Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Elektrik-elektronik Mühendisliği > OTOMATİK KONTROL
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
OTOMATİK KONTROL Birinci düzey EM 302 Zorunlu 6 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. AYTEKİN BAĞIŞ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Doç.Dr. Aytekin BAĞIŞ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Sınıf dersleri
Dersin amacı Mühendislikte otomatik kontrol ve kontrol sistemleri hakkında temel bilgilerin verilmesi, kontrol sistemi analiz ve tasarım yöntemlerinin incelenmesi
Dersin tanımı -

Dersin içeriği
1- Otomatik Kontrole Giriş ve Temel Tanımlar
2- Fiziksel Sistemlerin Matematiksel Modellenmesi
3- Fiziksel Sistemlerin Matematiksel Modellenmesi
4- Transfer Fonksiyonu, Blok Diyagramları, İşaret Akış Grafları
5- Durum Değişkenleri ile Analiz
6- Durum Değişkenleri ile Analiz
7- Kapalı Döngü Sistemlerin Karakteristikleri
8- Kontrol Sistemlerinin Performansı
9- Kontrol Sistemlerinin Performansı
10- Doğrusal Kontrol Sistemlerinin Kararlılığı
11- Kontrol Sistemlerinin Frekans Domeni Analizleri
12- Kontrol Sistemlerinin Frekans Domeni Analizleri
13- Köklerin Yer Eğrisi Yöntemi
14- Köklerin Yer Eğrisi Yöntemi
15- -
16- -
17- -
18- -
19- -
20- -

Dersin öğrenme çıktıları
1- Sistemlerin tanımlanmasına yönelik yöntem ve yaklaşımların incelenmesi
2- Otomatik kontrol kavramının ve esaslarının verilmesi
3- Kontrol sistemlerinin önemli performans özelliklerinin analiz edilmesi
4- İstenilen amaca yönelik kontrol sistemi tasarımının incelenmesi
5- Kontrol sistemlerinin zaman ve frekans domeni analizlerinin ortaya konulması
6- -
7- -
8- -
9- -
10- -

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2- Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3- Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4- Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5- Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6- Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7- Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
8- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9- Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.
10- Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık.
11- Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 6 2 12
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 4 3 12
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 6 3 18
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 14 1 14
Toplam iş yükü     116
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı (1)B.C. Kuo, Otomatik Kontrol Sistemleri, Literatür Yayınları (uyarlama ve çeviri: Atilla Bir), 1999. (2)K. Ogata, Modern Control Engineering-3rd ed., Prentice-Hall, 1997. (3)N. S. Nise, Control Systems Engineering, John Wiley, 1992.
Yardımcı Kaynaklar (1)C.T. Chen, Analog and Digital Control System Design, Saunders College Pub., 1993. (2)R.C. Dorf, R.H. Bishop, Modern Control Systems-8th ed., Addison Wesley Longman, Inc., 1998. (3)R.S. Burns, Advanced Control Engineering, Butterworth-Heinemann, 2001.

Ders ile ilgili dosyalar