Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BÜTÜNCE DİLBİLİME GİRİŞ Birinci Düzey ELIN479 Seçmeli 7 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili ingilizce
Koordinatör ÖĞRETİM ÜYESİ ABDURRAHMAN KARA
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı ARŞ.GÖR. DR. ABDURRAHMAN KARA
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüzyüze
Dersin Amacı Bu dersin amacı öğrencilerin bütünce dilbilimin temel kavramlarına aşina olmalarını sağlamak; onlara Britanya Ulusal Derlemi, Türkçe Ulusal Derlem, Web-temelli Global İngilizce Derlem gibi önde gelen resmi bütünceleri tanıtmak; bütünce dizinleri üzerinden gramer konularının araştırılmasını sağlamak ve bütüncelerin dilbilimsel çalışmalara nasıl katkıda bulunabileceğini göstermektir.
Dersin Tanımı ELIN 479 dersi bütünce konusunda bir giriş dersidir. Bütünce, en temel tanım olarak, doğal dil örneklerinin belirli etiketlemeler dahilinde bilgisayar ortamında okunmak ve araştırma yapmak üzere derlenmiş halidir. Dilbilimsel araştırmalara kaynak oluşturan bütünceler günümüzde dil çalışmaları ve mühendisliği alanlarında giderek popülerlik kazanmaktadır. Bu ders kapsamında öğrenciler mevcut bütüncelere aşinalık kazanacak ve bütünce araştırmalarının pratikte uygulanış şekillerini görebileceklerdir.

Dersin İçeriği
1 Bütüncedilbilim nedir?
2 Bütünce türleri ve temel kavramlar
3 Eşdizimlilik, anlam ezgisi ve anlam tercihi
4 Dilbilim alanlarında bütünce temelli araştırma ve uygulamalar
5 BNC, TNC ve Web-temelli Global İngilice Derlem tanıtımları
6 Görünürde eşanlamlı kelime setlerinin incelenmesi
7 Vize haftası
8 Türkçe’de Nasıl ''hayır'' deriz? Türkçe’de hayır ve cık’ın Derlem Tabanlı İncelenmesi (Bal-Gezegin, 2013)
9 What Teachers Have Always Wanted to Know and How Corpora Can Help (Tsui, A. B., 2004)
10 Semantik Prozodi Kavramı ve Türkçe Semantik Prozodi Özellikleri (Çalışkan, N., 2014)
11 Anlam Ezgisi ve Eşanlamlılık Arayüzünde Sözlük Tanımlarına Derlem Temelli Mikro Bir Yaklaşım
12 Oslo-Interactive English: Corpus-driven Exercises on the Web (Ebeling, S. O., 2009)
13 Who Benefits from Learning How to Use Corpora? (Granath, S., 2009)
14 Dönem değerlendirmesi
15 Final haftası
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Dönem sonunda öğrenciler derlem temelli araştırmaların temel kavramlarını öğrenecek
2 Ulusal ve uluslararası bütünceleri inceleme ve kullanma şekillerini öğrenecek
3 Kelime ve gramer temelli küçük ölçekli araştırmalar yapabilecek
4 Bütünce araştırmalarında yer alan istatistiksel verileri okuyup anlayabilecek
5 Bütüncelerin dilbilim çalışmalarına nasıl katkıda bulunduğunu görebileceklerdir.
6 -
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İngilizce okuma-yazma, dinleme-konuşma becerilerini ileri düzeyde geliştirebilmek.
2 Ulusal ve uluslararası platformlarda, kendisini etkili bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade edebilecek İngilizce dil yeterliğini kazanmak.
3 İngiliz edebiyatına ait farklı türden eserleri; bu eserlerin tarihi, kültürel ve sosyal bağlamını kavramak
4 İngiliz dilinin yapısını, özelliklerini ve gelişimine ait bilgiye sahip olmak.
5 Dilbilgisi, ses bilgisi, söz-dizim, anlambilim, biçembilim, söylembilim ve derlembilim konularında yetkinlik kazanmak.
6 İngilizceden Türkçeye, Türkçeden İngilizceye farklı alanlardan her seviyede metinleri tercüme edebilecek bilgi ve yetkinliğe sahip olmak.
7 Alanıyla ilgili en son bilgi ve teknolojileri bilerek kullanmak.
8 Türkiye ve dünyanın farklı ülkelerinde İngilizce alanında mesleğini icra edecek bilgi, beceri ve yetkinliğe sahip olmak.
9 Dilbilim, yabancı dil öğretimi, edebiyat eleştirisi ve metin çevirisi gibi alanlarda yeterli bilgi ve birikime sahip olmak.
10 Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri ilgili alanlarda da kullanabilecek yetkinliğe sahip olmak.
11 Mesleği ile ilgili alanlarda karşılaşılan problemleri tanımlayıp bu konuda beklentileri karşılayacak çözümler geliştirebilmek.
12 Karşılaşılan problemlerin çözümü için ilgili kurumlar ile iş birliği yapma ve çözüm geliştirme becerisine sahip olmak.
13 Mesleki etik ve sorumluluk bilinci geliştirmek.
14 Disiplinlerarası bilgi birikimi ve bakış açısı kazanıp programda yer alan disiplinlerarası dersler sayesinde dil ve edebiyat çalışmalarının farklı diğer disiplinler ile ilişkisini çözümleyebilmek.
15 Edebiyat ve Dil Kuramlarına hâkim olmak.
16 Eleştirel ve analitik düşünme becerisi geliştirmiş olmak.
17 Mesleği ile ilgili proje, inovasyon ve ARGE çalışmaları geliştirme ve uygulama becerisine sahip olmak.
18 Mesleğine özgün birikimi kullanarak kültürel farklılıkları dikkate alan, evrensel standartlara uygun karşılaştırmalı bir araştırma, eğitim ve öğretim anlayışında olmak.
19 Mesleki ve bireysel alanlarda yaşam boyu öğrenme becerisine ve yetkinliğine sahip olmak.
20 Edebiyat kültürü içinde çevre, ırk, cinsiyet, din ve ekonomik konularda bilgi ve anlayış sahibi bir birey olarak topluma katkı sağlayabilecek farkındalık geliştirmek.
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 2 8 16
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 2 2 4
Ara sınavlara hazırlık 1 2 2
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 4 8 32
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     86
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 2 5
Ödev 2 5
Yarıyıl içi toplam   50
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   50
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   50
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı McEnery, T. and Hardie, A. (2012) Corpus Linguistics: Method, theory and practice. Cambridge: Cambridge University Press.
Yardımcı Kaynaklar Meyer, C. (2002). English corpus linguistics. Cambridge: Cambridge University Press. Cheng, W. 2012. Exploring Corpus Linguistics. Language in Action. London: Routledge.

Ders İle İlgili Dosyalar