Giriş | English

Yüksek Lisans > Sosyal Bilimler Enstitüsü > Uluslararasi İlişkiler (y.l) > ORTADOĞU: İDEOLOJİLER, AKTÖRLER VE TOPLUM
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ORTADOĞU: İDEOLOJİLER, AKTÖRLER VE TOPLUM İkinci düzey ULS530 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MEHMET ÖCAL
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. MEHMET ÖCAL
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Ortadoğu bölgesi sorunsalının değişik boyutlarıyla kavranması
Dersin tanımı Ortadoğu''da toplumlar, ideolojiler, aktörler ve sorunların tanımı

Dersin içeriği
1- Ortadoğu kavramının tanımı, coğrafi ve demografik bilgiler
2- Tarihi perspektiften Ortadoğu’daki sosyal, kültürel, siyasi ve iktisadi değişimler
3- Oryantalizm ve Ortadoğu’da Batı Emperyalizmi
4- Türk milliyetçiliği, Arap ve Fars milliyetçiliği ve Baas Rejimleri
5- Mısır ve Nasır dönemi, Iran ve Şah dönemi, Filistin-İsrail Sorunu
6- Irak, Suriye ve Lübnan’daki gelişmeler, İran’daki Humeyni İhtilali, İran-Irak Savaşı
7- Suudi-Arabistan, Yemen ve körfez ülkeleri
8- Magreb ülkelerindeki (Fas Tunus, Cezayir ve Libya) gelişmeler
9- I. Körfez Savaşı, Kuzey Irak’taki gelişmeler ve Çekiç Güç
10- 11 Eylül 2001, terörizme karşı savaş
11- II. Körfez Savaşı ve ABD’nin Irak ve Afganistan’ı istilası
12- İslam karşıtlığı, Büyük Ortadoğu Projesi
13- Arap dünyasındaki sistemik değişimler ve Türkiye’nin yeni konumu
14- Ortadoğu''da yeni fay hatları - Yeni bir Ortadoğu’ya doğru mu?
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Ortadoğu coğrafyası hakkında bilgi edinme
2- Ortadoğu’daki sosyal, kültürel, siyasi ve iktisadi değişimleri anlama ve algılama
3- Emperyalist Ülkelerin Ortadoğu politikalarını anlama
4- Bu coğrafyadaki etnik milliyetçiliği ve kökenlerini tanıma
5- Soğuk savaş döneminin bu coğrafyaya etkilerini kavrama
6- Soğuk savaş sonrası bu coğrafyadaki kırılma noktalarını öğrenmek: körfez savaşları, BOP, Arap baharı gibi
7- Türkiye''''nin bu coğrafyadaki rolü ve sorumluluğunu kavrama
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Uluslararası İlişkiler disiplinine ve onun temel alt-dallarına (Uluslararası İlişkiler, Siyasi Tarih ve Uluslararası Hukuk) ait bilimsel kaynaklarla desteklenen temel teorik, kavramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
2- Sosyal Bilimlerin (iktisat, işletme, hukuk, kamu yönetimi ve maliye gibi) temel alanlarına dair konuları tartışır.
3- Dünya tarihindeki önemli olayları neden-sonuç ilişkileri çerçevesinde analiz eder.
4- Türkiye ve diğer ülkelerin dış politikasına dair öğrendiği teorik bilgiler ve metodolojik olgular çerçevesinde olayları ve gelişmeleri yorumlar.
5- Dış politika-iç politika bağlantısını analiz eder.
6- Uluslararası ilişkilerdeki hukuksal düzenin işleyişini yorumlar.
7- Uluslararası İlişkiler disiplinine ilişkin edindiği teorik ve kavramsal bilgileri uluslararası güncel konulara uygular.
8- Bilimsel kaynakları tarayabilecek ve güncel gelişmeleri takip edebilecek düzeyde İngilizce bilgisini kullanır.
9- Uluslararası İlişkiler disiplinindeki teori, kavram ve olguları bilimsel metotlar yoluyla çözümler.
10- Uluslararası İlişkiler alanının gerektirdiği düzeyde iletişim ve bilişim teknolojileri ile bilgisayar yazılımlarını kullanır.
11- Sosyal adalet, sosyal haklar ve çevrenin korunması gibi evrensel değerlerin farkında olarak uluslararası ve ulusal düzeylerde toplumsal gelişmeye katkıda bulunur.
12- Uluslararası ilişkilerdeki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde edindiği ikinci yabancı dil bilgisini kullanır.
13- Bireysel ve grup üyesi olarak Uluslararası İlişkiler alanıyla ilgili bir bilimsel çalışma yapar.
14- Uluslararası meselelere dair teorik bilgilerinden hareketle sunum yeteneklerini kullanırlar.
15- İdari bilimler, protokol, kamu etiği ve mevzuata dair teorik ve uygulamalı bilgilerini kullanır.
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 12 3 36
Ödevler 2 10 20
Sunum / Seminer hazırlama 2 5 10
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 10 2 20
Toplam iş yükü     148
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 30
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 20
Yarıyıl içi toplam   50
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   50
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   50
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı 1) Halliday, Fred: The Middle East in International Relations - Power, Politics and Ideology, Cambridge University Pres, Cambridge/New York 2005. 2) Lewis, Bernard: The Arabs in History, Oxford University Pres, Oxford/New York 1993. 3) Davutoğlu, Ahmet: Stratejik Derinlik, 56. baskı, Küre Yayınları, İstanbul 2011. 4) Goldschmidt, Arthur and Davidson, Lawrence: A Concise History of the Middle East, Eight edition, Westview Press,Colorado/Oxford 2006. 5) Lewis, Bernard: Faith and Power - Religion and Politics in the Middle East, Oxford University Pres, Oxford/New York 2010.
Yardımcı Kaynaklar 1) Little, Douglas: American Orientalism - The United States and the Middle East since 1945, Third edition, The University of North Carolina Pres, Chapel Hill 2008. 2) Mattar, Philip (ed.): Encyclopedia of the Modern Middle East and North Africa, second edition, Thomson Gale, Detroit 2004. 3) Lewis, Reina: Rethinking Orientalism, women, travel and the Ottoman harem, I.B. Taurus, London/New York 2004. 4) Petras, James: The Power of Israel in the United States, Clarity Press, 2006 5) Chomsky, Noam/Pappe, Ilan/Barat, Frank (ed.): Gaza in Crisis: Reflections on Israel''''s War Against the Palestinians, Haymarket Boks, Chicago 2010. 6) Pappe, Ilan: The Ethnic Cleansing of Palestine, Oneworld Publications 2006

Ders ile ilgili dosyalar