Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
GRAVÜR Birinci Düzey RESUS013 3 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör ÜCR.ÖĞRETİM GÖREVLİSİ MAHMUT KARATOPRAK
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı ÖĞRETİM GÖREVLİSİ EDA KARAKUŞ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Kuramsal olarak özgün baskı tekniklerinin tanıtılması ve değerli örneklerin ele alınarak incelemelerin yapılması öğretim elemanı rehberliğinde gerçekleşecektir. Yeni kaynaklar ve değerli eserler incelenecektir. Öğretim elemanı bizzat gravür tekniğinin ayrıntılarını, geleneksel yöntemlerden başlayarak ve çağdaş medyumların da yardımıyla uygulamalı olarak öğrencilere sunacaktır. Öğrenciler çukur baskı tekniğini geleneksel ve çağdaş uygulamalarıyla ayrıntılı olarak öğrenerek hayata geçireceklerdir
Dersin Amacı Genel olarak özgün baskı tekniklerinin tanıtılması ile gravür baskı sanatının doğasının öğrencilerce kavranması ve kendi yaşantıları yoluyla bu sanat dalını deneyimleyerek özgün ürünlere ulaşmalarının sağlanması bu dersin hedefini oluşturmaktadır. Teknik olarak yüksek değerde ürünlerin aynı zamanda içerik bakımından da zengin, yeni düşüncelerin ortaya koyulduğu çalışmalar olarak hayata geçirilmesi bu dersin temel amaçlarındandır.
Dersin Tanımı Sanat olgusunun çok yönlü olarak ele alınacağı, güncel sanat olayları ve yeni yaklaşımların konu edileceği sohbetler de hayata geçirilecektir. Kendi iç dünyalarından ve dış gerçeklikten orjinal fikir ve temalar çıkararak, özgün ürünler ortaya koymaları amacıyla öğrencilerde yeni farkındalıklar oluşturulmaya çalışılacaktır. Geleneksel ve çağdaş konu ve yorumları içeren eserler bu bağlamda oluşturulmaya çalışılacaktır.

Dersin İçeriği
1 Tanışma ve kaynaklar hakkında açıklamalar. Dersin tanımlanması, amaçlarının açıklanması Özgün baskı tekniklerinin tanıtılması ve örnekler üzerinde ayrıntılı incelemeler yapılarak baskı resim sanatının temelinin ve çağlar boyunca gösterdiği gelişmenin kavranması
2 Gravür baskı sanatının özünün açıklanması tekniğin ayrıntıları ile açıklanarak öğrencilere tanıtılması ve kullanılacak malzemelerin bir listesinin oluşturulması “Teknolojinin getirdikleri ve insan…” konusunun ele alınarak tartışılması bu içerik çerçevesinde eskizlerin oluşturulması
3 Çinko levhanın parçalar halinde kesilerek öğrencilere dağıtılması, gravür çalışmaların ilk adımını oluşturan lak sürme (asfalt ile boyama) işleminin gerçekleştirilerek kuruması, Eskizlerin incelenmesi ve geliştirilmesi, çinkoya aktarılması
4 Baskı işleminin gerçekleştirilmesi Her öğrencinin en az 2’şer baskı çalışmasının olması beklenir
5 Yeni bir konu olarak “hayvanlar ve çağrışımlar” konusunun ele alınması
6 Hazırlık sürecinin gerçekleştirilmesi
7 Baskı süreci ve sonuçların alınması
8 Vize
9 Gravür baskı çalışmalarında yeni açılımlara gidilmesi için öğrencilere çinkonun değişik şekillerde kesilebileceği anlatılacak ve denemeler yapmaları için teşvik edilecektir Yeni çalışma konularının öğrencilerce belirlenmesi alternatifler üzerine tartışmalar.
10 Ön hazırlığı tamamlanan işlerin geliştirilmesi ve kendi konseptleri içinde seri oluşturma planları
11 İşlerin baskı sürecinde sonuçlandırılması, çalışmaların edisyon içi olarak kaydedilmesi
12 “Soyut kompozisyonlarda Yanılsama ve Ritm” konulu uygulamalar eskiz oluşturma ve geliştirme süreci
13 Hazırlık sürecinin gerçekleştirilmesi
14 Baskı süreci ve sonuçların alınması
15 Final
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Çukur baskı tekniğini geleneksel ve çağdaş uygulamalarıyla ayrıntılı olarak öğrenerek hayata geçirebilme.
