Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
YALIN İMALAT |
Birinci düzey |
ENM 425 |
Zorunlu |
7 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Bulunmamaktadır
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ADEM GÖLEÇ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. ADEM GÖLEÇ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Araştırma Görevlisi Betül Benli
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze sınıf dersleri
|
Dersin amacı
|
Bu ders, üretim sistemlerinde hammadeden ürünün üretilmesi ve sevkiyatına kadar ki bütün süreçlerde israfı önleyecek, ürünün akışını hızlandıracak ve değer yaratacak yöntem ve teknikleri öğretmeyi amaçlar.
|
Dersin tanımı
|
Yalın imalat prensibleri şirketlere dünya çapında esneklik, güvenilirlik ve karlılık kazandıracak bir yöntem olarak ortaya çıkmıştır. Yalın düşünce hazırlık sürelerini, parti hacimlerini ve envanterleri azaltmak için kullanılır. Yalın bir kurumdaki bütün israfları ortadan kaldırmakdır. Bu maliyet gibi zamandaki israfı da içerir. Kurumlar maliyetlerini azaltırken ve kaliyeti iyileştiriken birincil rekabet göstergeleri müşterilere cevap verme yetenekleri olmalıdır. Bu ders yalın imalat kavramlarına bir bakış sunacak ve bir imalat ortamında çalışmak için bu kavramları kullanacak yöntemleri ve araçları tasarlamayı amaçlamaktadır.
|
1- |
Rekabet ve Modern Yönetim,
Yalındaki İlerleme Adımları,
Yalın İmalat.
|
2- |
Yalın İmalat: Araçlar, Teknikler ve Onların Kullanılması,
Üretim Yönetimi ve Yalın Üretim Yönetimi.
|
3- |
“İsrafoloji”: İsrafı Hepbirlikte Yoketme.
|
4- |
5S Yaklaşımı.
|
5- |
Değer Akış Haritalama.
|
6- |
Kanban, Yük Seviyeleme.
|
7- |
SMED, Standart İşlemler
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Hepbirlikte Verimli Bakım, Otonom Bakım
|
10- |
Poke-Yoke
|
11- |
Jidoka: İnsan Otomasyonu
|
12- |
Görsel Kontrol, Kalite Güvence
|
13- |
Tedarik-Transfer
|
14- |
Kobatsu Kaizen
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Yalın üretim felsefesini mühendislik bakış açısıyla kavrama ve uygulama becerisini kazanmak.
|
2- |
Üretim ortamlarında var olan ve ürünün akışı önündeki engelleri (israfları) belirleme ve tanımlama becerisini kazanmak.
|
3- |
Bir yalın üretim sistemini israf oluşturmayacak şekilde tasarlama becerisini kazanmak.
|
4- |
Yalın üretim uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme ve kullanma becerisini kazanmak.
|
5- |
Belirlenen ve tanımlanan problemlere (fırsatlara) ait verileri ölçme, analiz etme, iyileştirme ve kontrol etme becerisini kazanmak.
|
6- |
Yalın üretimle ilgili bilgiye erişebilme, geliştirilen teknolojileri öğrenme ve inceleme ve kendini sürekli geliştirme becerisini kazanmak.
|
7- |
Yalın imalatta tespit edilen problemleri çözmek için bir proje mantığında probleme yaklaşım mantığını geliştirme becerisini geliştirmek.
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
|
|
2- |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
|
|
3- |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
|
|
4- |
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
|
|
5- |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
|
|
6- |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
|
|
7- |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
|
|
9- |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
|
|
10- |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
|
|
11- |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
0
|
0
|
Ödevler
|
3
|
15
|
45
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
15
|
15
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
139
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
60
|
Kısa sınav
|
1
|
20
|
Ödev
|
2
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Hiroyuki Hirano, JIT Implementation Manual, The Complete Guide to Just-in-Time Manufacturing, Second Edition, 2009.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Feld, William. M., Lean Manufacturing, Tools, Techniques, and How to Use Them, St. Lucie Press, 2001.
Suri, Rajan, Quick Response Manufacturing – A Company wide approach to reducing lead times, Productivity Press, 1998.
Tapping, Don et al., Value Stream Management, Productivity Press, 2002.
Liker, Jeffery, Becoming Lean – Inside stories of U S Manufacturers, Productivity Press, 1998.
Dr. Jackson, Thomas L., Implementing a Lean Management System, Productivity Press 1996.
Schonberger, World Class Manufacturing, Free Press, 2008.
|
|