Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
İŞARETLER VE SİSTEMLER |
Birinci düzey |
EM 318 |
Zorunlu |
5 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ MURAT EMRE ERKOÇ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. NURHAN KARABOĞA
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. NURHAN KARABOĞA
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı, öğrencilere sayısal işaret işlemenin teorisini iyi bir şekilde sunmak ve öğrencilere ayrık zamanlı işaret ve ayrık zamanlı sistemlerin sürekli işaret ve analog sistemlerle arasındaki farkın verilmesidir. Ayrık fourier dönüşümlerine neden ihtiyaç duyulmakta ve bu dönüşümlerin nasıl hesaplanacağı, ayrık zamanlı sistemlerin blok olarak nasıl gösterileceği, fark eşitlikleriyle tanımlanan sistemler, IIR ve FIR sistemlerin prensipleri ve z dönüşümüne neden ihtiyaç duyulduğu konularının anlatılması bu dersin amaçları içerisinde yer almaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Temel kavramlar. Ayrık dönüşümler, Ayrık işaretler, Sistemler, Frekans Tepkisi, Ayrık Zamanlı Fourier Dönüşümü ve özellikleri, Ayrık Fourier Dönüşümü, Ayrık Fourier Serisi, Hızlı Fourier Serisi, z dönüşümü.
|
1- |
İşaret işlemeye giriş
|
2- |
İşaretler ve ayrık işaret işlemleri
|
3- |
Sistemler ve incelenmesi
|
4- |
Sistemler ve incelenmesi
|
5- |
FIR ve IIR sistemler
|
6- |
Fark eşitlikleriyle tanımlanan sistemler
|
7- |
Fark eşitlikleriyle tanımlanan sistemler
|
8- |
Ayrık zamanlı fourier Dönüşümü (AZFD)
|
9- |
Ayrık zamanlı fourier Dönüşümü (AZFD)
|
10- |
Ayrık fourier Dönüşümü (AFD)
|
11- |
Ayrık fourier Serisi (AFS)
|
12- |
Hızlı fourier Dönüşümü (HFD)
|
13- |
z Dönüşümü
|
14- |
Ters z Dönüşümü
|
15- |
-
|
16- |
-
|
17- |
-
|
18- |
-
|
19- |
-
|
20- |
-
|
1- |
Mühendislik konularında matematik ve fen bilgilerini uygulama becerisine sahip olur.
|
2- |
Bir problemi saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisine sahip olur.
|
3- |
Deney/proje tasarlama, uygulama ve sonuçlarını analiz ederek yorumlama becerilerine sahip olur.
|
4- |
Bireysel çalışma becerisine sahip olur.
|
5- |
Zamanı en iyi şekilde kullanma becerisine sahip olur.
|
6- |
Zamanı en iyi şekilde kullanma becerisine sahip olur.
|
7- |
-
|
8- |
-
|
9- |
-
|
10- |
-
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
|
|
2- |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
|
|
3- |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
|
|
4- |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
|
|
5- |
Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
|
|
6- |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
|
|
7- |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
|
|
9- |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.
|
|
10- |
Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık.
|
|
11- |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
90
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
14
|
70
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
30
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
80
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Sarp Ertürk, Sayısal İşaret İşleme, Nobel Yayınevi.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Ortega M. J., C++ and numerical methods, Oxford University Press.
Noble B., Numerical methods, Olive and Boyd
Chapra S. C., Canale R. P., Numerical Methods for Engineers, Mc-Graw Hill
|
|