2 Ön çalışma ve eskizlerle dersin içeriği dahilinde kendi özgün tasarımlarına ulaşabilme
3 Görsel doygunluga ulaşmış, tamamlanmış, edisyon içinde değerli yerleri olan imzalı ürünler ortaya koyabilme
4 Özgün tasarımlarının çıkış noktasını ve gelişen fikirle birlikte ürününü yazılı olarak da savunabilme
5 Atölye kültürünü benimseme ve kurallara uygun çalışma şeklini benimseyebilme
6 -
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İngilizce okuma-yazma, dinleme-konuşma becerilerini ileri düzeyde geliştirebilmek.
2 Ulusal ve uluslararası platformlarda, kendisini etkili bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade edebilecek İngilizce dil yeterliğini kazanmak.
3 İngiliz edebiyatına ait farklı türden eserleri; bu eserlerin tarihi, kültürel ve sosyal bağlamını kavramak
4 İngiliz dilinin yapısını, özelliklerini ve gelişimine ait bilgiye sahip olmak.
5 Dilbilgisi, ses bilgisi, söz-dizim, anlambilim, biçembilim, söylembilim ve derlembilim konularında yetkinlik kazanmak.
6 İngilizceden Türkçeye, Türkçeden İngilizceye farklı alanlardan her seviyede metinleri tercüme edebilecek bilgi ve yetkinliğe sahip olmak.
7 Alanıyla ilgili en son bilgi ve teknolojileri bilerek kullanmak.
8 Türkiye ve dünyanın farklı ülkelerinde İngilizce alanında mesleğini icra edecek bilgi, beceri ve yetkinliğe sahip olmak.
9 Dilbilim, yabancı dil öğretimi, edebiyat eleştirisi ve metin çevirisi gibi alanlarda yeterli bilgi ve birikime sahip olmak.
10 Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri ilgili alanlarda da kullanabilecek yetkinliğe sahip olmak.
11 Mesleği ile ilgili alanlarda karşılaşılan problemleri tanımlayıp bu konuda beklentileri karşılayacak çözümler geliştirebilmek.
12 Karşılaşılan problemlerin çözümü için ilgili kurumlar ile iş birliği yapma ve çözüm geliştirme becerisine sahip olmak.
13 Mesleki etik ve sorumluluk bilinci geliştirmek.
14 Disiplinlerarası bilgi birikimi ve bakış açısı kazanıp programda yer alan disiplinlerarası dersler sayesinde dil ve edebiyat çalışmalarının farklı diğer disiplinler ile ilişkisini çözümleyebilmek.
15 Edebiyat ve Dil Kuramlarına hâkim olmak.
16 Eleştirel ve analitik düşünme becerisi geliştirmiş olmak.
17 Mesleği ile ilgili proje, inovasyon ve ARGE çalışmaları geliştirme ve uygulama becerisine sahip olmak.
18 Mesleğine özgün birikimi kullanarak kültürel farklılıkları dikkate alan, evrensel standartlara uygun karşılaştırmalı bir araştırma, eğitim ve öğretim anlayışında olmak.
19 Mesleki ve bireysel alanlarda yaşam boyu öğrenme becerisine ve yetkinliğine sahip olmak.
20 Edebiyat kültürü içinde çevre, ırk, cinsiyet, din ve ekonomik konularda bilgi ve anlayış sahibi bir birey olarak topluma katkı sağlayabilecek farkındalık geliştirmek.
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 4 56
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 2 1 2
Sunum / Seminer hazırlama 1 1 1
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 1 1
Ara sınavlar 1 4 4
Proje (Yarıyıl ödevi) 7 1 7
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 1 1
Yarıyıl sonu sınavı 1 4 4
Araştırma 1 1 1
Toplam iş yükü     91
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 0 0
Ödev 7 20
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar Beth Grabowski & Bill Fick "Baskı Resim Sanatı" Karakalem Kitabevi; AKALAN Güler, 2000 “Gravür”, Kaleseramik Sanat Yayınları, Çanakkale KESER Nimet, 2005. “Sanat Sözlüğü”, Ütopya Yayınları, Ankara KAHRAMAN H. Bülent, 2005. “Sanatsal Gerçeklikler, Olgular ve öteleri…” Agora Kitaplığı, İstanbul LYNTON Nobert, 2004. “Modern Sanatın Öyküsü”, Remzi Kitapevi, İstanbul. ÇELİK Haydar,2007. Gravür Sanatı“, Engin Yayıncılık İstanbul

Ders İle İlgili Dosyalar