Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ÇEVİRİ TARİHİ |
Birinci düzey |
RDE 203 |
Zorunlu |
3 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe - Rusça
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM ÜYESİ HÜSEYİN PARLAK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Dr.Öğrt.Üyesi HÜSEYİN PARLAK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Doğru, içerik ve doğru çeviriyi benimsemek. Kısa ve uzun cümle kurumlarının çeviri yöntemlerini öğretmek.
|
Dersin tanımı
|
Çeviri kavramı, temel çeviri teorileri ve kullanımları üzerine odaklanacaktır. Kısa ve uzun metinlerin dil özellikleri incelenecek ve tercüme edilecektir. Uygulanan çeviri metotları örnek metinlere uygulanacaktır.
|
1- |
Çeviri bilim kavramlarına giriş.
|
2- |
Çevirinin tarihine genel bakış. Pratik çeviri çalışmaları.
|
3- |
Çeviri metinleri ve bu metinlerin sınıflandırılması. Pratik çeviri çalışmaları.
|
4- |
Batı dünyasında çeviri tarihi. Pratik çeviri çalışmaları.
|
5- |
Yazlı ve sözlü çeviri tarihi. Pratik çeviri çalışmaları.
|
6- |
Rusya’da çeviri tarihi. Pratik çeviri çalışmaları.
|
7- |
Simültane çevirinin gelişimi. Pratik çeviri çalışmaları.
|
8- |
Ara sınav öncesi konu tekrarı ve sınav sorularına yönelik çalışmalar.
|
9- |
Çeviri sürecinin etapları.
|
10- |
Çeviride olması gereken kalite süreci. Pratik çeviri çalışmaları.
|
11- |
Çeviri sürecinde yaşanan problemler. Pratik çeviri çalışmaları.
|
12- |
Kaynak metin ile ilgili problemler. Pratik çeviri çalışmaları.
|
13- |
Çeviride harfi harfine çeviri ve anlamsal çeviri sorunları. Pratik çeviri çalışmaları.
|
14- |
Çevrilemezlik sorunları. Pratik çeviri çalışmaları.
|
15- |
Final sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Çeviri tarihi hakkında genel bilgi.
|
2- |
Çeviri becerilerinin geliştirilmesi
|
3- |
Çeviri becerilerinin geliştirilmesi
|
4- |
Çeviri becerilerinin geliştirilmesi
|
5- |
Çeviri becerilerinin geliştirilmesi
|
6- |
Çeviri becerilerinin geliştirilmesi
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanında öz güveni yüksek, akademik anlamda etkin ve yetkin olup Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü hakkında kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
|
|
2- |
Rus dili ve edebiyatı ile ilgili yazılı ve görsel sunumlar hazırlama ve sunma becerisine sahiptir.
|
|
3- |
Rus edebiyatının türlerini karakteristik özellikleri ile tanımlamak ve bu türleri temsil eden metinleri, tarihi, sosyal, kültürel, ekonomik, siyasi arka planları bağlamında açıklamak ve analiz etmek için gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
|
|
4- |
Farklı metin türlerinde Rusça-Türkçe ve Türkçe-Rusça çeviri yapabilmek için gerekli güncel kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
|
|
5- |
Disiplinlerarası bir yaklaşımla, edebi ve kültürel metinleri ilgili kuramları çerçevesinde uygulayarak analiz eder.
|
|
6- |
Edebiyat ve dilbilim alanlarında araştırma ve akademik yayın yapma becerisi kazanır.
|
|
7- |
Eleştirel, yaratıcı ve analitik düşünme yetisiyle bağımsız araştırma yapar, problem çözer ve kendini her ortamda ifade eder.
|
|
8- |
Kültürler arası farklılıklardan olumlu anlamda faydalanabilme becerisi kazanır ve Rus kültürü hakkında yeteri seviyede bilgi sahibi olarak edindiği bilgilerle Türk ve Rus kültürlerini sağlıklı bir şekilde karşılaştırma becerisine sahiptir.
|
|
9- |
Güncel bilgi teknolojilerini ve araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak Rus dili, edebiyatı ve kültürü ile ilgili konularda bireysel olarak ve/veya takım çalışması ile bilgi ve veri toplar, bu bilgi ve verileri ulusal ve uluslararası eğitim-öğretim ortamlarında ve diğer mesleki ortamlarda paylaşır.
|
|
10- |
Kamu ve özel sektör kurumlarında çalışabilecek nitelikte Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü hakkında bilgi donanımına sahiptir.
|
|
11- |
Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü alanlarında gereksinimi duyulan sosyal, kültürel ve sanatsal etkinlikler düzenler.
|
|
12- |
Temel evrensel değerleri benimseyerek farklı dil, ırk, cinsiyet, din ve sosyal sınıf gruplarına karşı ön yargısız, saygılı, iletişime ve öğrenmeye açık bir tutum geliştirir.
|
|
13- |
|
|
14- |
.
|
|
15- |
.
|
|
16- |
.
|
|
17- |
.
|
|
18- |
.
|
|
19- |
.
|
|
20- |
.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
1
|
13
|
Ödevler
|
13
|
2
|
26
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
1
|
4
|
4
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
1
|
1
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
75
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Çeviri Tarihi ve Teorisi, Notlar, 2016
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Çevirini Tarihi, istanbul,2016,
Çeviri Hatası, İstanbul, 2015
|
|