarak elde etmek üzere Fortran dilinde program geliştirebilme.
|
4- |
Bazı temel fiziksel sistemlerin çözümünü sayısal olarak yapmak üzere Fortran dilinde program geliştirebilme.
|
5- |
---
|
6- |
---
|
7- |
---
|
8- |
---
|
9- |
---
|
10- |
---
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
|
|
2- |
Deney tasarlama ve yapma ile deney sonuçlarını yorumlama becerisi
|
|
3- |
İstenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı veya süreci tasarımlama
|
|
4- |
Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi
|
|
5- |
Mühendislik problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
|
|
6- |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
|
|
7- |
Mühendislik çözümlerinin evrensel ve toplumsal boyutlarda etkinliklerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci
|
|
9- |
Mühendislik problemlerini tanımlayabilme, çözüm yöntemi geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama ve geliştirebilme becerisi
|
|
10- |
Çalışmalarını ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
5
|
50
|
Ödevler
|
5
|
1
|
5
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
5
|
2
|
10
|
Kısa sınavlar
|
5
|
1
|
5
|
Ara sınavlara hazırlık
|
3
|
2
|
6
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
2
|
6
|
12
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
2
|
2
|
4
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
10
|
5
|
50
|
Toplam iş yükü
|
|
|
188
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
20
|
Kısa sınav
|
5
|
5
|
Ödev
|
5
|
15
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Sayısal Fizik, Bekir Karaoğlu, Seyir Yayıncılık, 2004.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Computational Physics, S.E. Koonin, The Benjamin-Cummings, 1986.
|
|