Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ANLAMBİLİM OKUMALARI Birinci Düzey ELIN478 Seçmeli 8 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri
Eğitimin Dili İngilizce
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı ÖĞRETİM GÖREVLİSİ DR. MEHMET TUNAZ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Dilbilim alanının en temel disiplinlerinden birisi olan Anlambilim diğer Dilbilim alanlarında (syntax, morphology, loxicology...) yapılan araştırmalar için temel kavramlar ve analitik araçlar yönünden ön koşul niteliğindedir. Ayrıca, Anlambilim alanı, Dilbilim ile diğer bilişsel alanlar için önemli bir arayüz niteliğindedir. Bu dersin amacı, öğrencilere Anlambilim alanının temel kavramlarını ve analitik araçlarını tanıtmak ve aynı zamanda öğrencilere Anlambilim alanıyla ilgili genel bilgileri sağlayarak öğrencilerin Anlambilim alanında araştırma sorularına yönelmelerini, kendi ilgilerine göre araştırmalarını kurgulama ve takip etme bilincini geliştirmektir.
Dersin Tanımı Anlambilim alanının temel kavram ve yöntemlerine giriş

Dersin İçeriği
1 Sistematik ''''''''anlam'''''''' çalışması, Dilin doğası, Dil ve Birey
2 Anlambilim bilgisinin gösterimi, Dil ve dilin kullanımı
3 Pragmatik (kullanımbilim),Söylem ve Tümce
4 Sözsüz iletişim, Dilbilimsel işaretler
5 Anlam ve boyutları, Referans ve sözlük anlamı
6 Çağrışım ve fikir ilişkileri,Sözcük ve dilbilgisel anlamlar
7 Morfem, sesteşlik, çok anlamlılık
8 Arasınav Haftası
9 Sözcük düzeyi anlam belirsizliği, Cümlede anlam
10 Anlambilim rolleri, Cümle ve önermeler
11 Sözcük İlişkileri Tümce ve türleri
12 Speech acts teorisi ve özellikleri
13 Teorik tekrar ve pratik uygulama
14 Teorik tekrar ve pratik uygulama
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Anlambilim alanındaki temel sorunları kavrayabiir
2 Sistematik yöntemlerle bir ifadenin anlamlarını analiz eder
3 Anlambilim analizlerinde basit problemleri çözebilir
4 Farklı Anlambilim yaklaşımlarının temel amaçlarını açıklayabilir
5 Anlambilim alanında denetimli araştırma kurgulayabilir
6 Anlambilim alanının diğer bilişsel alanlarla ile ilişkisini açıklayabilir
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İngilizce okuma-yazma, dinleme-konuşma becerilerini ileri düzeyde geliştirebilmek.
2 Ulusal ve uluslararası platformlarda, kendisini etkili bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade edebilecek İngilizce dil yeterliğini kazanmak.
3 İngiliz edebiyatına ait farklı türden eserleri; bu eserlerin tarihi, kültürel ve sosyal bağlamını kavramak
4 İngiliz dilinin yapısını, özelliklerini ve gelişimine ait bilgiye sahip olmak.
5 Dilbilgisi, ses bilgisi, söz-dizim, anlambilim, biçembilim, söylembilim ve derlembilim konularında yetkinlik kazanmak.
6 İngilizceden Türkçeye, Türkçeden İngilizceye farklı alanlardan her seviyede metinleri tercüme edebilecek bilgi ve yetkinliğe sahip olmak.
7 Alanıyla ilgili en son bilgi ve teknolojileri bilerek kullanmak.
8 Türkiye ve dünyanın farklı ülkelerinde İngilizce alanında mesleğini icra edecek bilgi, beceri ve yetkinliğe sahip olmak.
9 Dilbilim, yabancı dil öğretimi, edebiyat eleştirisi ve metin çevirisi gibi alanlarda yeterli bilgi ve birikime sahip olmak.
10 Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri ilgili alanlarda da kullanabilecek yetkinliğe sahip olmak.
11 Mesleği ile ilgili alanlarda karşılaşılan problemleri tanımlayıp bu konuda beklentileri karşılayacak çözümler geliştirebilmek.
12 Karşılaşılan problemlerin çözümü için ilgili kurumlar ile iş birliği yapma ve çözüm geliştirme becerisine sahip olmak.
13 Mesleki etik ve sorumluluk bilinci geliştirmek.
14 Disiplinlerarası bilgi birikimi ve bakış açısı kazanıp programda yer alan disiplinlerarası dersler sayesinde dil ve edebiyat çalışmalarının farklı diğer disiplinler ile ilişkisini çözümleyebilmek.
15 Edebiyat ve Dil Kuramlarına hâkim olmak.
16 Eleştirel ve analitik düşünme becerisi geliştirmiş olmak.
17 Mesleği ile ilgili proje, inovasyon ve ARGE çalışmaları geliştirme ve uygulama becerisine sahip olmak.
18 Mesleğine özgün birikimi kullanarak kültürel farklılıkları dikkate alan, evrensel standartlara uygun karşılaştırmalı bir araştırma, eğitim ve öğretim anlayışında olmak.
19 Mesleki ve bireysel alanlarda yaşam boyu öğrenme becerisine ve yetkinliğine sahip olmak.
20 Edebiyat kültürü içinde çevre, ırk, cinsiyet, din ve ekonomik konularda bilgi ve anlayış sahibi bir birey olarak topluma katkı sağlayabilecek farkındalık geliştirmek.
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 1 6 6
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 16 16
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     79
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 40
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Charles W. Kreidler 1998 Introducing English Semantics
Yardımcı Kaynaklar - Alan Cruse, A Glassory of Sematics and Pragmatics, - Patrickı Griffiths, An Introduction to English Semantics and Pragmatics, - Riemer Nick, Introducing Semantics

Ders İle İlgili Dosyalar