Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MEHMET ÖCAL
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. MEHMET ÖCAL
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Ortadoğu bölgesi sorunsalının değişik boyutlarıyla kavranması
|
Dersin tanımı
|
Ortadoğu''da toplumlar, ideolojiler, aktörler ve sorunların tanımı
|
1- |
Ortadoğu kavramının tanımı, coğrafi ve demografik bilgiler
|
2- |
Tarihi perspektiften Ortadoğu’daki sosyal, kültürel, siyasi ve iktisadi değişimler
|
3- |
Oryantalizm ve Ortadoğu’da Batı Emperyalizmi
|
4- |
Türk milliyetçiliği, Arap ve Fars milliyetçiliği ve Baas Rejimleri
|
5- |
Mısır ve Nasır dönemi, Iran ve Şah dönemi, Filistin-İsrail Sorunu
|
6- |
Irak, Suriye ve Lübnan’daki gelişmeler, İran’daki Humeyni İhtilali, İran-Irak Savaşı
|
7- |
Suudi-Arabistan, Yemen ve körfez ülkeleri
|
8- |
Magreb ülkelerindeki (Fas Tunus, Cezayir ve Libya) gelişmeler
|
9- |
I. Körfez Savaşı, Kuzey Irak’taki gelişmeler ve Çekiç Güç
|
10- |
11 Eylül 2001, terörizme karşı savaş
|
11- |
II. Körfez Savaşı ve ABD’nin Irak ve Afganistan’ı istilası
|
12- |
İslam karşıtlığı, Büyük Ortadoğu Projesi
|
13- |
Arap dünyasındaki sistemik değişimler ve Türkiye’nin yeni konumu
|
14- |
Ortadoğu''da yeni fay hatları - Yeni bir Ortadoğu’ya doğru mu?
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Ortadoğu coğrafyası hakkında bilgi edinme
|
2- |
Ortadoğu’daki sosyal, kültürel, siyasi ve iktisadi değişimleri anlama ve algılama
|
3- |
Emperyalist Ülkelerin Ortadoğu politikalarını anlama
|
4- |
Bu coğrafyadaki etnik milliyetçiliği ve kökenlerini tanıma
|
5- |
Soğuk savaş döneminin bu coğrafyaya etkilerini kavrama
|
6- |
Soğuk savaş sonrası bu coğrafyadaki kırılma noktalarını öğrenmek: körfez savaşları, BOP, Arap baharı gibi
|
7- |
Türkiye''''nin bu coğrafyadaki rolü ve sorumluluğunu kavrama
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Uluslararası İlişkiler disiplinine ve onun temel alt-dallarına (Uluslararası İlişkiler, Siyasi Tarih ve Uluslararası Hukuk) ait bilimsel kaynaklarla desteklenen temel teorik, kavramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
|
|
2- |
Sosyal Bilimlerin (iktisat, işletme, hukuk, kamu yönetimi ve maliye gibi) temel alanlarına dair konuları tartışır.
|
|
3- |
Dünya tarihindeki önemli olayları neden-sonuç ilişkileri çerçevesinde analiz eder.
|
|
4- |
Türkiye ve diğer ülkelerin dış politikasına dair öğrendiği teorik bilgiler ve metodolojik olgular çerçevesinde olayları ve gelişmeleri yorumlar.
|
|
5- |
Dış politika-iç politika bağlantısını analiz eder.
|
|
6- |
Uluslararası ilişkilerdeki hukuksal düzenin işleyişini yorumlar.
|
|
7- |
Uluslararası İlişkiler disiplinine ilişkin edindiği teorik ve kavramsal bilgileri uluslararası güncel konulara uygular.
|
|
8- |
Bilimsel kaynakları tarayabilecek ve güncel gelişmeleri takip edebilecek düzeyde İngilizce bilgisini kullanır.
|
|
9- |
Uluslararası İlişkiler disiplinindeki teori, kavram ve olguları bilimsel metotlar yoluyla çözümler.
|
|
10- |
Uluslararası İlişkiler alanının gerektirdiği düzeyde iletişim ve bilişim teknolojileri ile bilgisayar yazılımlarını kullanır.
|
|
11- |
Sosyal adalet, sosyal haklar ve çevrenin korunması gibi evrensel değerlerin farkında olarak uluslararası ve ulusal düzeylerde toplumsal gelişmeye katkıda bulunur.
|
|
12- |
Uluslararası ilişkilerdeki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde edindiği ikinci yabancı dil bilgisini kullanır.
|
|
13- |
Bireysel ve grup üyesi olarak Uluslararası İlişkiler alanıyla ilgili bir bilimsel çalışma yapar.
|
|
14- |
Uluslararası meselelere dair teorik bilgilerinden hareketle sunum yeteneklerini kullanırlar.
|
|
15- |
İdari bilimler, protokol, kamu etiği ve mevzuata dair teorik ve uygulamalı bilgilerini kullanır.
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
12
|
3
|
36
|
Ödevler
|
2
|
10
|
20
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
5
|
10
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
10
|
2
|
20
|
Toplam iş yükü
|
|
|
148
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
30
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
50
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
50
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
50
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1) Halliday, Fred: The Middle East in International Relations - Power, Politics and Ideology, Cambridge University Pres, Cambridge/New York 2005.
2) Lewis, Bernard: The Arabs in History, Oxford University Pres, Oxford/New York 1993.
3) Davutoğlu, Ahmet: Stratejik Derinlik, 56. baskı, Küre Yayınları, İstanbul 2011.
4) Goldschmidt, Arthur and Davidson, Lawrence: A Concise History of the Middle East, Eight edition, Westview Press,Colorado/Oxford 2006.
5) Lewis, Bernard: Faith and Power - Religion and Politics in the Middle East, Oxford University Pres, Oxford/New York 2010.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1) Little, Douglas: American Orientalism - The United States and the Middle East since 1945, Third edition, The University of North Carolina Pres, Chapel Hill 2008.
2) Mattar, Philip (ed.): Encyclopedia of the Modern Middle East and North Africa, second edition, Thomson Gale, Detroit 2004.
3) Lewis, Reina: Rethinking Orientalism, women, travel and the Ottoman harem, I.B. Taurus, London/New York 2004.
4) Petras, James: The Power of Israel in the United States, Clarity Press, 2006
5) Chomsky, Noam/Pappe, Ilan/Barat, Frank (ed.): Gaza in Crisis: Reflections on Israel''''s War Against the Palestinians, Haymarket Boks, Chicago 2010.
6) Pappe, Ilan: The Ethnic Cleansing of Palestine, Oneworld Publications 2006
|
|